Om vi återgår till den ursprungliga frågan om höjd...

Vi har också ca 3m fr huvud till väggen där tv'n är monterad, en 46" tv och kontinentalsängar. Tv'n sitter centrum 152cm fr golv men skulle kanske kunna höjas ca 5cm utan problem, se vid. bild.

ImageUploadedByByggahus.se1357745813.744374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MaWa71 skrev:
Om vi återgår till den ursprungliga frågan om höjd...

Vi har också ca 3m fr huvud till väggen där tv'n är monterad, en 46" tv och kontinentalsängar. Tv'n sitter centrum 152cm fr golv men skulle kanske kunna höjas ca 5cm utan problem, se vid. bild.

[bild]
Ja jag har efterfrågat höjder hela tiden, dock verkar det vara svårt att få några, konstigt tycker jag.... finns massor med tv apparater monterade i sovrum.
Själv har jag funderat och prövat mig fram lite, och jag har landat på en höjd till underkant på min 42" på 120-125cm.
Men som vanligt vill jag gärna ha fler åsikter och gärna de höjder ni har era apparater på.

PS jag har nog högre takhöjd än vad du har 172cm DS
 
172cm i takhöjd? Vi har 235 efter det att vi sänkte taken för att dra fram el till spotlights och nätverkskabel till tv'n (hat smart-tv).

Mäter jag höjden från golv till underkant på tv'n får jag måttet 117cm :)
 
MaWa71 skrev:
172cm i takhöjd? Vi har 235 efter det att vi sänkte taken för att dra fram el till spotlights och nätverkskabel till tv'n (hat smart-tv).

Mäter jag höjden från golv till underkant på tv'n får jag måttet 117cm :)
OJdå det gick lite snabbt där, skulle förstås vara 272 men jag antar att du förstod att takhöjden inte var 172...... inte så lång men hobbit är jag inte än.
 
Ah... Nej, jag tänkte inte så mycket på det, det hade ju kunnat vara så att ni hade sovrummet i källaren ;)

Posta en bild så får vi se hur ni löste det, ok?
 
Frugan tycker att jag hänger alla tv apparater (tavlor för den delen också) för lågt. Jag tycker dels att det är skönare för ögonen att titta neråt men så tycker jag att tvn als mindre dominerande i rummet om den inte hänger så högt. Tvn i sovrummet sitter så lågt att man måste halv sitta i sängen för att se bra...
 
MaWa71 skrev:
Ah... Nej, jag tänkte inte så mycket på det, det hade ju kunnat vara så att ni hade sovrummet i källaren ;)

Posta en bild så får vi se hur ni löste det, ok?
Det är på projektstadiet än så länge, bild kommer mär det är klart.
 
  • Gilla
jmodin
  • Laddar…
Krokodilen31 skrev:
Själv har jag funderat och prövat mig fram lite, och jag har landat på en höjd till underkant på min 42" på 120-125cm.
Men som vanligt vill jag gärna ha fler åsikter och gärna de höjder ni har era apparater på.
Jag har som sagt ungefär 170cm till underkant på min 40" med 3m från huvudändan av sängen till TVn. Sitter på ett lutande fäste (förstås, inte platt när den är så högt). Det är *inte* för högt, utan kunde sitta 10 cm högre utan problem. Kloss mot taket (240cm) skulle också funka utan problem.

Med 120cm så får du (halv) sitta i sängen. Vilket iofs somliga gillar.

Pröva med att tejpa/nåla/fästa en pappskiva lika stor som TV på väggen, lägg dig i sängen och känn efter.
 
vi har en 46" ca 4m från huvudet, på ca 1m höjd, ganska lagom tycker jag, kanske 10cm högre enligt sambon...
tycker inte det ser klokt ut med tv jättehögt upp....
 
Har en 32" ca tre meter från huvudet, och 125cm från golvet.
 
@Kvistarn:

Har ni det i sovrummet? Då kan ni knappast se på tv i sängen väl?
 
kvistarn2 skrev:
tycker inte det ser klokt ut med tv jättehögt upp....
Nej, skall man ha TVn som *möbel* så ser det "inte klokt ut". Men om man skall ha den att *titta på* när man ligger i sängen så är det IMHO alldeles för lågt med 1 m... Jag har TVn i vardagsrummet (58") inte mycket lägre än det.
 
MaWa71 skrev:
@Kvistarn:

Har ni det i sovrummet? Då kan ni knappast se på tv i sängen väl?
jo... först stod den på bänk ca 45cm, men det var väl lågt, nu går det bra, fast vi ligger ju inte platt ner på en tunn kudde, och har ganska låg säng. i vardagsrummet står den på ca 50cm höjd, en tumregel jag ofta läst är ca 1/3 av bildytan under ögonhöjd, man vill ju gärna ha ganska rak vinkel mot tvn med?
 
Det är väl bara att lägga sig på rygg i sängen, be frun märka på väggen på en höjd som inte skyms av magen eller stortårna och sen ta lite marginal för eventuell utveckling i färdriktningen (magen, inte tårna) och ett tiltbart väggfäste.

Jag gjorde så och funkar bra, enda problemet är att sno fjärren från en sovande frus järngrepp utan att väcka henne.
 
  • Gilla
Ullhass
  • Laddar…
42" 3 meter från huvudänden 170cm till underkant lite vinklad nedåt......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.