Ett bolag planerar att bygga på ytterligare 2 våningar på 4 av de 9 stycken 4-våningshus hus som de äger rakt söder om min fastighet. Därför vill de att kommunen ändrar i detaljplanen för att tillåta en högre höjd på husen. Husen ligger dessutom några meter högre än vårt 1,5 planshus. Avståndet till det närmsta huset är ca 20 meter. Just nu är ett nytt planprogram för området utanpå samråd.

Jag motsätter mig att de bygger på det hus som ligger med långsidan mot mitt på grund av den ökade insynen och minskad sol som skulle bli resultatet.
Däremot har jag inget emot om något av de andra husen byggs på istället.

Finns det någon praxis eller något annat skrivet om hur högt man bör få bygga i närheten av villabebyggelse?
 
MagnusOlofsson skrev:
Jag motsätter mig att de bygger på det hus som ligger med långsidan mot mitt på grund av den ökade insynen och minskad sol som skulle bli resultatet.
Detta är inget att luta sig mot...man har inte rätt till utsikten....
 
Kan vara så. Dock är det inte min utsikt jag bryr mig om utan de boende i 20 lägenheter ytterligare som tittar ner i min trädgård när de sitter och äter frukost.
 
O
Mig veterligen finns det ingen praxis om hur högt man får bygga i en villabebyggelse...
Ökad insyn och minskad sol, är naturligtvis inget roligt men tyvärr brukar inte dessa argument bita på kommunen.
Det är många villa samhällen som där husen ligger väldigt tätt. Om du ska kunna vinna måste du hitta andra argument.
 
Ja med de argumenten är det inte lönt att överklaga. Förstår ändå din frustration, skulle heller inte vilja ha mer insyn och mindre sol. Tyvärr så är väl detta baksidan med att bo centralt, tur att man själv inte bor centralt :D;)
 
O
Vill man inte ha grannar så får man antingen köpa upp all mark runt om kring eller flytta ut på landet :)
 
Det bästa TS kan göra är väl att "börja bakifrån", dvs bestämma sig för att överklaga så mycket som det bara är möjligt för att förhala projektet och sedan vad som faktiskt går att överklaga samt
argument att använda i sin överklaganden. Var det kan leda får man se när man samlat ihop argumenten. Om man har tillräckligt med argument för att både överklaga detaljplaneändringen och senare byggloven så kanske processen kan förhalas under ganska många år, varvid förutsättningarna kanske ändras så att byggfirman av något skäl bestämmer sig för att inte göra den planerade byggnationen. En annan möjlighet kan vara att använda förhalningsmöjligheten för att förhandla med byggfirman så att de kanske bara höjer två av husen, eller något liknande, mot att TS inte överklagar alls.

Sen kanske det inte är speciellt schysst att agera på det sättet, och det finns ju också en risk att byggfirman lackar ur och ger igen på något sätt.
 
Om jag var kommunen skulle jag inte heller ha några större svårigheter att avgöra vilket jag föredragit: 16 nya lägenheter med skattebetalare samt en glad och nöjd byggherre (som äger en stor del av fastighetsbeståndet i kommunen) eller en nöjd villaägare.

Men nu är jag ju inte kommunen (eller jo det är jag ju på sätt och vis) så jag får ju göra vad jag kan för att stå upp för mina önskemål.

Av svaren hittills drar jag slutsatsen att det inte finns några bra prejudikat att luta sig mot.
 
O
Prejudikaten är tyvärr snarare åt andra hållet....

Men du kan alltid överklaga! Vem vet... det kanske funderas lite extra på kommunen?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.