Varför är det bättre att värma vinden med el än med varmvatten?
 
tlundberg skrev:
Varför är det bättre att värma vinden med el än med varmvatten?
Trygghetsvakten ventilerar vinden i första hand, inte värma den. Sök på Trygghetsvakten så finns det mycket skrivit.
 
Sitter väl en elvärmeslinga på vinden också? Eller är det bara i deras lösning för krypgrunder de har det?
 
tlundberg skrev:
Sitter väl en elvärmeslinga på vinden också? Eller är det bara i deras lösning för krypgrunder de har det?
Finns både med och utan.

http://butik.trygghetsvakten.se/vind/
 
Nackdelen med en vatten-radiator är att det finns en frysrisk. Inget man behöver vara orolig för med el-värme.
 
Ahh, de har avfuktare inbyggda i sina fläktar också. Jag hade för mig att det bara var värmekablar och fuktstyrda vanliga fläktar.
 
4nders skrev:
Nackdelen med en vatten-radiator är att det finns en frysrisk. Inget man behöver vara orolig för med el-värme.
Good point
 
Consensus skrev:
Återgå till en uppvärmningsmetod som håller murstocken varm vintertid.
OK, säg att murstocken värmer vinden till 5 grader när det är runt 0 grader ute. Luftfuktigheten är >90 % och inne på vinden blir det runt 75% och precis lagom temperatur för att mögel ska växa. Hur skulle det hjälpa?

Jag förstår inte hur kallvinden någonsin har fungerat vilket den bevisligen har gjort tidigare. Kan någon förklara? Mer ventilation tillför bara mer fukt och uppvärming leder till mögel. Hur är det tänkt?
 
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/docs/MoldRiskGransplint2.jpg&imgrefurl=http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php&usg=__iNHsaapFGi-vJcxSrQtEF0QNRbA=&h=463&w=616&sz=64&hl=en&start=8&zoom=1&tbnid=kw5R-yK6iLZp-M:&tbnh=102&tbnw=136&ei=W8LuULbfLJS20QW9rIG4Bg&prev=/search%3Fq%3Drelativ%2Bfuktighet%26um%3D1%26hl%3Den%26safe%3Dactive%26sa%3DN%26ie%3DUTF-8%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1
 
Så vid 5 grader behöver RF vara över 90% för att det ska vara risk för mögel
 
tlundberg skrev:
Så vid 5 grader behöver RF vara över 90% för att det ska vara risk för mögel
mögel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser nästan svårt ut att få mögel att växa utifrån dessa grafer. Borde inte forna tiders värme- och fuktläckage mot vinden gå rakt in i mögelhörnet på grafen? Var det så mycket torrare på den tiden?
 
janwide
Paddy: Du har onekligen en poäng i detta!
Det jag tror att man ofta missar är att den fuktiga luften kondenserar mot råspontens insida eftersom råsponten ofta blir kallare än innerluften på vinden då tempen faller utomhus. Luften på vinden behöver då inte ha "farligt hög" relativ fuktighet men kan ändå avge fukt som kondenserar på råsponten. Detta kan i sin tur leda till att den blir mögel på råsponten. Isolering av råspontens utsida förhindrar denna effekt. Och det är detta jag tror är den största förtjänsten med denna typ av isolering. Alltså: att råsponten hålls varmare och inte att tempen på vinden höjs några grader. Detta är min egen teori. Tar gärna emot kritik på den ;o)
 
Redigerat:
janwide skrev:
Paddy: Du har onekligen en poäng i detta!
Det jag tror att man ofta missar är att den fuktiga luften kondenserar mot råspontens insida eftersom råsponten ofta blir kallare än innerluften på vinden då tempen faller utomhus. Luften på vinden behöver då inte ha "farligt hög" relativ fuktighet men kan ändå avge fukt som kondenserar på råsponten. Detta kan i sin tur leda till att den blir mögel på råsponten. Isolering av råspontens utsida förhindrar denna effekt. Och det är detta jag tror är den största förtjänsten med denna typ av isolering. Alltså: att råsponten hålls varmare och inte att tempen på vinden höjs några grader. Detta är min egen teori. Tar gärna emot kritik på den ;o)
Hmm, så det man bör mäta är egentligen temperaturen på råspontens insida och fukthalten i luften?
 
Jag tycker, utan att veta något, som att det låter vettigt :)

Utöver det vill man väl då veta vid vilken temperatur luften kondenserar. Jag hittade följade graf på wikipedia:
500px-Dewpoint-RH.svg.png

Är inte helt hundra på hur jag ska tolka den. Men en gissning är att t ex vid 70% luftfuktighet kommer det bli kondens på råsponten om den är 1 grad varm och det är 6 grader på vinden. Någon som kan bekräfta/dementera?
 
Googla mollier diagram, där kan man utläsa daggpunkten om man vet temp och fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.