Jag tänkte gjuta en 3 x 0,7 meters bänkskiva i betong.

1. Det verkar som de flesta använder plywood till formen. Hur skulle det funka om man istället använder masonite (mest för att jag redan har det) och spänner upp byggplast på insidan? Det borde bli både tillräckligt platt och glatt?! Jag tänkte gjuta allting på ett kemiskt platt golv, så det känns lugnt.

2. Bänkskivan ska vara ca 40mm tjock. Jag ser ingen anledning att köra homogent betong, därför tänkte jag blanda in något annat, typ masonite eller frigolit för att göra den lättare. Kan man gjuta ett lager på ca 10mm, låta det torka, lägga dit armering + bulkmaterial och sedan smacka på ett till lager på ca 10 mm? I praktiken skulle det alltså bli ca 10mm betong på över- och undersida samt alla kanter. Frågan är då om hållfastheten försämras om man gjuter i flera omgångar. Och kanske kanterna får en rand om det blir olika lager?
 
http://finja.se/inomhus-p.55.1001

Som jag tolkar din beskrivning skulle inte armeringen fylla sin funktion, men jag kanske missförstår det hela.. Vad som dock är helt klart är att du kommer få en "rand" där de olika skikten möts. Är underlaget helt plant fungerar masoniten bra, förutsatt att du har den glatta sidan upp:), dock skulle jag skippa plasten då du inte kommer få den helt slät. Kolla länken och hoppas den är till ngn hjälp.

//JG
 
Hej och tack för bra svar. Det fanns ju mycket fin information på Finjas site!

Jag måste bara klura ut vilken typ av bulkmaterial jag ska använda. Vanligt virke skulle sannolikt funka som bulk + armering men kanske finns det en risk för att det rör sig inuti och att skivan då spricker? Frigolit är ju lätt men där finns inte mycket armeringsfunktion. Kanske man göra en combo av glasfibernät och frigolit?
 
Kan man inte lägga typ klossar av frigolit mellan armeringsjärnen?
 
Ja, det får nog bli något sådant. Kanske 10mm betong + armering + 30mm frigolit + armering + 10mm betong.
 
AXS
Armeringen ska vara i betongen, inte på sidan av den.
Plast kan funka som yta i formen, men se till att det blir plant bara.

3m är väldigt långt, kommer bli fruktansvärt tungt... Det går inte att dela?

För så stor skiva skulle jag köra minst 25mm i ytterkant och minst 15mm i mitten.
Bistål i kanterna och matta över hela skivan. Hålrummet fyller du med frigolit, typ markskiva. Lägg i den samtidigt som du gjuter.

Vänta minst en vecka innan du formar av och se till att vara många när den ska på plats.
 
Njae, jag vill nog ha ett helt stycke. Jag börjar inse att det blir ganska tungt. Måste ta fram kulramen och räkna på vad kalaset väger innan jag sätter igång. Det vore synd om man inte orkar lägga den på plats.

Tack igen för bra leads!
 
Kommer väga 218kg vikt = liter x 2,6
 
Hade aldrig lagt i något annat i skivan än armering, bara betong. Testa att släppa en hammare på en kakelplatta som är 10mm.
 
oleg skrev:
Hade aldrig lagt i något annat i skivan än armering, bara betong. Testa att släppa en hammare på en kakelplatta som är 10mm.
Eftersom TS postat i köksforumet så tror jag "arbetsbänk" i det här fallet betyder vad jag och (troligtvis) du kallar köksbänk;)
Annars är jag helt på din linje!
 
Det är bara att gå till gymmet någon månad innan.. 218kg är väll en baggis? :)
 
218 kg... då lägger jag mig och gymmar en stund innan det blir skarpt läge :)

Och yes, med arbetsbänk menar jag en yta för fruktskål, några flaskor vin, kanske lite bullbak, ett par räkningar och möjligen ett tangentbord. Själva diskbänken blir fortsatt i rostfritt. Och min riktiga arbetsbänk är av solid stål. Men det är klart, blir man förbannad och vill slå näven i bänken kanske 10mm ändå är i underkant...
 
AXS
Det går att fixa en nästan helt osynlig skarv när det väl ligger på plats. Gör ungefär som vid fogning av kakel.
Olika betong har olika färg, men finjas expander och deras flytspackel har nästan exakt samma färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.