Y
Jag har dubbla försäkringar på villan i samband med att facket har avtal med ett försäkringsbolag.
Så minns jag min far säg att det kunde innebära problem ifall något händer.

Jag har större tilltro till mitt självvalda försäkringsbolag som hanterar mina övriga ägor.

Då är frågan vilka val jag egentligen har.
* Jag kan ju säkert be dom att avsluta försäkringen. Med viss förvirring mellan dom och facket.

(girigare modellen)
* Skulle jag ha rätten att få sänkt fackavgift, eller få det belopp som egentligen försäkringsbolaget får? Inser själv att det är långsökt men ändå frestande tanke.

* Eller är det bra med dubbla försäkringar. Jag anar ju att de inte kommer slåss om vem som ska ersätta om något händer, snarare hänvisa till den andre...

:rolleyes:
 
Hur ska ett försäkringsbolag kunna motivera ett avslag på en ansökan enbart p.g.a att man har en till försäkring skriven hos en annan?

Står det så i villkoren till försäkringen?
 
Är det inte en HEMförsäkring du har via facket? Det är skillnad på det och VILLAförsäkring. Man kan gott ha dessa på olika bolag om man vill.
 
Ja fackförsäkringar brukar inte täcka brand i huset, de täcker lösöret, men inte byggnaden.
 
Y
Åh, det har jag inte tänkt på. Stämmer att det är en hemförsäkring.
Då är det nog i sin ordning. (haha, pinsamt)
 
Du behöver isåfall inte ha lösöre i villaförsäkringen, kolla upp det.
 
O
Den försäkringen som ingår via facket brukar ofta vara ganska generös. dock måste du köpa till villa delen.
Du kan inte använda båda försäkringsbolagen vid en skada, tyvärr. annars tror jag inte att det är nån fara att ha 2 försäkringar.
Du kanske kan tjäna pengar på att använda den försäkring som du får via facket, och då bara komplettera med villa biten... istället för att ha en helt egen. Det är inget fel på den försäkring som facket har. En stor fördel är att du har obegränsat lösöre.
Tror dock att det är svårt att säga upp den försäkringen du får via facket.
Och någon reduktion på fackavgiften för att du inte vill ha deras försäkring går inte.

Hur blir det då när båda är försäkrade via facket....
 
Redigerat:
Det finns väl lite olika varianter på fackförsäkringar. Kommunaltjänstemännen har en hemförsäkring via facket som är valbar, man kan säga upp den. Den är bra på så sätt att den täcker obegränsat med lösöre. Man behöver inte försöka bedömma vilken lösöresnivå man skall lägga sig på.
 
När båda har hemförsäkring via facket och detta är i samma bolag vill jag minnas att man får allrisk också eller sänkt självrisk. Minns inte vilket av dem två men så gjorde iaf Folksam.
 
Hemmakatten
Har man villa- och hemförsäkring i olika bolag så blir det dubbla självrisker vid t.ex. en brandskada, så det finns en fördel att ha försäkringar i samma bolag. har man dubbla försäkringar så får man vid sakskada ersättning från ett bolag. Däremot, vid invalididet i en olycksförsäkring så får man ut ersättningar från alla försäkringar om man har flera.
 
Y
Kan ena eller andra bolaget se detta. Finns det ett öppet register över vilka försäkringsbolag man har?
 
Yrrol skrev:
Kan ena eller andra bolaget se detta. Finns det ett öppet register över vilka försäkringsbolag man har?
Nej det finns inga sådana register.

Vid skadeanmälan får man ange om andra försäkringar kan vara gällande. Om man försöker få ut från två försäkringsbolag för samma skada så är det som hemmakatten skriver, invaliditetsersättningar vid olycksfall och sjukdom ersätts från alla, så även ev livförsäkringar vid bortgång. Däremot sakförsäkringar kan endast en ersätta sakskada. Dubbla självrisker kan man alltid åka på om man har olika bolag för sina försäkringar.

Vid inbrott så kan det bli aktuellt med stöldersättning via hemförsäkringen och ersättning för skadan på dörr/fönster mm via villaförsäkringen. Dubbla självrisk vid olika bolag.

Likadant vid brand

Har man bilförsäkring i ett bolag och hemförsäkring i ett annat så kan det vid inbrott bli så att stöld av lösöre i bilen ersätts av hemförsäkringsbolaget medan bilskadorna ersätts av bilförsäkringen - dubbla självrisken
 
Insplanet har funnits sedan 1999 och råder om villa, hem och bilförsäkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.