Någon som vet något (positivt/negativt) om TEEG-hus?
 
För det första tycker jag att det är roligt att någon kommer med något nytt. Grunden är ju en egen lösning och ska enligt vad jag förstått vara mycket effektiv, billig och fuktsäker. Som jag förstått har professorn i byggnadsteknik vid KTH varit med i delar av projektet och grunden minst lika fuktsäker som platta på mark. (till skillnad från torpargrund som borde vara förbjudet med tanke på det hur ofta det faktiskt blir problem med dessa).

Väggkonstruktionen utan organiska material (träreglar) minimerar ju risken för mögel och annan organisk tillväxt. Cellplasten har i princip samma isolervärde som vanlig mineralull och eftersom stålreglarna inte går genom konstruktionen torde köldbryggan bli minimal.

Tyvärr vill alldeles för få i byggbranschen prova nya idéer vilket jag tycker är tråkigt. Inom småhustillverkningen dominerar ju träkonstruktionerna totalt. Utan att veta för mycket så tror jag i alla fall att detta bygger på okunnande i kombination med att husfabrikanterna säkert ofta har intresse i skogsindustrin. Många av de konstruktioner som säljs idag är de samma som på 70-talet det enda man gjort är att öka isolertjockleken för att uppfylla dagens krav.
 
;)
Hej, jag har varit i kontakt med TeegHus och nästan köpt av dom. Det finns en tidigare sträng/grupp om dem. Sök på TeegHus så kommer inläggen fram
hälsar

Helena med...
Sverige Stugan, tyvärr
>:(
 
Vi var också intresserade av Teeghus och hade kommit så lång att vi lämnade in våra ritningsförslag och fick en offert. Sedan senarelade vi bygget och det som gjorde att vi tvekade var att det var ett sk experimenthus, vi var osäkra på hur cellplasten åldras. Vi pratade med en kvalitetsansvarig som tyckte att idén var god men att för få hus hade byggts med denna metod ännu.

Men vi tror på denna metod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.