I den platta som vi funderar på att bygga ska varmvattenslingor gjutas in. Detta känns lite läskigt.

Vad ska de ha för livslängd och hur lång garanti brukar man få?
Vad gör man när det börjar läcka eller hela systemet är "slut" efter X antal år. River huset och plattan och bygger nytt??? :surprised:
Finns det något bättre alternativ än att gjuta in varmvattenslingor i plattan?
 
Bob_the_builder
Risken finns alltid att hel____t bryter löst här om man ställer frågan "Finns det något bättre alternativ"... :)

Du behöver nog inte vara speciellt orolig. Visst kommer väl slingorna gå sönder någon gång i framtiden (+30 år), men det är ju inte några enorma mängder vatten vi pratar om. Det lär nog inte skada huset. När det händer finns det, som jag ser det, bara ett vettigt alternativ och det är att lägga nya slingor ovanpå plattan. Det är möjligen den lösningen man kan anse vara det "bättre alternativet" redan från början. Det ger nämligen ett mycket mer snabbreglerat värmesystem som inte störs av snabba kast i utetemperaturen mm. Dock blir installationen dyrare.
 
Säljaren säger att man bör ha slingorna i plattan för att få en jämn stabil värme. Lägger man slingorna ovanpå fördelas inte värmen lika bra.
Sedan undrar jag hur detta skulle gå till? Ska man riva allt golv i hela huset för att lägga nya slingor på grunden?

30 år är ju ingenting för ett hus. Om jag inte själv får uppleva att slingorna blir föråldrade och ger sig så misstänker jag att andrahandsvärdet sjunker som en sten ju äldre huset blir. Säljer jag det efter 15 år är det ju bara 15 år kvar tills allt golv måste rivas upp och nya dyra installationer måste göras. Det här låter ju orimligt. Mer hjälp tack :'(
 
jeppeknaster skrev:
Såg detta igår. [länk]
Man blir ju inte så sugen på att gjuta in slingorna...
Ungefär som att säga att "jag är inte så sugen på att bygga trähus, för det finns ju de trähus osm har möglat..." :-?

VAD beror skadorna i länken du visade på? Har det varitfel på slangarna? Har de lagt enlig anvisnignarna? Har skadorna uppkommit av armeringen? Vid gjutningen?

Sålänge slangarna är åldersbeständiga och de läggs enligt anvisningarna så ser jag riskerna som mycket små att något händer.

När vi pratar alternativet elslingor i golv och livslängd så kan man verkligen undra hur det över huvud taget förekommer. De flesta slingorna håller nämligen bara i runt 20 år!
 
Magnus_Nordmark skrev:
Ungefär som att säga att "jag är inte så sugen på att bygga trähus, för det finns ju de trähus osm har möglat..." :-?
Skillnaden är väl att ett fåtal hus möglar, men att det i flesta fall går att undvika eller göra något åt, medan alla vattenvärmeslingor kommer att gå sönder och då finns inget att göra. Frågan är bara hur länge de håller. Hår lång garanti har man? Gäller överhuvudtaget försäkringen om det slutar fungera eller läcka p.g.a. uppnådd livslängd?
Sålänge slangarna är åldersbeständiga och de läggs enligt anvisningarna så ser jag riskerna som mycket små att något händer.
På hur lång tid då? Alla går väl sönder förr eller senare?
 
Bob_the_builder
Det enkla svaret är ju att ingen vet hur länge pexrören kommer hålla. De har helt enkelt inte funnits tillräckligt länge för att de första ska ha gått sönder av rent åldrande. Vad är alternativet? Radiatorer? Visst, men om du var oroad för andrahandsvärdet så är det nog en större brist att huset inte har golvvärme.

Säljaren säger att man bör ha slingorna i plattan för att få en jämn stabil värme. Lägger man slingorna ovanpå fördelas inte värmen lika bra.
Struntprat. När man lägger slingor högt upp så använder man aluminumplåt som sprider värmen. "Jämn stabil värme" är säljarsynonym för "trögreglerat" = antingen lite för varmt eller lite för kallt.

Sedan undrar jag hur detta skulle gå till? Ska man riva allt golv i hela huset för att lägga nya slingor på grunden?
Ja, ska man lägga nya slingor ovanpå plattan så måste ytgolven bort. Om vi nu antar att det är en åtgärd som görs om +30 år så kanske det är en naturlig del i renoveringen av huset?
 
Bob_the_builder skrev:
När man lägger slingor högt upp så använder man aluminumplåt som sprider värmen.
Skulle du ha valt detta alternativ? Är det dyrare? Är detta en standardmetod som oftast används?

Värmeslingorna som gjuts in i grunden ger ca 1 dygns fördröjning innan man har rätt temperatur.
 
Magnus_Nordmark skrev:
[quote author=jeppeknaster link=1139518733/0#3 date=1139525375]Såg detta igår. [länk]
Man blir ju inte så sugen på att gjuta in slingorna...
Ungefär som att säga att "jag är inte så sugen på att bygga trähus, för det finns ju de trähus osm har möglat..."  :-?

VAD beror skadorna i länken du visade på? Har det varitfel på slangarna? Har de lagt enlig anvisnignarna? Har skadorna uppkommit av armeringen? Vid gjutningen?

Sålänge slangarna är åldersbeständiga och de läggs enligt anvisningarna så ser jag riskerna som mycket små att något händer.

När vi pratar alternativet elslingor i golv och livslängd så kan man verkligen undra hur det över huvud taget förekommer. De flesta slingorna håller nämligen bara i runt 20 år![/quote]

Oavsett vad skadorna beror på så blir iaf inte JAG sugen på att gjuta in slingorna.
Då går jag nog hellre på Villa Varms golvvärmekoncept som jag tror överträffar den ingjutna varianten och samtidigt har man bättre koll på slingorna om nåt skulle hända. Nackdelen är att det är dyrare och att det bygger en del på höjden. www.villavarm.se
 
jeppeknaster skrev:
[quote author=Magnus_Nordmark link=1139518733/0#4 date=1139525899][quote author=jeppeknaster link=1139518733/0#3 date=1139525375]Såg detta igår. [länk]
Man blir ju inte så sugen på att gjuta in slingorna...
Ungefär som att säga att "jag är inte så sugen på att bygga trähus, för det finns ju de trähus osm har möglat..." :-?

VAD beror skadorna i länken du visade på? Har det varitfel på slangarna? Har de lagt enlig anvisnignarna? Har skadorna uppkommit av armeringen? Vid gjutningen?

Sålänge slangarna är åldersbeständiga och de läggs enligt anvisningarna så ser jag riskerna som mycket små att något händer.

När vi pratar alternativet elslingor i golv och livslängd så kan man verkligen undra hur det över huvud taget förekommer. De flesta slingorna håller nämligen bara i runt 20 år![/quote]

Oavsett vad skadorna beror på så blir iaf inte JAG sugen på att gjuta in slingorna.
Då går jag nog hellre på Villa Varms golvvärmekoncept som jag tror överträffar den ingjutna varianten och samtidigt har man bättre koll på slingorna om nåt skulle hända. Nackdelen är att det är dyrare och att det bygger en del på höjden. www.villavarm.se[/quote]

Anledningen var att någon (golvvärme läggaren) glömde att tömma slangarna efter gjutningen så dom frös.

/Peter
 
Det finns fördelar med att lägga slingorna ovanför plattan, och nackdelar.

Den största nackdelen är väl priset.
Om man bekymrar sig för eventuella läckande slingor så är ju problematiken likartad. Du måste i båda fallen riva upp golven och torka, samt skarva den trasiga slangen.

Jag skulle vilja hävda att slingor ingjutna i plattan har större mjlighet att klara sig längre än de ovanför. Så länge de gjuts in korrekt och de fungerar från början utsätts de ju för mycket lite yttre påverkan. Det är tex lättare att skruva i en ovanpåliggande slang.

Den stora nackdelen som jag ser med ingjutna slingor är värmetrögeheten. Det kommer man inte ifrån utan får förlita sig till bra injustering.

Radiatorer är överlägset rent tekniskt. Men man vill ha golvvärme av estetiska och komfortmässiga skäl och då är ingjutet det mest ekonomiska och säkra som finns idag. Dock medför de lite nackdelar.

Hela tiden ställs man inför vad som är bäst eller minst dåligt. Till slut måste man avgöra vad som ska styra ens val. Inget val är problemfritt och utan nackdelar. Detta oavsettdå du väljer grund, värme, fasad, byggnadsmaterial, vitvaror mm mm

Allt har sina för- och nackdelar
 
Bob_the_builder
Spix skrev:
Skulle du ha valt detta alternativ? Är det dyrare? Är detta en standardmetod som oftast används?
Hypotetisk fråga eftersom jag har valt krypgrund, men svaret skulle nog bli ja med samma resonemang - slingorna så högt upp det går. Dyrare - ja. Standardmetod - ja, det vill jag påstå - i de fall man lägger slingorna ovanpå betongen.

Värmeslingorna som gjuts in i grunden ger ca 1 dygns fördröjning innan man har rätt temperatur.
Låter som ett rimligt riktvärde. Vill man verkligen ha det så vår och höst vid snabba temperaturväxlingar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.