Hej på er !
Har funderingar på att bygga om en vedpanna genom att skära upp ett hål i sidan på pannan in i eldstaden, detta för att kunna mata in flis där och samttidigt behålla vedinkastet för förtsatt vedeldning.
Har någon gjort detta och isåfall med vilken panna.
Jag antar att många vedpannor har en vattenmantling vid sidan av eldstaden, är pannan svetsad så går det ju att ordna men om den är gjuten så krånglar det till det.
Tacksam för svar.
 
Har varit på ett ställe och jobbat där dom gjorde så och där kom dom genom vattenmanteln ,men svetsade i en plåt runt i hålet så det blev tätt, det funkar bra , men i gjutjärn är det nog svårt.
 
Varför inte göra något du hänger på isf för vedluckan?
 
Min pappa gjorde så på sin Egor V25 i början av 80-talet. Tog upp ett hål i sidan geom vattemantel och svetsade en plåt runt så att det blev tätt. Det håller tätt än idag. Om det bara utförs av en duktig svetsare så är det nog inga roblem att göra på det viset.
 
Jag har gjort det på två pannor.
Den första lejde jag en bekant som är proffssvetsare, jag tog upp hålet och förberedde för svetsning, sen kom han och brände ihop det.
Den andra gjorde jag allt själv, det blev nån por så jag fick tömma pannan igen och bättra på svetsen.
Jag tog ett plattjärn, 6x100mm, och bockade till en fyrkantig ram med måtten 250x250mm.
Sen skar jag upp plåtklädnanden, rev bort isoleringen och måttade till vart ramen skulle sitta.
Därefter skar jag bort yttermanteln och stack in ramen mot innermanteln.
Efter det följer svetsning och till sist skar jag bort rutan som bildas inne i ramen, jag lämnade ca 10mm marginal till svetsen. Det är svårt som f-n (för en amatör) att svetsa innerhörnen, konstiga magnetfält gör att smältan inte beter sig som den borde.
Vedluckan vill man ha kvar, inte för att elda ved i, utan för att komma åt att sota och aska ur, en flisbrännare är ganska stationär så man vill inte flytta den hur som helst.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tackar för dessa svar, anledningen till att jag vill ta hålet i sidan är för att kunna sota och ev elda med ved utan att behöva flytta på flismatningen. Så det är bara att göra en ram och rita på, sen kör vi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.