Hej!

Jag har funderingar på att köpa ett 70-talshus med platta på mark och ingjutna tryck reglar i botten. Huset är nu besiktigat och höga fuktvärden är uppmätt i provhål. Det luktar otroligt mycket i huset så det är ingen tvekan om att det är mögel och fukt.

Nu är frågan. Hur riskabelt är det att köpa ett sådant hus? Jag har läst om att byta syllen och lägga in planton golv och det verkar var en kostnad på mellan 80' och 100' på ett 140kvm enplanshus.
Verkar det rimligt?

Det jag funderar på är hur stor riskerna är att fukten även gått upp i ytterväggarna? Vad kan det kosta då att göra om?

Inredning och mellanväggar skall iaf rivas ut för att ändra planlösningen. Men jag vill inte stå där med skägget i brevlådan och hela huset är fuktangripet.

Det är försäkrat idag men vad står försäkringsbolaget för i sådana här fall?

Tacksam för svar!
 
Försäkringsbolaget har inget med denna typ av byggfel att göra. Personligen skulle jag inte sätta mig i situationen att äga ett hus med just detta problem. Det finns fall där man fått riva kåken och bygga om från början.

Om köpeskillingen är värdet på tomten så kanske... men tänk på att det kostar plenty att riva ett hus.
 
  • Gilla
Wideström
  • Laddar…
Min källare var byggd med reglar direkt på betongen, men det var ju som sagt i källaren - och där kan man ju ta bort allt trä ända upp till trossbotten och sätta ny fuktsäker konstruktion. Om du har huset byggt direkt på betongplattan så är det ju mycket svårare.

När jag rev ut källaren var vissa av 2"3-reglarna så porösa att man kunde bryta av dem med handkraft, utan att ens knäcka dem mot knät. Om husets bärande delar är sådana så blir det ju katastrof.

Att du skulle få både material OCH arbetstid för 80 tkr till 140 kvm golv låter väldigt lågt i mina öron, även om du använder Platonmatta. Sen kanske du kommer att behöva mekanisk ventilation av hela plattan dessutom - då blir det än värre.

Som Consensus påpekar så kommer försäkringsbolaget inte att hjälpa dig. Du köper huset väl medveten om att du tar en risk, och det finns inga försäkringar som täcker sådant. Den föregående ägaren får knappast hjälp med detta hon/han heller.

OM du tar risken att köpa det - se till att du får priset reducerat REJÄLT för att ta risken. Min rekommendation är att du först tar dit en firma som får lämna offert på hela arbetet med att fuktsäkra huset, sedan ser till att få huspriset reducerat med den summan. Om de säger att det inte går att fuktsäkra, så häver du köpet. Men då måste du såklart ha dessa möjligheter inskrivna i kontraktet!

Annars kan du stå där med ett mögelhus som är hopplöst - eller omöjligt - att fixa... :(
 
  • Gilla
Admir1980
  • Laddar…
Dessa problem brukar lösas med att montera ett ventilerat nivellgolv efter rivning.
Räkna då med minst 2500:-/m2.
 
Jag har installerat nivell golv själv i två kåkar.
Först vill jag säga att jag är datanörd och inte en snickare. :)
1:a var 70 tals platta på mark.
2:a var 40 tals med källare.

Det är en del timmar jobb. Lite enformigt. Rätt mkt borrande i betong för att fixera reglar på plastpluggar.
Senaste 50 kvm i källare, 30 tkr för nivell system med fläkt och reglar och isolering.
Lägg till sen kostnad för spånskiva och parkett. Tror det var 70tkr för all material, allt jobb gjorde jag själv på 1 månad.

Nivell golv är suverärt (du ska bara ha fläkt). Men; det blir inte fler kåkar med platta på mark av den gamla skolan; samt källare för vår del.

Först; 70 tals 1,5 plans villan. Problem du får är att lukten kommer att sitta i många år. Många säger 2-3 år. Men icke; har du kraftig lukt; räkna med att den sitter i många år. När du väl bytt syllar och golven; så kommer du märka rejält lyft. Men det kommer att lukta länge till. Sidoeffekter är era kläder kommer att stinka; folk kommer att märka detta. Tro mig! Efter haft sådan hus känner jag direkt igenom folk med villa med fuktproblem. Ett annat exempel; för ett par månader sedan packade jag upp högtalarkablar från första villan. Detta var 7 år sen. Dessa kablar stank och fick slängas. Underskatta inte denna sura lukt!

Skulle jag ta ett sådan hus skulle jag räkna med att byta väggskivor; trappa samt dörrar i huset.
Skulle du ta offert på detta jobb (vilket jag gjorde i båda kåkarna) låg kostnaden som forcelite säger 2500-3500 kr. Alltså ~ 400 tkr. Gör du jobbet själv 100-150 tkr.

För det andra; snickaren jag anlitade för syllbytet (för detta ska du inte göra själv om du är oerfaren) har bytt syllar i 20 år. Han sa såhär till mig. "Om du hade haft gjutna syllar har jag inte gjort detta job; det är ett elände. Jag har gjort det på ett par hus och radhus och gör inte det flera gånger".
Så se till att du har firma som vill göra detta "skitjobb" vilket det faktiskt lite av är.

Ett seriöst råd från mig:
Köp inte; livet är för kort för att spendera på 70 tals kåkar. Har du dessutom familj och barn och begränsat tid, låt bli. Har du råd att lägga 300-400 tkr på att leja ut jobbet? Lägg då dessa på ett dyrare hus utan dessa problem.
 
  • Gilla
M_trooper
  • Laddar…
Hej Eliza77!
Hur gick det för er? Köpte ni huset och isf hur gick renoveringen?
Vi kan köpa ett hus med samma problem billigt inom släkten och funderar på att riva och bygga nytt eller renovera (och bygga till lite), men det beror på vad kalkylen hamnar på och vadvi tror att resultatet av en renovering skulle bli.

Man känner definitivt lukten som lawpan beskriver i huset vilket skrämmer mig lite.
 
Mikael_L
En kompis till mig som har 70-talshus med precis samma problem fixade till det med syllbyte och nivellgolv.
Notan slutade på ca 300'.
Mycket, ja det mesta tror jag, blev bortlejt.
Men en del standardhöjningar efteråt fixade han själv, t.ex att lägga in trägolv.
 
Jo, det luktar och sitter i kläderna. Vårt hus hade milt uttryckt fuktiga balkar under huset. Som väl är var det begränsat till två rum. Vi har torpargrund där det hade läckt in vatten på ett antal ställen. Jag började med att sätta in en fläkt som gjorde undertryck under huset (satte igen ett antal ventiler). Då försvann lukten i huset. Sedan bytte jag balkarna med allt vad det innebar (isoleringen var en bonus, men byggdammet var det inte!). Fläkten har vi låtit gå även om jag förmodligen kan stänga av den. Den har dock en fördel då grunden hålls torr hela året.

Mkt tveksamt om jag skulle göra om detta igen. Definitivt inte om alla balkar eller syllar skulle bytas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.