Angående fin inställningen på hammerns klyvanhåll så är den värdelös. Alldeles för grov för att vara en fininställning enklare att bara knacka lite med handen. Och dessutom är det ingen riktig typ av fininställning då den skall utföras när man har låst anhållet.

Pär
 
  • Gilla
HP58
  • Laddar…
Väldigt många justersågar saknar den där motorupphängningen som du beskriver Pär, jag har en fullskalig professionell justersåg med några år på nacken och lutar man klingan får man provsåga en bit och justera om anhåll efter det, men ingen stor nackdel.

Jag körde en hel del skivmaterial i min Hammer och upplevde inga stora problem, måste också ställa det hela i relation till pris och storlek, Hammersågen är en av de mindre och smidigare och en maskin lik Wolftech hade jag i begynnelsen och den var rena skämtet jämfört med Hammern, så jag har liten annan syn på det om jag får säga mitt :)

Finjustering av klyvanhållet är oftast inte heller någon big issue om jag får tycka, klyvsidan undviker jag nästan alltid, det är bara för att just klyva virke som sedan ska hyvlas, resten får klyvs/ kapas på vänster sida, åtminstone om man ska få till precisionssnitt. Vill man finjustera klyvanhållet knackar man just precis bara lite på anhållet med knogarna så flyttar man i 1/10-steg.
 
Ok det är inte min uppfattning. Det är väll i princip bara Robland, Felder, och Format som inte har som jag vet sedan finns det alla gånger flera. Dom här har jag varit i kontakt med för 2 år sedan när jag skulle köpa en ny såg Altendorf, SCM, Griggio, Martin, Casadei, Casolin, Lazzari, Paoloni och Sicar dom har vet jag.

Mer eller mindre alla amerikanska så kallade kabinet saw har det. Lika dant med kina tillverkade både kopior och egen tillverkade som jag sett på nätet.

Men det betyder inte att det är en egentligen sämre lösning med gångjärn rent kvalitetsmässigt bara djävligt irriterande att behöva kompensera för vinkling av klingan.
På min gamla Felder 900 tillverkad 2005 var det med gångjärn. Vid 45gr så var man tvungen att flytta klyanhållet 6,4 eller 5,6 mm mins inte riktigt.

Skall säga det så ingen har missförstått Hammer är ingen dålig såg absolut inte det är en väldigt bra såg. Men jag tycker det finns bättre för samma peng.

Och jag personligen skulle inte köpa en sådan med den kunskapen jag har i dag.

Pär

Ps jag är en väldigt petig jävel.
 
Redigerat:
Visst är det så, vinkelkompenseringen minskar irritationen och jag trodde det var få maskiner som hade detta, men det verkar vara Felder group och Robland som inte har det då, jag hade fel :) Men det är inte fair att jämför Hammer med Martin, SCM och Altendorf. De sistnämnda maskinerna kostar x10 pengarna och väger 1,5-2 ton, inget för en normal hobbyist.

Köp bara för allt i världen ingen Kina-maskin eller andra former av kopior eller "no-name" maskiner. Detta är skitstål, amatörkonstruktioner, skitsvetsfogar, skitlack, skräplager, taskig el, plastkabel osv osv, grejerna faller i sär och delar finns inte att få tag i efter ett par år. Då tar jag då hellre en Hammer i tanke på service, reservdelar och detaljkvalitet även om användarfunktionerna inte är optimala i alla lägen.

Nu ska inte denna tråd spåra ur, men jag har dreglat över Martin T75
Se klipp på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=U9Pp33pSwfI
Skulle jag personligen satsa på en ny maskin blir det en sådan. Altendorf, SCM osv med sina fina namn ligger inte ens i närheten av dregelfaktor... (y)
 
Redigerat:
Till: "Dzet"
Glömde säga att det finns en Altendorf F45 för 22000 på nätet just nu, har du plats och kan frakta en maskin på över 1 ton så är det ett bättre köp än en ny Hammer, så till vida ger jag Pär helt rätt.
Köper du en ny F45 får du betala 220 000... :)
 
Det är helt klart så att du kan mer om justersågar än mig pär h. Men jag antar att du hade den äldre modellen av hammer k3? Några av förbättringarna som gjordes till den nyare modellen var bla tapp till kapanhållet. Jag tror även att justerbordet blev 30% större. Hela listan finns på FOGen.
 
Självklart kan man inte jämföra dyr maskiner mot en stakars liten Hammer och det gör jag inte heller.
Men Axminsters och Rojek ligger i samma prisläge och det var väll snarare där jämförelsen var.


På tal om nya maskiner så såg jag en ny helt typ av justersåg/? " tre i en maskin" det är ett kinderägg för vuxna http://www.altendorf.de/de/produkte/altendorf-2.html.

Förutom den så instämmer jag i dregelfaktorn en Martin har alltid ståt högst upp.

Pär
 
Vet inte om det var gamla modellen och den var med fräs också. Årsmodel 2003-2004 kanske det var. Den såg precis lika dan ut som dom gör på hemsidan i dag.
Om dom har uppgraderat det du säger så är ju det en klar förbättring.

Pär
 
Redigerat:
Vart så nyfiken så jag gick in på Hammers hemsida och det ser onekligen lika ut med det jag hade. Men man ser inte i detalj hur just "tappen" skulle se ut.
På min så var det en skruv med en liten krage på som skulle gå ner i formatbordet. Men det var ändå inte riktigt bra för det glappade ändå. Men det skulle gå att byta skruven så det blir bättre.

Katos vet du när den uppgraderingen skulle ha kommit ?

Pär H
 
Jag har tappat bort mitt lösenord till fogen så kommer inte in där men tror att det var samtidigt som dom bytte färg till grå/röd.
 
För att fortsätta diskussionen så var jag ute och klockade sågen med mätklocka. Med justerbordet utdraget fullt ut innan klingan och 40kg längst ut. Så lyfte sig justerbordet 0,4mm. Med 40kg i mitten 0,15mm. 20kg i mitten 0,03mm.

I sidled med justerbordet i samma läge med så mycket kraft jag kunde innan sågen flytta sig, 0,05 mm vid klingan.

Med justerbordet efter klingan fick jag ungefär samma värden, något bättre.
Klyvanhållet med hårt tryck 1,3 mm längst ut. 0,6mm vid klingans början.

Testet gjordes med 20kgs betongsäckar.

Jag monterade och demonterade även kapanhållet sex gånger. När det var låst så var det exakt på samma ställe som innan, så noga som jag kunde mäta.

Min analys av mätningen är att klyvanhållet är den svaga punkten. Justerbordets glapp ser jag som försumbart för min snickerinivå. Min såg är också relativt ny så kan tänka mig att värdena kommer försämras med åren.
 
pär h skrev:
Sedan finns ju Rojek PK-250A med 2m bord en hundra ggr mycket bättre såg en hammern. Lite dyrare än hammern men den finns i sverige. Alla gånger samma som axminster om inte med bättre formatbord och kapanhåll.....
Mvh Pär h
Rojeken verkar vara riktigt trevlig. Väldigt välutrustad för sitt pris. Stålaxel till klyvanhållet. Klingan roterar med 3750rpm mot Hammers 4900rpm och Moretens 4400rpm. (Om det skulle spela någon roll) Lite osäkert känns det då jag inte vet någonting om rojek sen tidigare. Frågan är om man törs köpa osett?


Bax, Har du upplevt något problem med Snipe med H410?
 
Redigerat:
Gruvberget skrev:
Till: "Dzet"
Glömde säga att det finns en Altendorf F45 för 22000 på nätet just nu, har du plats och kan frakta en maskin på över 1 ton så är det ett bättre köp än en ny Hammer, så till vida ger jag Pär helt rätt.
Köper du en ny F45 får du betala 220 000... :)
Den såg fin ut, men lite mastig pjäs kanske. Men jag vill nog köpa nytt.. Jag vet allt för lite för att kunna avgöra om den är i fint skick.
 
Rojek är i alla fal inte ett nytt märke har för mig att det bildades runt 20-30 talet. Fast det säger väll inte så mycket om kvaliteten på maskinerna. Men jag har följt märket i snart 10 år och förbättringarna dom gjort är väldigt bra.

Hastigheten på klingan har ingen betydelse. Det finns återförsäljare i sverige kommer inte i håg vem men någon maskinnasare var det i alla fal. Kanske Burbage

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.