Säljarna till vårt hus fick för ett par år sedan en fuktskada i källaren pga vattenläckage. Skadan blev ett försäkringsärende. Försäkringsbolaget ordnade med firmor som fixade ny tvättstuga (med klinker/golvvärme och kakel), men i pannrum och toalett la man dit en plastmatta.

I min värld ska man väl inte ha en plastmatta i källaren? Eller finns det plastmattor som "andas" och som kan användas i källaren? Jag tänker eftersom försäkringsbolaget ska ha reglerat skadan borde det ha blivit rätt gjort kan man tycka...

Bör jag ta bort plastmattan?
 
Spontant tycker jag att det låter skumt att de lagt en plastmatta i en källare? Förmodar att plattan dessutom inte är isolerad underifrån. Sedan om man ska ta bort den eller inte, det är en bra fråga. Jag har en plastmatta i tvättstugan (i källaren) som legat där sedan 1981. Fortfarande har den inte släppt eller bubblat sig någonstans, så jag låter den sitta kvar tills den dagen jag känner att det är dags att göra en helrenovering av tvättstugan. Allt beror väl på hur mycket tillskjutande markfukt man har, men det finns förstås klart bättre alternativ än att stänga in fukten under en plastmatta.
 
Huset är från 1974 så man får nog anta att det inte finns någon isolering underifrån. Å andra sidan ligger huset på en hög punkt, så kanske är det bättre förutsättningar gällande markfukt?
 
Markfukt kommer du nog aldrig ifrån dessvärre. Och stänger man dessutom in denna under en plastmatta så lär man nog få räkna med 94-98% som exemplifieras på ovan länkade sida. Det här är något vi med äldre oisolerade källarplattor måste leva med. Bara man känner till hur det funkar kan man använda källaren i stort sett som markliggande bostadsplan. Jag har som sagt plastmatta i tvättstugan och jag har flytande golv i gillestugan som består av betongplatta - plastfolie - överliggande cellplastisolering - trägolv. Legat där sedan 1981 och jag har tagit upp en del av golvet då jag byggde om lite runt en trappa. Friskt och fint, men givetvis var betongplattan vid en fuktmätning inte direkt snustorr just när jag lyfte på plastfolien. Men en fuktmätning efter någon timme och vips - torr platta (nåväl, åtminstone ovansidan) som kunde andas ut fukten.

Vad vill jag då säga med detta? Få inte panik över sådant här om du inte ser att det faktiskt hänt något med golvet ifråga. Skarp stickande lukt, huvudvärk etc kan bero på att limmet under plastmattan börjar förtvålas av den tillskjutande markfukten. Kan vara giftigt och ge allergiska reaktioner. Då är det verkligen dags att göra något. Eller om mattan bubblar sig eller släpper från underlaget. Som sagt, känner man till husets svagheter har man kontinuerlig bevakning av det och då kommer man att kunna agera i relativt god tid anser jag.
 
  • Gilla
eddan89
  • Laddar…
Bra inlägg och tips, inte minst länken. När du skriver "Bara man känner till hur det funkar kan man använda källaren i stort sett som markliggande bostadsplan."
Menar du då att så länge man känner till att det finns markfukt, inte bör sluta in fukten och använder lämpliga konstruktioner så går det att använda planet i princip som markliggande plan?

När man lägger nya golv kan man ju undvika plastmatt :)

Har du koll på hur motsvarande Nivell-konstruktioner fungerar i källare, fast då det är utan mekanisk fläkt?
 
Ja det är precis så jag menar. Det bästa möjliga för en källare är förstås putsade väggar och klinkergolv eller helt enkelt ett rent betonggolv. För oss med oisolerade plattor där golvvärme per automatik måste uteslutas, blir det däremot väldigt kallt med klinkergolv. När vi köpte vårt hus var jag nästan på gränsen till nervsammanbrott i början. Varför? Jag började läsa alla möjliga varningsartiklar om källare och jag var övertygad om att vår källare möglade bort framför ögonen på mig. Nu är jag betydligt lugnare och går lite efter devisen "Don´t fix it if it ain´t broken". Jag dränerar inte om förrän huset talar om för mig att det är dags, etc. Jag vågar påstå att min källare mår riktigt gott. Kanske är det ventilationen genom FTX-systemet som hjälper till, vad vet jag? Men just nu har jag följande golv och allt är original från -81 förutom badrummet:

Gillestuga: Flytande trägolv på cellplast med plastfolie.
Hobbyrum: Nålfiltsmatta. Limmad (förmodar jag eftersom den sitter fast som tusan)
Klädkammare: Låg tidigare löslagd plastmatta, men som jag nu tagit bort då vi ska renovera klädkammaren.
Matkällare: Rent betonggolv
Pannrum: Målat betonggolv.
Tvättstuga: Plastmatta
Badrum: Klinkergolv ovanpå golvvärme med isolering. Jag vet att det inte är bra, men så här har det sett ut sedan 1998.

Planen är att på sikt välja klinkergolv i hobbyrum och tvättstuga. Men gillestugan vete tusan. Tror jag lägger in en platonmatta där och sedan golvspån och trägolv.

Nivell-konstruktioner ska fungera bra i källare, men effekten blir väl aldrig optimal utan en fläkt som medför ett luftombyte. Annars kommer luften att stå still under golvet och jag har svårt att se om det är helt riskfritt eller ej eller om det kan innebära instängd lukt eller så. Har själv tittat lite på sådana lösningar då jag var som mest nipprig över mitt "mögelhus" :)
 
Observera också att ovan nämnda planer om golvbyte bara beror på att jag vill renovera och göra det till vårt hus. Jag gör det inte primärt för att fuktskydda huset, även om tanken förstås måste finnas med där i bakhuvudet. Kan t om tänka mig en nålfiltsmatta i hobbyrummet igen, då det enligt uppgift ska fungera bra och har så gjort med den vi har liggande där idag.
 
Det låter som att du gått igenom en mognadsprocess när du gått från tankar från "mögelhus" till "don't try to fix it if it ain't broken". :)

Själv är jag i fasen: orolig för mögel...

Precis som du säger så blir ju klinkers på oisolerad grund kallt, men ändå skriver du "Planen är att på sikt välja klinkergolv i hobbyrum och tvättstuga."

Hade du tänkt att bila ur golvet och isolera och gjuta om för att inte få kall klinkers?
 
Låt mig säga så här. Det har varit en nyttig mognadsprocess för jag har läst enormt mycket litteratur, jag har pratat med massor av branschfolk och jag har till slut bildat mig en egen uppfattning om läget. Nu är jag helt lugn och känner att jag har kontroll över huset. Tidigare var det precis tvärtom. Ja, jag skrev klinkergolv i hobbyrum, men inlägget senare skrev jag "kan t om tänka mig en nålfiltsmatta i hobbyrummet igen". Jag vet inte vad jag vill ha. Jag tänker mest på att det kanske är lättare att städa av en klinkersyta, men å andra sidan är det varmare med nålfilt. Rätt nålfiltsmatta andas dessutom och är t om rekommenderad för källare. Det är väl först när vattnet strömmar in i källaren som det kanske är mer praktiskt med klinker :)

Tvättstugan däremot, där blir det klinkergolv. Helt enkelt för att jag vet att plastmatta inte är helrätt i källare. Ska jag ändå renovera tvättstugan någon gång om 5-10 år, då lägger jag förstås inte in en ny matta. Då blir det klinker eftersom jag tycker att det passar i en tvättstuga. Jag får väl traska runt i tofflor om så krävs.

Bila ur golvet kommer jag aldrig att göra. Jag vet att huset just nu har kontroll över tillskjutande marfukt och jag vet att det funkar som det står idag. Är det något jag inte tänker fixa om det inte är helt broken så är det plattan huset står på.
 
Håller helt med att ta det lugnt och lär känna ditt hus. Leta inte problem.
Har liknande källare från -60 som fungera alldeles utmärkt trots olika skikt på både väggar och golv som kanske inte anses som helt lämpade, ibland skrivs som "förödande och måste rivas bort omedelbart med bilmaskin och betonslip";). Har dock isolerat utsidan och åtgärdat gamla betongrör för takavvattningen, samt ny dränering och här var dräneringen felfri däremot betongrören helt fyllda med fin "kompostjord".
Rev för några veckor sedan upp ett 20år gammalt flytande golv lagt enbart på foam, där det dessutom hade runnit in vatten från en källartrappa med stopp i spygatten för 10 år sedan. Nada, inget fel där eller mögel däremot ett sliten översida.
Det du oftast får läsa i media och här på forumet är där man träffat på problem, inte de fastigheter där det är problemfritt. Så vårda och renovera ditt hus utifrån ert behov och problem behöver man inte leta efter, de visar sig ändå.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.