Ok! Stugan säljs privat.
 
Stefan555 skrev:
Ok Tack! Jag har fått samfällighetskostnader redovisade av dom som är ansvariga för stugbyn.

Här några ytterligare bilder:
Tror det var två av plintarna som lutade. Takisolering och bild på undersidan (trossbotten. blindbotten?)
Vad föreställer bild nummer 2.

Ser lite Alian ut. Gives me the creeps.

På den första bilden är det en hel del svartmögel.
Men jag förstår inte riktigt vilken byggnadsdel det är.
Är det "utomhus" så är det väl OK med lite påväxt.

Plintens lutning ser ju inte så bra ut, men är väl ganska lätt åtgärdat med lite gräv och gjut.
Men där finns kanske fler plintar.
 
Bild nr 1 är undersidan på stugan där det var som värst. Resten såg trävitt ut.
Bild nr 2 är "vinden" och takisoleringen.
 
Har inte plinten rört sig mer under alla dessa år så borde det inte vara några problem att hissa lite och rätta till plattan bara.
 
  • Gilla
Stefan555
  • Laddar…
Stugan är byggd 1964, hur står det till med isoleringen tror ni? Om den aldrig blivit bytt, behöver man göra det inom den närmsta framtiden?
 
Tror inte det är några konstigheter med isoleringen. Den brukar man inte byta om man inte är och rotar i den....

Plintarna ser lite luriga ut. Tittar man på taket verkar skorstenen stå på en ordentlig grund, men plintarna står mindre stabilt. Kanske står de bara på betongplattorna. Men som sagt så är det ju enkelt att justera, men rör de sig varje år kan det bli jobbigt med sprickor i ytskikt och krånglande dörrar och fönster.

Oroa sig för påväxt underifrån borde du inte behöva oroa dig för, hus på plintar ät välventilerade. Antagligen bara barken på råsponten som fått lite påväxt. Men kolla för säkerhets skull att det inte är vattenläckage uppifrån (kök/dusch).
 
Det såg ju ut till att vara rätt mycket med isolering..
Beror på hur den luktar skulle jag säga. Mössen brukar ha rätt trevligt i isoleringen, så om den innehåller en massa möss lort, så skulle jag ville byta den inom en kort stund, men det är ju ingen kris.. Men det märker du om du eldar upp i stugan på vintern. En massa istappar som på köket på min stuga, så är det bara att byta ut isoleringen skulle jag tro..
Om plinten och tross botten så håller jag med Bax, och Larsa.. Ingen kris någon av dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.