Såhär: vi har köpt hus. Vi letade både länge och väl efter det perfekta "funkis"huset. Dvs ett hus som är lättillgängligt för vår son som är funktionshindrad. Vi hittade ett! Enplansvilla med hel källare, där allt finns på entréplan så att vår son inte ska behöva ta sig upp och ned för en trappa. Dessutom ligger det 300 meter från skolan och tomten är plan.
Men trots att det mesta är perfekt finns det vissa saker som behöver anpassas. Badrummet på entreplan t.ex. Idag litet (5 kvm), mörkt, smal dörröppning och med badkar. Vi skulle vilja flytta toaletten ca en meter, ta bort två väggfasta garderober för att vinna utrymme och kunna bredda dörren. Duschplats behövs också och därmed flytta avloppsbrunn och duschblandare. Vattenburen golvvärme för att minska halkrisk.
Dessutom behövs en ramp upp till ytterdörren.
Vilka åtgärder kan vi ansöka om bidrag för?
Hur stort bidrag kan man få?
Vad bör vi tänka på?
Alla erfarenheter från liknande processer är av intresse.

Obs att kommunen inte var inblandad när vi köpte så de har ju inte godkänt bostaden, men vår sjukgymnast sa att mer perfekt hus än detta kan man inte få om man inte bygger nytt.

Tacksam för all hjälp!

(Vår son har spastisk bilateral cp, använder manuell rullstol).
 
Det låter precis som.min sambos brors situation. De köpte ett hus i samma stil och fick vad jag minns: anpassat badrum med specialtoa, höj/sänkbar vask. Ny matta och allt sånt nytt självklart. Hiss till nedervåningen. Sten vid entré fram till rampen, rampen med då. Lite sten runt huset typ.

Om de fick det eller satt in själva vet jag inte men skjutdörrar har de till toan samt den skadades rum. Här handlar det också om.en cp-skada men vilken grad vet jag ej. Hon går nu, ca 4-5år och pratar ok. Envis som synden... Går inte perfekt men tar sig fram utan större.problem.


Det är väl att ta kontakt med kommunen och dra det så långt ni kan.

När det handlar om saker som detta så tycker jag att det borde vara väldigt individuella ersättningar beroende på behov.

Ni har väl någon kontaktman eller liknande som är van vid dessa saker?

Bil och sånt får ni väl hjälp med också?
 
Hej!
Tack för svar, det låter likt vår situation. Vi har ju pratat lite med vår sjukgymnast på barnhabiliteringen men någon kontaktman har vi inte. Får nog dra detta själva. Därför är andras erfarenheter intressanta. Vilken kommun bor din sambos fru i? Vet du om dom själva valde entreprenör eller om detta gjordes av kommunen?

Bilstöd måste vi också söka nu av den anledningen att vi är sex i familjen och måste ha en buss för att få plats med rullstol osv.
 
Hässleholms kommun är det i detta fallet.

Vet inte exakt hur de har gjort med allt, vet ungefär det jag skrev.

Vill också tillägga att jag inte vet om eller hur mycket de eventuellt fick lägga själva eller sånt.

De fick en barngrind av oss iaf :D
 
Ha ha, toppen! Barngrindar är bra. Tack för din hjälp!
 
Kan kolla upp det mer om du vill. Kan fråga honom vid tillfälle.
 
Gärna det. Det kommer att vara aktuellt en tid. Håller på att ta in offerter för badrummet nu, jobbet kan förhoppningsvis göras efter sommaren.
 
Jag kan tipsa om att ställa samma fråga på familjeliv.se i det delforum som handlar om barn med funktionshinder – där bör du kunna hitta andra som har erfarenhet av att söka likartade bidrag.
 
Kan tillägga att det förmodligen är bra att prata med kommunen innan ni drar igång byggprocessen, utifall att de ställer krav för att bevilja bidrag.
 
Jo, tack! Vi har kastat ut frågan lite här och var. Vi ska skicka in en ansökan till kommunen så fort vi har alla intyg och offerter klara. Tydligen stora skillnader mellan olika kommuner, i hur mycket bodrag och anpassning man kan få. Men, nästa vecka kommer sjukgymnast och arbetsterapeut hit för en behovsbedömning, så vi börjar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.