Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Värsåsvillan. Vi är väldigt intresserade av deras Funkis 117, som ingår i deras fritidshus sortiment.
Eller om ni har erfarenheter från andra Värsåshus.
 
Vi har fått en prisuppgift på detta hus förra veckan som lyder:

Funkis 117  ca 1450 000:- nyckelfärdigt med standard för året runt boende. Detta innebär elpanna med vattenburet system och luftvärmeväxlare. Golvvärme i plattan.
 
Jag har fått ett totalpris, med pluspaket, xtra villaisolering, in och utvändig målning och kakel i badrum. på 1 473 000. Det lutar åt att det blir det jag väljer. Mad lite omgjord planlösning bara.
Vad har ni valt?
 
Vi har bara gjort en allmän prisförfrågan så inget mer ingående.
 
Vi har tänkt bo permanent i Funkis 117, därav en extra villaisolering. Jag gillar deras hus jättemycket men just detta är bäst för oss, trots att det bara är ett fritidshus.
 
Hej noamoore!
Vad kul att ni också tittat på funkis 117. Vi skall också bo
permanent så det blir villaisolerat. Vi har vi plockat runt en
del i planlösningen och satt in fönster mellan takvinklarna.
Snart är bygglovet klart! Vart bygger ni? Verkligen ett fint
litet hus!
Mvh. Josefin h
 
Förrutom tjockare isolering är det ett annat värmesystem, ventilation osv.
Fönster och dörrar är samma, men detta är ett så hoppas robust hus att
det redan är treglas osv.
Är själv arkitekt men hade inte tid eller pengar att själv rita ett hus. Efter
att ha plöjt marknaden fann vi att detta hus vara i stort sett det enda vi gillade,
ritat med fin känsla, även om planen behövde villaanpassas, har gjort 4 rum av
tidigare fem.
Våra krav när vi letade hus var bla, huset fick inte vara av typen som kommer i ett stycke (typ hjältevadshus), det skulle vara platta på mark, ett plan, ingen källare och att vi fick sköta all inredning själva. Det sista kravet visade sig vara svårt att få de flesta hustillverkare att förstå. Hur kunde det finnas en människa i denna värld som inte ville ha eklamellgolv utan envisas med ett i furu? Värsåsvillans säljare fattade direkt att vi inte ville vara tjafsiga och att det handlade om pengar utan om att vi har helt andra ideal och ideer.

Vi ville ha ett litet hus som vi hinner med och är billigt att bo i. Vi har en vacker plan
grästomt som går rakt upp i en fantasktisk skogsbacke.
Vi flyttar till hus för att vara nära naturen och rå om ett eget boende, inte för att få bo stort. Skall dock tillägga att vi bygger ett förråd på 20 kvm.
 
Hej Josefin!
Jag funderar också på Funkis 117 som permanent boende. Däremot tycker försäljaren här inte det är så självklart att jag vill inreda själv. Jag skulle helst slippa alla "kökspaket", "vitvarupaket", "badrumspaket", etc. och istället köpa allt själv.
Jag är tyvärr inte arkitekt utan har själv försökt att ändra planlösningen till ett alternativ som känns mera villa och som känns mera "jag". Så det blev ett stort förråd, tvättstuga, och ett dressing-rum, däremot inga två badrum...
Jag tycker det låter intressant med extra fönster vid takvinklarna. Kostade det mycket extra med ändringarna i planlösningen och fönstrarna?
Var ska ni bygga? Jag ska bygga i närheten av Halmstad.
Hälsningar,
Kristina
 
Hej Halmstadstjej!
Vi har fått tag på en extremt trevlig säljare här i Stockholm,
men när vi tittade på ett funkis117 nedåt i landet i somras
hade köparen haft oturen att få en säljare som verkade direkt
olämplig för sitt yrke.
Vi har fått exakt specade priser på precis allt, tillägg som saker
vi valt bort, ner till minsta list.
Badrumspaket är ju inget som ingår. Här får du lite priser av mig
så att du får lite kött på benen och kan sätta din säljare lite på
plats...

avdrag (25 procent har dragits på dessa saker eftersom vi väljer bort så mycket):
kök 23 793, garderober 7875, altan 11 421
torparbjälklag 69 615 (ej 25 procent draget)

tillägg: villaisolering tak9552, vägg21000, ändring taklutning 35 000, nya
fönster i taklutningen 4st 14 000.

vi har också dragit av och lagt till småsaker som t.ex. innerskjutdörr 3760.
Att göra ändringar i ritningen kostar 7000, 5000 för vvs ändring

I slutänden hamnade vi ändå på materialsatsens startpris 742 000

Hoppas du fått lite hjälp
Mvh. Josefin h
 
Ni som nu byggt denna till synes väldigt vackra och coola hus, har ni upptäckt några nackedelar med det? Problem med etrepenad? Nån som kan rekomdera en bra säljare i Stockholm för Värsås villan?
 
Vi har precis beställt "Fagerhult" ur fritidssortimentet, fast för permanentboende,då.
Vi tyckte egentligen inte att vi hade råd med ett nytt hus, så vi kör snikvarianten.
Vi har inte valt till extra isolering, vi tycker att den som är original är tillräcklig.
Vi har egen skog, så kaminen kommer att stå för den mesta värmen.
Dumt eller smart? Vet vi förmodligen inte förrän efteråt.
Någon som har erfarenhet av permanent boende i fritidshus??
Jag tycker för övrigt att vår agent har varit väldigt tillmötesgående och så här långt är vi mycket nöjda
med vårt val av Värsåsvillan.
 
pollytax skrev:
Vi har precis beställt "Fagerhult" ur fritidssortimentet, fast för permanentboende,då.
Vi tyckte egentligen inte att vi hade råd med ett nytt hus, så vi kör snikvarianten.
Vi har inte valt till extra isolering, vi tycker att den som är original är tillräcklig.
Vi har egen skog, så kaminen kommer att stå för den mesta värmen.
Dumt eller smart? Vet vi förmodligen inte förrän efteråt.
Någon som har erfarenhet av permanent boende i fritidshus??
Jag tycker för övrigt att vår agent har varit väldigt tillmötesgående och så här långt är vi mycket nöjda
med vårt val av Värsåsvillan.
Hur har det gått, vi har bott i vårt 3 månader nu...
 
En vecka innan tillverkningsordern skulle skrivas på, blev sambon varslad om uppsägning från sitt jobb.
Vi vågade alltså inte fullfölja....
All heder åt vår agent som visade full förståelse och låter våra papper ligga vilande på obestämd tid.
 
ullberg
pollytax skrev:
En vecka innan tillverkningsordern skulle skrivas på, blev sambon varslad om uppsägning från sitt jobb.
Vi vågade alltså inte fullfölja....
All heder åt vår agent som visade full förståelse och låter våra papper ligga vilande på obestämd tid.
Tråkigt att höra, och bra att det löste sig, jag som också funderar lite på ett fagerhult, får man fråga vad det skulle kosta?

/U
 
ullberg skrev:
Tråkigt att höra, och bra att det löste sig, jag som också funderar lite på ett fagerhult, får man fråga vad det skulle kosta?

/U
Hej!

Vet att tråden är gammal, men försöker lyfta ämnet igen då vi funderar på Fagerhult.

pollytax & ullberg: Har ni byggt hus, och isåfall blev det Fagerhult?

//Granis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.