Hej på er!
Jag skall som rubriken antyder installera el i min friggebod. Boden är i dagsläget oisolerad men skall nu isoleras och i samband med det jobbet skall jag dra ledningar och sätta upp några vägguttag och lampkontakter/uttag. Det jag funderar över är vilket som är bästa sättet att dra ledningarna/rören?

Förutsättningarna är som följer:
Friggeboden är en Jabo Smara. Träpanel på trästomme. Väggarna kommer isoleras med 70 mm cellulosa med osb/gips innanför. Cellulosaisolering verkar bara finnas i relativt styva skivor.
Alternativen jag har för att dra rör för elledningar är att lägga rören i isoleringen eller i såna där golvlister som man kan gömma ledningarna i.
Fördelen med att lägga rören i isoleringen i väggarna är att då är jag inte begränsad av golvlisternas kapacitet, alltså kan jag dra rören hur och vart jag vill. Nackdelen är att det känns som det kommer bli knöligt att lägga rör i isolering som är så styv att den måste skäras exakt efter rören.
Fördelen med lister är att då behöver jag inte bry mig om att skära i isoleringen. Nackdelen är att golvlisterna kanske inte är så himla snygga och inte rymmer hur mycket som helst...? Har inte kollat så mycket på såna än men de verkar vara svindyra och dessutom rätt blaffiga.

Ska jag lägga rören i isoleringen så uppstår ju dessutom frågan om jag skall lägga rören mitt i eller så att säga fräsa ett spår i ytan på insidan av isoleringen. Vad jag egentligen är ute efter att de reglar jag måste igenom då antingen borras hål i i mitten av regeln - vilket är bättre ur hållfastsynpunkt - eller i "kanten" av regeln - vilket borde försvaga konstruktionen. Det kanske har marginell betydelse iofs, speciellt om man betänker att osbskivan kommer ge styrka till regeln där den är försvagad....?
För minsta pill och problem känns det som att alternativet med rören i "frästa" spår i ytan av isoleringen är bäst.

Någon som har erfarenheter, synpunkter eller till och med regler att komma med om detta?
Ska kanske tillägga att jag inte är elektriker men vet skillnaden mellan grön/gul och blå tråd, vet hur jag kopplar in ett vägguttag och har en kompis som ÄR elektriker som kommer verifiera att jag gjort allt rätt innan drifttagning sker.

Tacksam för alla kommentarer!

Mvh,ToRy
 
Ett problem med så tunn isolering är att apparatdosorna nästan når ytterväggen, Det finns ev. risk för kondens i dom

När det gäller rören, så skall dom ligga på innersidan av isoleringen för att bl,a undvika kondens.

En ide kan vara att lägga en 22 mm läkt på reglarna som du kapar vid rören och gå upp 95 mm isolering för bättre värmeisolering
 
Redigerat:
Frigolit och infälld installation låter som mission impossible. Varför frigolit? Allting blir mycket enklare med mjuk glasull el dyl. Då du verkar ha krav på estetiken är det nog infälld installation som gäller, och då bör det göras möjligt. Annars kan utanpåliggande installation göras utan att det sticker i ögonen, men det kräver erfarenhet och handlag för att göra det snyggt.

Några regler för infälld förläggning:
- Rör/slang ska ligga närmast väggskivan, inte inbäddad inne i isoleringen.
- De ska förläggas där man förväntar finna dem för att minimera risken för genomspikning. Reglerna nämner parallellt med rummet kanter, rakt mellan dosor osv.

Hur kommer matningen in i friggeboden? Blir det en liten central? Det blir åtminstone en kopplingsdosa på vägg som fördelningen utgår ifrån? Hamnar den högt på väggen så utgår man lämpligen med rören uppe längs taket, och går rakt ned till uttag och strömbrytare.
 
En snygg spikning av kabel som sedan fogas in. Enklast och minst risk för kondens. Hur mycket el ska du ha i huset?
 
Tobbe:
Jo, jag tänkte på det med dosorna också efter att jag skrev mitt inlägg. Det finns inga extraslimmade dosor att få tag på? Å andra sidan så ska jag ju ha osb plus gips och sätter jag dosan i liv med gipset så "tjänar" jag ju en bit extra där. Hur djup är en dosa, 45? Då har jag ju 24mm skiva och får ca 50mm isolering av totalt 70mm kvar bakom dosan. Blir det för lite ändå?

Vill ogärna sno mer än absolut nödvändigt av innerarean, annars hade extra läkt och isolering varit en bra metod. Har själv varit inne på extra 45 mm men förkastat den tanken.... Varför finns hänvisning till längre ner...

Okej, om det blir rör så får de ligga närmast osb:n med andra ord... Tack Tobbe och Bo!

Bo:
Frigolit? Nää, inte cellplast, cellulosa! Var tvungen att kolla att jag själv inte skrivit fel. :D Träfiber alltså. Anledningen finns hänvisning till längre ner...
Rören längs väggarna hade jag tänkt dra typ längst ner, där man förmodligen inte kommer behöva hänga upp något på väggen, dock så man inte drar fast golvlisterna genom rören... sen rakt upp från uttag/dosor via strömställare till ev lamputtag i taket. Känns som att man då borde kunna förväntas förutsätta hur rören går. Jag har även intentionen att rita en rätt utförlig ritning på hela klabbet, vis av erfarenheter från att leta el i andra hus....

Matningen som kommer in i boden är i form av en femtråd. Tre separat avsäkrade (olika faser) grupper. Ingen central utan dessa tre faser fördelas i väggdosa som två inne i boden samt en i det förråd som kommer ha egna dörrar på ena gaveln. De två faserna inne läggs så att säga på var sin långsida och kommer innefatta ett eller två vägguttag vardera samt totalt ett eller två uttag för takbelysning. ett eller två element av hittills okänd typ kommer också sättas in. Eventuellt även elgolvvärme men det är inte bestämt än. I förrådsdelen vill jag ha den tredje fasen för att därifrån kunna koppla på högtryckstvätt, flismaskin och liknande. Kopplingsdosan för inkommande hamnar i förrådsdelen, strax över golvnivå, om det nu inte finns regler för det. Ska kolla med kompisen....

el-richard:
Hur menar du med kabeldragningen? Spika innan eller efter golvlist? Fogas in med fogmassa eller med lister? Jag har funderat på om man skulle kunna lägga rör direkt på reglarna längst när mot golvet och sen sätta skivorna så att de liksom står på rören, om du förstår vad jag menar. Ser dock två problem med det. Dels vet jag inte hur man skulle få fast golvlisten utan att dra spik rätt i rören, dels vet jag inte riktigt hur jag skulle ta mig upp till dosorna....
Angående mängden el; se ovan.


Angående valt isoleringsmaterial så har jag en annan tråd som förklarar det, ska se om jag kan länka till den... Kortfattat dock: Boden kommer att vara kallställd om vintrarna. Anledningen till att jag vill ha isolering över huvud taget är att jag vill kunna värma upp den de vinterdagar/nätter vi är vid stugan. Detta går idag inte med mindre än två värmefläktar som susar och brummar och det vill jag undvika. Cellulosa verkar bättre än mineralull på att hantera de problem som kan uppstå med en normalt kallställd byggnad. Ingen plastspärr kommer att användas. Jag isolerar alltså inte för att få bra uppvärmningsekonomi utan för att över huvud taget kunna värma upp när jag vill. Därav oviljan att lägga mer isolering på bekostnad av golvyta.

Den som eventuellt har synpunkter som rör isolering och plastens vara eller icke vara får jättegärna svara i den tråden. Här tänkte jag vi skulle hålla oss till eldelen. :)

Tack för synpunkter hittills!
ToRy
 
Redigerat:
Kopplingsdosa strax över golvnivå bör man kanske fundera lite över. Om det är en infälld dosa så måste du ha ett skruvat doslock på dosor under "barnhöjd". Kommer inte ihåg vilket mått som gäller. Men under den höjden så får man inte ha dosor som kan öppnas utan verktyg.

En utanpåliggande dosa på den höjden i ett förråd känns "sådär". Finns stor risk att den får en smäll av något och spricker. Men klart, sitter den skyddad i något hörn där man kan vara rimligt säker på att ingen puttar in en gräsklippare, eller en hög med tunga kartonger så.
 
Okej, det måste jag ju tänka på såklart! Förrådsdelen där dosan är tänkt att hamna kommer vara oisolerad. Dosan blir därmed utanpåliggande men jag kan ju naturligtvis sätta den stötskyddad och till och med inlåst förutom att den naturligtvis ska ha ett skruvlock.

Tack för tipset!
 
Hur stora är säkringarna som matar trefasgruppen?? 10 eller 16 A. Om det är 16 A då bör antingen säkra ner till 10 A eller montera en liten central med 10 A säkringar för bel och vägguttag. Vägguttag med 16 A är tillåtet men inget att rekommendera om det inte är absolut nödvändigt för någon större apparat.

Installationen skall skyddas av en 30 mA jordfelsbrytare eftersom den innehåller vägguttag.

Om ledningarna är långa kan det vara smart att inte koppla värmeelementen på samma fas som belysningen eftersom det blir "blinkningar" vanligt glödljus(halogen) när dom elektroniska termostaterna kopplar in och ur elementet flera gånger per minut.
 
Mer att tänka på, grejt! :) Säkringarna är på 10A så det är lugnt. De maskiner jag har eller tänker skaffa ska jag se till att inte gå över 2000W och lite växel så att det räcker med 10A.
Säkringsskåp med jordfelsbrytare sitter i huvudbyggnaden och är vederbörligt installerad och avprovad av behörig elektriker.
Långa ledningar..... tja, allting är ju relativt. Om jag inte minns fel så har jag cirka 35 meter kabel (5x2,5 tror jag) från huset till boden plus några enstaka meter inne i boden, fem till kanske. Är 40 meter långt i det här sammanhanget? Jag kan ju iofs ändå dela upp det som du föreslår, element på en fas och belysning/vägguttag på annan fas.

Bra tips och synpunkter! (y)


En annan sak jag ännu inte funderat på speciellt mycket är hur mycket effekt jag behöver på elementen och vilken typ. Kan inget om element, vad är flugan idag? Är det oljefyllda element som gäller eller finns det något annat? Hur många watt kan jag tänkas behöva för att värma upp 12-13 kvadrat friggebod med 70mm isolering i väggarna och vad kan det bli, 140mm i taket kanske? 120 mm i golv. Idag värmer vi boden helt oisolerad med hjälp av två billiga värmefläktar på 2000W vardera och tveksam funktion. När det väl är varmt så går de kanske en tredjedel av tiden...?
Med en väldigt vild gissning på en väldigt bred höft så borde jag väl klara mig åtminstone under 1000W när det är isolerat, eller?

Mvh,
ToRy
 
I vårt gästhus på 15m2 med ryggåstak, ca 2,8m uppe i nock samt isolering 145mm tak och 95mm i väggar, gjuten platta med 200mm cellplast klarar vi oss med ett Adax 800w element, enligt dimensionering skulle det vara på gränsen effektmässigt, men det fick vara max 200mm högt pga av placering under fönster. Inga problem att få upp värmen. Med två sovande är ventilationen viktigare.
Vi har endast enfas till stugan, ca 20m EKLK och avsäkrad med 10A. Men vi har inga andra produkter än element, lampor, tv, laddare, etc. inkopplat och "sommarhalvåret" kanske det kopplas in någon maskin på det yttre uttaget men då kör man ju inga element. Hittills har inte säkringen slagit ifrån någon gång sedan 2005.
 
35 meter 2.5 mm² är kanske på gränsen map spänningsfall, men det ska nog gå bra om du fördelar lasten jämnt mellan faserna. JFBn hjälper till att klara säkerhetsbiten.

Olja eller öppna radiatorer finns det många åsikter om. De öppna tror jag anses lite effektivare. Du kan beräkna effektbehovet med mysGuiden. Man kan inte välja isolering, men det kanske går att välja ett gammalt byggår för att kompensera.
 
Räkna med ca 70 watt/kvm.

Kvalitetsdosor spricker inte.

Spika kabel på träsockel, enklast och billigast. Men självklart kan du fälla in eldosor.
 
P
Har just också en Samra eller om det 'kusin'. Samma uppbyggnad dock. Uppsatt 2008/2009. Funderande också på infälld el men valde utanpåliggande. Det är ju ändå en friggebod .
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
TheStills skrev:
Funderande också på infälld el men valde utanpåliggande. Det är ju ändå en friggebod .
Det är ju helt sant! Jag kanske skulle släppa hörnflaggan och komma in i matchen. :D Nu är jag nästan övertygad om att utanpåliggande montage är the way to go.Bl.a. el_richard har ju varit inne på det tidigare :surprised: men ibland behöver man en rak höger i form av "rätt" formulering för att fatta. ;) Ska bara ge mig lite tid att ställa om hjärnan så ska nog även jag se ljuset, så att säga. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.