Någon som dragit ventilationsrör för frånluftsvärmepump (gäller helt nybyggt hus). Om jag låter snickare göra genomföringarna i taket, värmeslingor i grund dragna och värmepumpen på plats, hur mycket jobb och till vilket pris tror ni det rör sig om för resterande för att få ett fungerande system? (grova siffror efterfrågas)

Jag kommer börja med 100m2 nedervåning, så jag antar jag behöver typ 3 takventiler (kök, badrum, tvätt)?
 
EFtersom vetntilationsfirmorna i stan inte behagade återkomma med offerter på mina förfrågningar så tog jag kontakt med en webbutik som började med att göra en ritning (fick tillbaka delar av kostnaden när jag sedan beställde produkter därifrån). Sedan drog jag själv rören parallellt med att snickarna höll på. Planerar man lite så innebär det inte så mycket extrajobb för snickarna, låt dock snickarna göra genomföringar mot yttertak.

Jag byggde i plåt, men har förstått att det även går att dra plaströr för ventilationen vilket jag nog hde valt efter att ha skurit mig ett par gånger.

Har precis haft OVK besiktning och allt har fungerat som det är avsett vad gäller luftflöden. Vi har en jordvärmepump med VBX aggregat för frånluftsåtervinning.

Kostanden blev väl runt 10 000 gissar jag, billigt jämfört med vad en OVK kontroll kostar. (Eftersom det är ett lagkrav så kostar den givetvis en del)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.