Hej.

Det har blivit dags att handla lite snickerimaskiner men har svårt att välja mellan Hammer och Moretens(Logosol). Jag har tänkt använda dom för att bygga möbler, hyllor och finare snickerier.

Det jag tänkt handla är en Juster/formatsåg, Bandsåg och rikt/planhyvel. Övriga handelverktyg som sänksåg, sticksåg, fräs samt div. slipmaskiner finns redan sen tidigare

Moretens/Logosol
Justersåg PS-315, 1235mm släde
H410 rikt/planhyvel.

Hammer
K3 Winner med Comfort paket. 2050 släde
A3-31 rikt/planhyvel.
Bandsåg N4400 (finns det något alternativ till denna med tanke på kampanjpriset?)

Jag vill gärna handla svensktillverkat men Hammersågen verkar väldigt fin. Särskilt nu med kampanjen som gäller.

Är det någon som testat dessa maskiner och kan kommentera dess för och nackdelar?

Min snickarbod är 3,5m x 9m.

Mvh David
 
Jag har en äldre Moretens RPH330 (R/P-hyvel). Planbordet är upphängt i hörnen, vilket gör att man får en oundviklig snipe på ca 50-60 mm i varje sida vid planhyvling. Om jag har förstått saken rätt så har 410-hyveln samma konstruktion. Däremot slipper du omställning mellan rikt- och plan på 410-hyveln, och den kan vara mycket värt.

Hammerhyveln du tittar på har en konstruktion som borde kunna ge mindre problem med snipe. Däremot har det rapporterats om att det är ett drygt vevande när man ställer om hyveln mellan rikt- och plan. Hammerhyveln kan levereras med deras nya vändskärskutter. För mig är det helt avgörande, och jag kommer att byta min Moretens mot en Hammer med den nya kuttern när jag har samlat tillräckligt med pengar.

Moretenshyveln kan i dagsläget bara levereras med traditionell kutter. Om man inte snickrar i slitande exotiskt virke är det i regel inga problem med en traditionell kutter.

N4400 är en bra bandsåg, men den kräver lite pyssel innan den presterar riktigt bra.
 
H410 har jag haft en och är mycket nöjd med hyvelresultatet. Men som sagt snipe har jag också haft svårt att bemästra, men det har inte varit mer än 10-20 mm och det har jag bemästrat genom att alltid köra lite större arbetsstycket som kapsågas eller justersågas ner till slutligt format efter hyvling.

Köp K3 Winner, en sådan har jag haft och var väldigt nöjd. Köp inte PS-315, du kommer sakna den längre släden annars.
 
Tack för era synpunkter.
Jag trodde inte det var några problem med snipe på Moretens hyveln. Frågan är om A3-31 är bättre.

Frågan är vad som är bäst, Att slippa posta stålen (Hammer) eller slippa ställa om mellan rikt/planhyvling..

Gruvberget, Du skriver att du har haft H410. Är den utbytt?

Hur är det med kombimaskiner (Hammer C3-31)? Är det värt överväga en sån? Är det så besvärligt att ställa om mellan olika moment?

Jag ska åka och titta på en Hammer såg imorgon så det är väl efter det som jag bestämmer mig. Men det lutar mot att det blir Hammer hela vägen.

Mvh David
 
Posta om stålen är ingen stor grej, det har jag skrivit om på nysagat.se för just H410 och hyvelbredden är också trevlig men inte nödvändig.
Min H410 sålde jag och köpte Felder separat rikt- och plan i 900-serien, behövde uppgradera annars hade jag nog behållit min H410

Köp inte en helkombi, bättre med en separat fräs, separat rikt-o-plan osv. Däremot är det inte så jobbigt att ställa om mellan rikt- och plan, det är många maskiner som har så, det är i princip bara H410 som erbjuder "allt-i-ett". hittar du bara ett smidigt snabbkopplingssystem för spånutsug så är resten ingen stor grej. jag brukar då ändå alltid rikta alla stycken och därefter köra all planing eftersom huvudsäkringen ändå inte pallar båda maskinerna igång samtidigt.

Rent spontant skulle jag kört Hammer över hela linjen, bra med tillbehör, bra priser och har gott renomé på begagnatmarknaden om du vill uppgradera i framtiden. Sen kanske du får ett bra paketpris hos Plano Maskin också ;)
 
Kombimaskinen är ju intressant endast ur kostnadsperspektiv. Man får ju fräsen på köpet så att säga. Kanske kan den vara lite platsbesparande också iofs.
Jag antar att bordsmoterad fräs får räcka tills ekonomin hämtat sig.

Det ska bli intressant att syna Hammern imorgon.

Tack för era synpunkter.

Mvh David
 
Redigerat:
Vi bytte maskiner på jobbet för ett par år sedan pga utrymmesbrist.
Blev en Hammer c3-31 med hjulsats och en bandsåg N440 + spånsug AF22 med Hepa-filter.
Prisvärda maskiner enl. min uppfattning, men man saknar de gamla Stenbergs / Ejca -gjutjärnsmaskinerna.
Mest pga omställningsmomentet, inte maskinerna i sig.
För klyvning vore det önskvärt med en finjustering för anhållet, men det tror jag finns som tillbehör. Det finns iaf till K3:an.
Ett stort + för vändskärskuttern!
Bandsågen har ett stadigt gjutjärnsbord och kullagrade bandstyrningar, som jag dock fick trixa med en stund innan jag blev nöjd med inställningen. Vibrationer och ljudnivå tycker jag är acceptabelt.
Spånsugen har hög ljudnivå, men bra skjuts. Jag ska dock ta fram silikonsprutan och komplettera några små spalter i chassit där det fiser ut några dammkorn.
Tyvärr har jag liten/ingen erfarenhet av Moretens, så jag kan inte jämföra.
 
mattiasp skrev:
N4400 är en bra bandsåg, men den kräver lite pyssel innan den presterar riktigt bra.
Vad är det för pyssel som krävs?
 
Det var en bra skriven guide! Önskar jag hade läst den innan jag började justera in övre bladstyrningens parallellitet med sågbladet! Tog ett tag innan jag insåg att själva hjulet måste flyttas.:(
 
Jag har en hammer k3 med winner comfort paketet som jag kört mycket i 1-2 år. Tyvärr så har jag aldrig sett mortens såg så kan inte jämföra med den. För att sammafatta lite kort så är jag mycket nöjd med den. Enda nackdelen är att jag tycker aluminium rundstången till klyvanhållet känns lite tunn. Säkert mer en känsla, aldrig upplevt att klyvanhållet sviktar. Sedan saknar jag 2,5 meters släde ibland men då blir hela maskinen större också.
 
Kan bara nämna att Moretens/ Logosol PS-315 är en robust och fin maskin, men den har väldigt kort släde och gerlinjalen på släden är inte optimal.
 
PS-315 verkar ha finjustering av klyvanhållet som standard till skillnad mot C3-31.
Det är nog avsaknaden av den detaljen som retar mig mest med Hammern.
Ritsklinga finns som tillbehör till Hammern, men för egen del värderar jag den möjligheten lågt.
 
Jag har Hammer K3 Comfort och Moretens H410.
Jag hade en A3-31 förut men blev tokig på att hela tiden ställa om mellan rikt och plan.
Då jag hobbysnickrar, och samtidigt renoverar huset, tycker jag det blir lite ömse hyvling om vartannat och då lyckas borden alltid (ALLTID!) stå i fel läge.

Jag har även kört PS315 lite granna på en kurs, då insåg jag att min Hammer är bättre på det mesta.
(På kursen fanns även en brutal-Altendorf, då väcktes habegäret :) Men jag var tvungen att sälja bilen och lite till för att ha råd med den. :( )
 
Även jag har haft en sådan såg i flera år. Och själva aluminium rundstången som klyvanhållet sitter på är det nog inge fel på men själva plast bitarna som glider på aluminium rundstången och plastbitarnas infästning i klyvanhållet . Är inte direkt en optimal lösning men det är ok.

Själva sågen i sig är ok den kan allt som en riktig justersåg skall kunna. Men den har definitivt sina fel och brister.

Men mycket beror på vad man har för preferenser.

Jag har haft ejca L18, Hammern, felder 900 och i dag har jag en felder 700.

Men jag personligen hade inte köpt en ny hammer i dag. Utan jag skulle titta på tex vad det skulle kosta att ta hem tex Axminsters P30/220 panel saw kostar lika mycket som hammern men det tillkommer frakt. Fast å andra sidan så går dom två sågarna inte att jämföra då axminsters såg lirar i en helt annan division. Förmodligen något mellanting mellan felders 500 och 700 serie.

Kolla även vad swedendro tar för Jet dom har också några modeller i sitt program.

Sedan finns ju Rojek PK-250A med 2m bord en hundra ggr mycket bättre såg en hammern. Lite dyrare än hammern men den finns i sverige. Alla gånger samma som axminster om inte med bättre formatbord och kapanhåll.


Det går inte heller riktigt att jämföra hammer winer comfort med moretens. då dom har olika förutsättningar. Moretens har inget format bord utan endast en litet kapanhåll monterat på justerbordet. Och det ger helt olika förutsättningar.

När man skall titta på en justersåg så är det vissa saker som bara måste vara bra annars så faller hela konceptet med att just ha en justersåg.

En av dom viktigare punkterna på en justersåg är infästningen för kapanhållet närmast justerbordet. Där måste det vara en tapp som går ner i ett taphåll och sedan låses med en skruv. Där har Hammer valt att bara ha en skruv. Och det betyder att om man flyttar kapanhållet för att såga en vinkel och sedan flyttar tillbaka det så hamnar man inte på samma läge. Om man bara skall kapa små bitar så har det ingen betydelse. Men man köper inte en juster såg för att bara kunna kapa småbitar utan för att man vill kunna såga till tex köks lukor eller andra större bitar av skivmaterial. Och då blir det helt plötsligt super viktigt att man får tillbaka kapanhållet i samma läge som när man postade in det.

Men den allra viktigaste punkten (enligt mig) är själva upphängningen av motorpaketet. och det gäller alla sågar oavsett typ.
Det måste sitta i en vagga som gör att när man vinklar klingan för att såga en vinkel så får inte klingan flyttas i sidledes. Jämför en handklinga men sänksåg.

Hammer är uppbygd med gångjärn vilket betyder att om man ställer klyvanhållet på säg 400mm och vinklar till 45 gr så minskar avståndet med 4-6 mm kommer inte i håg den exakta siffran. Vist för vissa så har det ingen betydelse men det är knasigt att en såg för så mycket pengar inte har en vagga i motor upphängningen när andra tillverkare kan.

Sedan har vi själva justerbordet och jag tycker hammern är lite klent känsligt för tryck i sidledes. Där är moretens stadigare. Rojek är mycket bättre eller en så billig såg som wolftech som också är stadigare.

Sedan finns det beg marknaden men det är väldigt svårt att hitta en bra juster såg för en ok peng. Men om man ändå funderar på att köpa en såg för dom pengarna så finns ju Tyskland som har en uppsjö av justersågar på beg marknaden.

Så det var mina små synpunkter.

Mvh Pär h
 
  • Gilla
Masses och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.