B
hej!

Nu drar vi igång ett fiberprojekt i vårt villaområde på ca 750 villor, bara vi får 60% som nappar.

www.aspenasfiber.se

tanken var först ett eget ägt nät, men sen har vi fått till bra lösning med Quadracom som vi hoppas faller väl ut.

Vad tror ni?

de boende får välja på två alternativ:
1. 15000 i anslutning + 200 kr i mån i 5 år för 100/100 Mbit
2. 0 kr i anslutning 649 kr i mån i 3 år, 100/100 Mbit ingår.

i övrigt får de välja tjänster på www.qmarket.se , tex TV och Telefoni.

alternativen i 1 o 2 går att uppgradera till högre hastigheter om så önskas.
 
15000 är antagligen lite dyrt för ett villaområde, men det är ju väldigt skönt att slippa göra jobbet själv.

Det viktiga är att ni får en helt öppen fiber efter avtalstiden. Kolla noga vad det kommer att kosta när kontrakten gått ut.
 
B
det är ju mindre än Telia villafiber som tar 16700...

och det är EJ dyrt, detta är inkl allt, ända in i huset.


de låter alla tjänsteleverantörer vara med i nätet till samma villkor, så det är nog bra.
 
Redigerat:
Min erfarenhet är att:

1. 15k är under smärtgränsen och kommer fungera.
2. Folk är inte intresserade av att finansiera så små belopp som detta (till en kostnad av 1600kr), man tar det hellre på ett utökat bolån (iofs ungefär samma kostnad här) om man inte kan betala kontant.
 
B
hej, just därför är det upp till var och en att välja alternativ.
 
Det går att förhandla med Telia, jag skötte förhandlingen för vår förening. Försök få till ett bättre pris, 750 villor är ett ganska fett kontrakt för dem.

Här på Gotland är ett vanligt upplägg att Telia bidrar med 6000 kr per anslutning mot 10 års bindningstid och tripleplay för 300 kr/månad. Vår förening har ett lite annorlunda upplägg och betalar Telia 245 kr/månad (6 år).

Glöm inte bort att nätet i sig är en värdefull tillgång när ni jämför att bygga själv eller att betala för anslutning till någon annans nät. Kostnaden blir kanske ungefär den samma, men i det ena fallet äger ni själva ett nät som är värt kanske 10 miljoner, i det andra fallet äger ni inget.
 
B
hej, vi hade som utgångsläge att äga nätet, just med tanke på att det på lång sikt ger mest kontroll. dock har vi i detta alternativ lyckats få ner priset så pass mycket att vi finner det svårt att motivera, samt att det faktiskt är lättare att få till 60% om det initialt inte behöver läggas ut så mycket pengar. Rent finansiellt är det kanske inte så, men de flesta är inte så bevandrade i ekonomiska snurror, tyvärr, vilket gör att 25000 nu, upplevs mycket värre än 50 kr mer i månaden...

vi har valt att gå på en bra bastjänst, internet 100/100, som man får ta till bra pris, resten är upp till den enskilde, nu slipper föreningen all administration, mycket smidigt.
 
Frågan är väl det om det ens behövs en fiberförening i förlängningen? Så snart ni fått tillräckligt många att skriva på kan ni lägga ner. :)
 
B
Föreningen kommer vara kvar som en frivillig intresseförening för att föra de boendes talan :)
 
Vad ni gör, se till att ha koll på vilken servicenivå Quadracom erbjuder. Erbjuder de felsökning/felåtgärd i sitt nät under helger t ex? Sitter just nu som ADSL-kund via Quadracom och avbrotten har varit många och långa på senare tid, och dessutom berört kunder från flera ISPer inom ett stort geografiskt område. Under ett av de senaste avbrotten hade de tydligen stängt av sin felrapporteringsportal en hel helg, men enligt min ISP spelade det ingen roll, Quadracoms tekniker åtgärdar ändå inga fel utanför kontorstid så det hade inte åtgärdats fortare ändå. Typiskt nog har flera av dessa fel uppträtt just under helger. Kul för småföretagare som har helgen på sig att jobba ikapp med skatteinbetalningar och lönekörningar.
 
Boan skrev:
Föreningen kommer vara kvar som en frivillig intresseförening för att föra de boendes talan :)
Har själv varit med i sådant projekt för ca 7 år sen. Kostnaden per hushåll 16 TSEK, men då är det fristående villor på en stor yta. Samtliga hushåll bidrog med 1-4 dagars arbete (mycket trevligt fö).

Uppkopplingen blev relativt billig men efter något år i drift kommer problemen med vem som ansvarar för underhåll och service samt vem som frivilligt engagerar sig i styrelsearbete mm. Det sluta med att vi sålde hela nätet, dock ej till Telia. Nu i efterhand måste jag säga att det blev en bra lösning.
 
B
vi går ju lite direkt på det, det är helt Quadracom som äger nätet, så ansvarsfrågan är löst direkt. Och inget arbete...
 
Om ni inte själva har erfarenheten att kravställa på fiberägaren gällande underhåll, service, viten, vad som ingår eller kan tilläggsfaktureras, utveckling, etc, så ta hjälp här. Man kan tycka att vissa ordalydelser om inställelsetid, påbörjad felavhjälpning, åtgärdstid, ur funktion, "allt ingår", etc, kan verka entydigt tills den dagen problem uppstår.
I juridisk mening kan ett visst ordval få en sak till tolkningsfråga.
T.ex. kan man skriva att "vi erbjuder dygnet runt service inom befintligt avtal". Men det säger inget om vad det kostar eller om jag måste beställa det som tilläggsfunktion,
Även dygnet runt felanmälan kan anges, men säger ju inget om under vilka tider fel åtgärdas.
 
Jag bodde i en samfällighet på 280 villor tidigare och satt då i styrlesen och förhandlade... Vi fick bästa erbjudandet från Telia. Ingen installationsavgift och bindningstid på 6år (tror jag det var) med triple-play för samtliga hushåll för 280kr/månad. Basutbud TV ingick med 8 kanaler, 100/50 Internet och grundavgift telefon.

//Anders
 
Sex års bindningstid för internettjänster är alldeles för lång tid. Tänk sex år tillbaka i tiden. Då fanns inte iPhone. Vad som kommer krävas om sex år är omöjligt att sia om. Satsa på en lösning där man betalar nätet så snart som möjligt och därmed har operatörsfrihet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.