Någon som just nu håller på att sälja, och planerar bygga nytt 04/05: Hur blir det med uppskov för vinst på det gamla huset?
Är det något man ska tänka på?
Försökte läsa i broschyren på nätet "Försäljning av småhus", och vill bara höra er tolkning:

Kan man sälja i år (04) och bygga nytt allteftersom, och ändå få uppskov på vinsten på det gamla huset?

Ska man istället vänta med att sälja till efter nyåret, så att allt hamnar på samma år?





Hoppas ni fattar...


::)
 
Om jag minns rätt (glömmer lätt :p) så har man två år på sig att köpa/bygga nytt för att kunna skjuta på skatten... :)
 
Vi säljer vårt hus nu i september, och börjar bygga i feb-05, klart juli -05. Fick en reavinst på 200 000:- vid försäljningen och har väl ingen jättelust att kasta 40 000:- till fogden... Har inga kvitton heller, mäklararvodet på 25 000:- försvinner ju såklart men sen?
Tips?
 
Det är i mitt tycke sämre att skjuta upp reavinstskatten. Jag tror att den kommer att justeras upp mot normal löneskatt i förlängningen.

mvh
David
 
Där hängde inte jag med riktigt....
Menar du att det är bättre att betala in reavinstskatten till staten direkt istället för att begära uppskov på obestämd (?) tid?
 
Jag anser det. Jag tror att staten i förlängningen kommer att höja reavinstbeskattningen till löneskattnivå. Jag vill då hellre betala av den nu än sedan.

mvh
David
 
Är det inte så att om man fått en reavinstbeskattning och gjort uppskov på denna med hela beloppet eller del av beloppet att uppskovet är "untouchable" d.v.s nypåförda regler för reavinstbeskattning och uppskov inte påverkar befintliga uppskov?

De pengar man gör uppskov med kan man väl lika gärna sätta av till pensionen eller köpa en räntefond för tills det är dax att fullgöra sin inbetalning som god medborgare?
 
Finne det verkligen något som är "untouchable" i skattesystemet?

Det finns en poäng i det David säger, men jag tänker snarare att man kommer att uppgradera sitt boende (dvs köpa dyrare och på så sätt skjuta på skatten) ända fram tills man är pensionär och ska in på hemmet så då spelar det ändå ingen roll.
 
Jag glömde svara på Görans fråga:

Man måste köpa en ersättningsbostad senast nyår året efter man sålt sin bostad (men det räcker med att man köpt tomt) och måste vara inflyttad senast maj året efter det.
 
Tack för svar, det var så vi fattat det också. :)

Det där med maj har jag ännu inte läst, innebär det alltså inflyttning senast maj -06?

Mvh, Göran o Byggarinnan
 
Man tar en risk när man begär uppskov. Risken är att kapitalskatten är högre när man återför den obeskattade vinsten igen. Men om man ska bo länge i sitt hus tycker jag att man ändå ska begära uppskov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.