Jag har ett garage med en garagedel och en carportdel och det är samma gjutna platta i både carport och garage. Det har nu under vintern bildats is på plattan i carportdelen och nu ser jag att delar av ytskiktet på plattan har sprängts loss. Vi kan sopa bort cement och sten ca 5 mm djupt på stora delar. Plattan blev gjuten för ca 3 år sedan.

Är det något fel på gjutningen eller är kan detta ske?

Hur kan man laga plattan så det inte lossnar mera?

Tackar för svar!
 
Det var med största sannolikhet för lite luft i betongen när plattan gjöts. Luften finns där för att ta hand om volymökningen av när vatten i plattan fryser till is. Finns där inte tillräckligt med luft måste isen ta vägen nånstans vilket spränger sönder plattan...Går säkert att flytspackla plattan...
 
Tack för svaren. Tror ni jag kan hävda byggfel och få entreprenören att laga detta?
 
C
Vår garageplatta har gjort så i vinter (garaget är inte färdigt, utan står öppet, och har använts som carport under vintern), och det är första vintern. Tänkte dock lägga klinker på, så det gör inte så mycket, men man blir ju lite ställd när det ligger smulor av betong över halva golvet. Plattan gjöts med vanlig vibbfri betong, och inget special för att klara vinterväder, så man får väl skylla sig själv. Ingen entreprenör att skylla på heller, dessvärre.
 
Det här får mig att tänka på det där som stod i redax-bloggen för några dagar sedan, amatörer bättre än proffs....vill nog med bestämdhet hävda att det där med betongarbeten, låt proffsen sköta det, iallafall att ta fram rätt betongkvalitet.

När vi bygger P-hus så är det något av de mest betongaggressiva miljöer som är tänkbart. Vägsalt och frysning är inget man leker med. En platta till en carport bör gjutas i exponeringsklass XD3+XF3, eller till och med XF4, men XF siffran är inte så noga, den påverkar inte betongkvalitén utan är ett mått på vilka provtagningar som skall ske på betongen. För att klara XD3 krävs högsta vct(ekv) 0,40. Ytor som gjuts i XD3 är horisontella ytor, cykliskt våta/torra som utsätts för avisningsmedel (tösalt). Någon som vill hävda att en carport inte skulle höra till denna expklass får gärna tala om varför.

När det gäller lufttillsats så bör den provas på plats innan betongen hälls i formen. Luftporerna piskas in i betongen under blandningen och kan minska en hel del under transporten.
 
Jag pratade med en stor betongleverantör och de hade samma teori. Tror ni att det går att hävda dolt byggfel, vad jag förstår så är det 10-års garanti för entreprenören.
 
Detta är svaret från entreprenören:

Har varit ute med vår grundentreprenör och tittat,det är väl som vi sa att det är saltet från däcken som är boven,har även kollat ritningar och där står att betongen ska hålla minst K30,och betongen som vi använder håller K 40,enl grundentreprenören så förekommer knappast någon betong lägre än K 30,då måste man beställa en lägre klass. Enl ritningar så står det BTG 11 K30 Cem11/A-L vilket är en beteckning på att den får innehålla 0,5% kol den klassen är gammal och är i dag 0,2% alltså bättre än den angivna.

Min fråga, är det betongen korrekt specad? Specar detta luftmängden? Skulle detta ha hänt om man använt betongen enligt ovan.
 
marre4933 skrev:
Detta är svaret från entreprenören:

Har varit ute med vår grundentreprenör och tittat,det är väl som vi sa att det är saltet från däcken som är boven,har även kollat ritningar och där står att betongen ska hålla minst K30,och betongen som vi använder håller K 40,enl grundentreprenören så förekommer knappast någon betong lägre än K 30,då måste man beställa en lägre klass. Enl ritningar så står det BTG 11 K30 Cem11/A-L vilket är en beteckning på att den får innehålla 0,5% kol den klassen är gammal och är i dag 0,2% alltså bättre än den angivna.

Min fråga, är det betongen korrekt specad? Specar detta luftmängden? Skulle detta ha hänt om man använt betongen enligt ovan.
Luften påverkar inte saltangreppen, men nej det ovan specar inget om luften. Kontrollera viken vct(ekv) betongen höll (grundentreprenören ska ha det dokumenterat). Är det saltangreppen som har frätt sönder plattan så är betongen alldeles säkert gjuten med för högt vct.
 
Hej,
Jag har drabbats av samma problem. Har du fått någon ordning på din platta? Fixade entreprenören det utan kostnad eller hur gick det?
 
Jag jobbar som ordermottagare på en betongleverantör och är det privatare som ska gjuta en platta så frågar jag alltid om det blir 4 väggar och tak eller om det blir carport för det är en väldigt stor skillnad i vilken betongkvalitet som ska väljas, i innomhusklimat behövs inte lufttillsatt betong men i uthusmiljö krävs det annars så uppstår sådanna här problem tyvärr, Inte mycket å göra tyvärr :( luften i betongen gör så att när betongen har stelnat så finns det små små (ej synliga för ögat) porer i betongen, när det sedan kommer vatten på plattan som fryser så kan isen expandera i dessa porer istället för att spränga sönder betongen.
 
Tack för svar! Om jag förstår det rätt är det bara att bila bort (hur mycket??) och gjuta om. Det är inte jag som gjort jobbet - jag hade byggfirma som fixade det.
Hur funkar det med garanti - vad kan man kräva att de gör, hur lång garanti har man?
 
Man ska aldrig gjuta tynre än 5cm så då är det igentligen så mkt som ska bort om det inte är möjligt att gjuta på, Men att bila bort 5cm är ett jääävulskt göra, säkert en bit över 40 timmar, Så skulle jag vara dig skulle jag lägga den tiden å pengar på att

1. antingen köpa nån sorts plattor å lägga på
2. Låta det va och lägga 40h+ på nått annat projekt i trädgården
3. köpa lite panel och panela igen carporten så det blir 4 väggar och tak, även om det inte blir + där inne hela tiden så kommer du inte få demhär snabba temperatursvängningarna som kommer varje dag (minus på natten) (plus på dagen) osv osv, så istället för att få 30 frostsprängningar en månad med carport skulle du kanske bara få 3-4 om du hade väggar runt hela vilket gör att det håller längre

Lycka till!
 
Tack för snabba svaret!
Jag förstår alternativen men kommer nog att försöka få byggaren/entreprenören att fixa detta.
Vet du eller någon annan vad som gäller garantimässigt?
 
Jag köpte betongplattor för 2 år sedan drygt på firma för detta! Nu har ytskiktet lossnat på jöttemånga plattor. Detta hände även förra vintern, då bytte vi ut dessa plattor. Nu har det hänt igen, är detta ett fabrikationsfel på plattorna eller vad har orsakat detta? Ser ju inte speciellt snyggt ut..
 
Maria Vittmo skrev:
Jag köpte betongplattor för 2 år sedan drygt på firma för detta! Nu har ytskiktet lossnat på jöttemånga plattor. Detta hände även förra vintern, då bytte vi ut dessa plattor. Nu har det hänt igen, är detta ett fabrikationsfel på plattorna eller vad har orsakat detta? Ser ju inte speciellt snyggt ut..
Antar att det är samma problem som tråden beskriver. Jag lyckades få min (vänliga) byggfirma att bila upp betongen i min carport och gjuta om. Efter 2 år ser det fortfarande perfekt ut, och det är tydligt att betongen denna gång är av en helt annan kvalite. Skulle hävda att det är fel på plattorna om de är gjorda för att finnas i en carport, det är ju som beskrivet ovan en tuff miljö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.