j-o75 skrev:
Men vilka hantverkare skriver sådana kontakt med privatpersoner?
Min elektriker gjorde det ;-)
 
Mikael_L
Jag har nog haft tur då.
Alla som jag anlitat har dykt upp på utsatt tid, och ingen lång väntan mellan beställning och utförande heller.
Men i mitt fall har det endast varit några gubbar med grävmaskiner och sånt. Och äldre sådana med bra kontaktnät, så dom har har hjälpt mig och själv fixat ihop det med sidotjänster såsom sprängare och någon som kör transport av material osv.

Sen var det rörkrökaren då. Han ringde jag själv på förmiddagen och sa att jag själv skulle bli ca en kvart försenad, och då lät han först väldigt förvånad, som om han inte alls visste vem jag var eller vad jag pratade om.
Men han kom alltså också i tid till sitt uppdrag, men jag misstänker att han helt glömt bort mig, och om jag inte ringt han så skulle han inte varit där i tid, typ.

steve5432 skrev:
Håller med, säg hellre som det är. En hantverkare som säger "jag ringer senare idag" eller inte svarar på mail etc stämplar jag som oseriös eller opålitlig och letar vidare... hade han varit trevlig och låtit kunnig och sagt, "kan du höra av dig nästa vecka, har mycket nu" då hade jag kanske väntat... men sådana som tar på sig att göra saker och inte levererar... njaa.. så är det f.ö. inte bara med hantverkare utan all servicepersonal.

/S
Så är det, det finns gott om kålsupare även inom andra serviceyrken. Den värsta jag själv vet om är en kille som renoverar motorer, borrar cylindrar och planar toppar och sånt.
Där kan man få höra "nästa vecka" i flera år, om man inte ligger på. Man måste helt enkelt åka till hans verkstad och vara där i flera timmar och övervaka för att få jobbet gjort.
Men sen blir det både bra och billigt. Det var perfekt för mig på den tiden, ung och med dåligt med pengar men gott om tid. Idag skulle jag hämtat motorblocket och åkt till någon annan. :)
 
Mikael_L skrev:
Så är det, det finns gott om kålsupare även inom andra serviceyrken. Den värsta jag själv vet om är en kille som renoverar motorer, borrar cylindrar och planar toppar och sånt.
Där kan man få höra "nästa vecka" i flera år, om man inte ligger på. Man måste helt enkelt åka till hans verkstad och vara där i flera timmar och övervaka för att få jobbet gjort.
Men sen blir det både bra och billigt. Det var perfekt för mig på den tiden, ung och med dåligt med pengar men gott om tid. Idag skulle jag hämtat motorblocket och åkt till någon annan. :)
Sån har vi här med fast gällande växellådor. Fick va med och hämta en låda som t.o.m legat öppen ute i snön som denna sagt att han "har kommit en bit på"
 
Jag vet inte jag, men kan man verkligen kalla grävmaskinister för hantverkare?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag vet inte jag, men kan man verkligen kalla grävmaskinister för hantverkare?

//Patrik
Beror väl lite på vad man lägger in i begreppet hantverkare. Kanske man ska kalla dom för maskinverkare istället :)

Men oavsett så gäller väl samma sak när det gäller löften och tidspassning. Har en kollega som blev sittande hemma till lunch i veckan eftersom hantverkaren enligt löfte skulle komma direkt på morgonen men dök upp först efter 10. Visst ingen stor grej men har man stannat hemma och väntat så är det en kostnad precis på samma sätt som om hantverkaren plötsligt får vänta för att kunden stoppar upp arbetet men med den stora skillnaden att hantverkaren oftast fakturerar den kostnaden medan kunden oftast tar smällen utan att klaga. Varför det är så kanske man kan fundera på? Tid är väl pengar i bägge fall.
 
Redigerat:
Hade jag varit hantverkare så hade jag varit jäkligt noga med kommunikationen och alltid sett till att svara på mail, ringa upp när jag lovat, finnas tillgänglig på telefon och lämna skriftliga bekräftelser och kostnadsuppskattningar på det som ska göras - och ta ut 100 kr mer i timmen än andra hantverkare. Det hade nog givit bra beläggning ändå.
 
pelpet skrev:
Hade jag varit hantverkare så hade jag varit jäkligt noga med kommunikationen och alltid sett till att svara på mail, ringa upp när jag lovat, finnas tillgänglig på telefon och lämna skriftliga bekräftelser och kostnadsuppskattningar på det som ska göras - och ta ut 100 kr mer i timmen än andra hantverkare. Det hade nog givit bra beläggning ändå.
Antar att du även svarat i telefon på nätter och helger.
Lämnat kostnadsförslag/datorskriven offert på arbete för 300 kr osv?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Antar att du även svarat i telefon på nätter och helger.
Lämnat kostnadsförslag/datorskriven offert på arbete för 300 kr osv?
När jag var mer aktiv med mitt företagande svarade jag normalt inte i telefon på nätterna - då sov för det mesta både jag och kunderna. Men kvällar och helger svarade jag naturligtvis. Korkat vore det annars. Det är ju då privatpersoner har möjlighet att ringa. Dessutom är det bra att man inte blir störd när man är ute på jobb.

Så lite som 300 har jag nog aldrig lämnat offert på. Men kanske en tusenlapp. Om man har en mall i Excel eller motsvarande så är det minimalt med jobb att skapa offerten. Du måste ju ändå notera kundens uppgifter, vad det är de vill ha gjort, vad ni har kommit överens om etc. Då kan man också bifoga ett papper med villkor, så man har det klart från början.

Sen kan man också tänka på att en del kunder gärna vill ha något mindre jobb gjort först, så att de ser vad man går för. Om det då visar sig att man fungerar ihop kan det leda till fler och större jobb. Så ett till synes meninglöst jobb på 300 kr kan leda till ett på 3000, som leder till ett på 30000 osv.

Men det är klart, om man verkar som säljare i en överhettad ekonomi där efterfrågan är större än tillgången har man ju inte de bekymren.
 
  • Gilla
Placebo och 1 till
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Antar att du även svarat i telefon på nätter och helger.
Lämnat kostnadsförslag/datorskriven offert på arbete för 300 kr osv?
Jobbar man mot privatkunder så ger kontaktbarhet utanför kontorstid ett tydligt mervärde. Är det olämpligt att ta emot samtal så finns det mobilsvar som sedan givetvis ska följas upp vid lämpligt tillfälle. Mail är också bra - då kan man svara när det passar. Får man in komplicerade frågor via mail som tar lång tid att svara på så ringer man upp och förklarar att det är bättre att boka in en timmes rådgivning/byggplanering på plats. Detta debiteras givetvis.

Som Andersmc skriver är det inget stort merarbete att lämna skriftligt material om man använder mallar. Man får dessutom bättre ordning och reda vilket troligen minskar tiden som man får lägga på att hantera problem.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Efter mycket skiftande erfarenheter med hantverkare är jag väldigt noga att sprida mina erfarenehter till möjliga konsumenter. Jag betalar gärna goda pengar för goda jobb men om jag ser att folk driver med mig och/eller försöker skinna mig så blir jag väldigt otrevlig. Redmo Rör i Karlskrona fakturerade för material upp till 4 ggr butikspris, samma kvalitet. Då blev jag riktigt arg.
 
Nu är det ju så att om du går till tandläkaren och betalar 4000kr för en timme så är det ju ok...
om du lämnar bilen till en verkstad så kan det kosta 1200kr/Tim och du måste lämna bilen på plats.
om du ska köpa rördetaljer så åker du till en grossist..eller beställer grejerna via grossistens dotterbolag på nätet..

men varför kommer ni inte med era hus till hantverkaren om ni har sådana problem med att det är dyrare material än på nätet...En hantverkare måste köpa verktyg och maskiner och transportera runt dessa mellan alla arbetsplatser. Klart som fan att materialet är dyrare då än det priser som man kan handla det på själv, för vilken av Er skulle betala 4000kr/Tim för att få en snickare eller rörmokare till dörren??
 
  • Gilla
popelollole och 1 till
  • Laddar…
Tommor, jag förstår inte det du säger.
Vem betalar 1200 kr/tim för en bilreparation? Min bilfirma tar 400 kr plus moms. Redmos Rör köper hundratals meter standardrör om året till låga priser från sin grossist. Och sedan vill de ha det fyrdubbla av butikspriset av mig? För vad då? De behöver inte ringa eller returnera denna vara. Det är rena ocker.
Kloart att en hantverkare måste investera i maskiner och verktyg, det måste min arbetsgivare också men då tar vi inte 300% påslag. Redmos Rör gör det bara för att de flesta kunder inte märker det.
Dessutom tar ju hantverkarna betalt för bilresor också, så hela din arguimentation faller ihop. Hoppas att du inte tillhör denna ockerbransch också.
 
Visst kanske du betalar 400kr för reparation av bilen, men du kan lika gärna betala 1200kr för en felsokning också, och samma anledning som du kan betala 4000kr till en tandläkare för 1timmes arbete..och detta är ställen där det är uppbyggt för att fixa problemen, men en hantverkare tar verkstaden eller tandläkarstolen hem till dig, och tar mindre betalt..
det är helt ok att betala 4000kr för några porslinsbitar i käften hos tandläkaren, det klagar ingen på. Plus att du måste släpa dig till deras arbetsplats. Men en hantverkare har 400-??00 per timme, då kommer han hem till dig med alla grejer. Och då är det konstigt att materialet är dyrare än vad det är om du köper det hos en nätgrossist??
Vad var det du inte förstod?
sen ska det betalas verktyg, det ska betalas lagerplatser, det ska införskaffas licenser, det ska inhandlas material, det ska tecknas försäkringar och det ska uppfyllas lagar och regler...
Och du tycker fortfarande att det är konstigt att din lokala rörfirma har högre priser till dig än vad ahlsell's dotterbolag säljer via nätet? Eller de icke godkända blandakrna som du kan köpa på jula, biltema, och Ikea. Samt 2sorteringens rördetaljer som dessa billiga företag säljer..
de flesta seriösa företag köper inte in kvantiteter på rör och kopplingar, för det är en metall och metallpriser går upp och ner! Och du har ett kopiöst materialspill inom just rörbranschen, för du kan inte återanvända alla små förstummar som du får över varjedag! Det är därför som det flesta rören säljs i styckpriser!
Och jo jag jobbar inom rörbranschen och jag vet hur fan det funkar med materialet och det är inte många som gör 400% vinst på material, då skulle vi inte behöva jobba 24 timmar om dygnet!

och sedan de som tar transportkostnader är inte för att täcka material eller verktyg, det är för försäkringar och bilreparationer!
 
Redigerat:
Mikael_L
Tommor skrev:
Nu är det ju så att om du går till tandläkaren och betalar 4000kr för en timme så är det ju ok...
om du lämnar bilen till en verkstad så kan det kosta 1200kr/Tim och du måste lämna bilen på plats.
om du ska köpa rördetaljer så åker du till en grossist..eller beställer grejerna via grossistens dotterbolag på nätet..

men varför kommer ni inte med era hus till hantverkaren om ni har sådana problem med att det är dyrare material än på nätet...En hantverkare måste köpa verktyg och maskiner och transportera runt dessa mellan alla arbetsplatser. Klart som fan att materialet är dyrare då än det priser som man kan handla det på själv, för vilken av Er skulle betala 4000kr/Tim för att få en snickare eller rörmokare till dörren??
Ja det fanns ju inte ett enda rätt i detta inlägg, suck!

Det finns ingen anledning att gå till en tandläkare som är mer än 3ggr dyrare än de flesta (alla!)
Inte heller någon anledning att stödja en bilverkstad som är nästan dubbelt så dyr som en annan helt OK.

Men det är rätt uppenbart att du är inom den där skitbranschen.
Tråkigt bara för dig och dina hantverkarkollegor att du var tvungen att höfta i med summor och påståenden som var så verklighetsfrämmande att du och hantverkarbranschen framstår som både löjliga och nästintill korrupta, åtminstone helt skrupellösa.
Jag antar att det är endast en jättelön som motiverar dig att jobba, inte saker som att lämna ett gott jobb efter sig ...
 
Jag blir gråtfärdig, Tommor! Visst slösas det mycket med material men då debiteras ju detta till kund. Så om röris inte klarar av att använda materialet sparsamt då tar han bara ett rör till och kunden får betala. Överpris dessutom.
Jag pratar här inte om blandare eller andra material där det kan finnas kvalitetsskillnader, utan standardprodukter som avloppsrör, Cu-rör, rörklammer mm.
Jag klagar inte om rören blir något dyrare än nätgrossisten. Men jag klagar när enkla standardgrejer blir 3-4 ggr dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.