Nej.
Dels ser det rankigt ut i sidled utan bakstycke, sedan är ikeamöbler enligt min erfarenhet inte direkt kända för sin enorma hållfasthet.
 
Det står ju max 15 per hyllplan, går säkert att räkna på vad själva grundkonstruktionen klarar. Men jag hade nog provat med något annat än vatten först.... :)
 
Om man vid montering limmar alla skarvar med trälim så bör du få en konstruktion som garanterat håller för 200kg och som dessutom blir jämt fördelat. Alla delar ska ju dessutom vara i massivt trä enligt produktbeskrivningen.
 
Hemnes är en av IKEAs stabilare serier. Vi har en TV-bänk och ett vitrinskåp, stabilt och snyggt. Även avdelarna är i massivt trä. Om det håller för 200 kilo låter jag dock vara osagt...
 
peternicklas
Prova med 3 st. personer som sätter sig på det. Annars kan man sätta för den bakresidan så blir bra mycket stabilare. Tyngd rakt ner klarar det nog av men risken är som det ser ut nu att det viker sig.
 
P
Jag har inte sett bordet live, men som det ser ut på bilden så skulle jag inte ställa ett stort akvarium på det utan att förstärka det med en skiva i bakkant så att det inte helt plötsligt lägger sig i sidled. Dessutom brukar nördarna på ciklid.se och zoopet.com alltid rekommendera att ett stor akvarium alltid ska ha tyngden direkt på benen och det blir det ju inte med ett 120 cm kar på 150 cm bänk.

Jag har sett följderna av ett tippat 250 liters akvarium, det är inte roligt! Så jag är lite nojig vad gäller akvariemöbler.
 
Som tidigare talare påpekat är det inte tyngden neråt aom är peoblemet utan det är att minimera alla former av rörelser i sidled dör då behövs det inte mycket innan en möbel viker sig.

Jag vet många som bygger möbler med köksskåp. Dels får man bra förvaring undertill för filter, pumpar och diverse co2-teknik och även riktigt atabila möbler för en schysst peng.
 
Vi har detta sidebord hemma, och det är grymt stabilt för att vara IKEA. Alla delarna är i massivt trä, och som någon sa, kompletterar man med att limma får du en rejält stark konstruktion. Det är inte det minsta rangligt, utan riktigt stabilt. Hade utan problem ställt detta akvarium här, glöm inte en tunn frigolitskiva under.

Dock ställer jag mig mer frågande till formen på akvariet, detta sidebord är inte speciellt djupt... kolla så akvariet verkligen får plats. Och förankra sidebordet i väggen. Om det trillar så trillar det mot dig, inte kollapsar åt sidan...


/S -som haft akvarium och odlat egnafiskar i 30 år.
 
Stöd mitt under hela vägen till golvet skulle jag nog tycka är ett minimum av förstärkning. 200-plus kilo är mycket vikt för ett spann på 1,4 meter. Sen en frigolitskiva eller liknande som jämnar ut ojämnheter i bänkskivan. Förmodar att akvariet har glasbotten?

Har själv 110 liter ovanpå ett köksskåp med öppning på 120 cm (utan mittstöd) och ekskiva på 34(?) mm. Under den har jag förstärkt med 3 stående reglar på 45x90. Ekskivan böjer sig ändå någon millimeter så jag har en ca 40mm tjock bit av en annan bänkskiva som akvariet står på, den skivan ger sig inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.