Hej!
Vi har anlitat en firma för att gjuta 2 betongplattor för att ha som uteplats samt 2 putsade murar i leca. Överenskommelsen var från början att det skulle ta 1 veckas arbete för två man att gjuta plattorna (70 m2 + 30 m2) samt bygga och putsa murarna. Sluttiden blev 174 timmar istället för 80 (som man ju antar är lika med en veckas jobb för två man).

Den dagen betongbilen kom så var byggarna här ett par timmar och hjälpte till när betongen pumpades ut. Sedan var de och tittade till betongen 3-4 ggr under dagen, max 20 min per gång, två man. Denna dag är vi debiterade 21 timmar totalt, är detta rimligt? Vi funderar över varför man är två man som tittar till betongen och om det verkligen är ok att vi ska betala för så många timmar då inget direkt arbete utförs.

De har debiterat 39 timmar för att bygga formarna till plattorna. De har byggts mot huset och allt underlagsarbete var gjort innan. Känns som väldigt lång tid.

Sen slipar de plattorna nästa dag och detta tar 20 timmar (de är även borta långa stunder denna dag).

En mur på 5 m med ett hörn och fortsättning ca 1,5 m tar 20 tim att bygga, putsa och lägga SIKA-krön på.

Nästa mur på 8 m tar 8 timmar sammanlagt. Den dagen hämtas några säckar putsbruk och vi debiteras 2 timmar för det. Puts av muren + SIKA-skikt samt ihopplockning och hemkörning av verktyg o betongblandare (1 km) tar 37 timmar.

Verkar detta rimligt för någon därute som har koll? Vi vet inte om vi på nåt vis blir lite överdebiterade...?

[OBS ungefär samma inlägg är postat i en annan tråd men det blev lite off-topic där.]
 
Inte för att det ska spela roll, men var det en svensk eller utländsk firma?
 
Svensk firma.
 
Självklart finns det INGEN rimlighet i det dom har fakturerat.

Vad har ni skrivit för avtal?
 
Beltis skrev:
Självklart finns det INGEN rimlighet i det dom har fakturerat.

Vad har ni skrivit för avtal?
Motivera gärna ditt påstående.
 
1. Om ni har kommit överens om 80 timmar bedömd tid, så har firman bara möjlighet att överdebitera med 15 % enl lag. Det är principen men det förutsätter att ni verkligen har kommit överens om detta.
Om det hade varit fastpris kunde man inte överdebitera er över huvudtaget.
Men samtidigt tycker jag att 80 timmar verkar i minsta laget.

2. Din fråga om det som har debiterats är rimligt eller inte kräver nog mer information annars blir det mest spekulationer.
Vad jag vill ha sagt är att det inte enkelt går att svara på denna fråga utan att se och få mer information om vad som har gjorts.

Du anger tex inte hur höga murar vi pratar om, är dom 60 cm höga eller 180 cm höga? Spelar mycket stor roll vad avser tid.
Vad menar du med att, "allt underlagsarbete var gjort" ??
Hur ser plattan ut, kantförstyvningar?? Hur är den armerad??
Vilken betong har man använt? Olika hanteringar beroende på betong så det är viktigt att veta.....

Att det blir spilltid vid gjurningen är ganska självklart eftersom man måste vänta 3-4 timmar innan man kan riva av ytan och skall man glätta den får man ofta vänta igen 3-4 timmar. Man måste ju kunna gå på ytan och således måste betongen få tid att brinna. Det går inte att komma dagen efter och riva av en hård platta. Man måste göra vissa moment precis när det är dax. Man kan ha åkt dit för att kolla om detta kunde göras men upptäckt att man fick vänta lite till.
Det är kanske inte rimligt att begära att dom skall ha ett bygge intill där dom kan jobba under tiden dom väntar på betongen och därför blir du debiterad för denna väntetid.

Jag vill påstå att vi vet för lite för att kunna förkasta hantverkarnas jobb tidsmässigt.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
1. 80 timmar var en ungefärlig muntlig uppgift. Han sa egentligen en veckas jobb för två man men det är ju lätt att uppfatta som ca 80 timmar.

2. Den stora plattan är ca 20 cm tjock och den mindre ca 10 cm, inga kantförstyvningar, armeringen kan jag tyvärr inte säga mycket om eftersom jag inte kollade det i detalj men det är inga punktförstärkningar eller liknande. Betongen specas som "C30/37 vct 0,50 8/16 frostbeständig S2 BYGG Värme 15- Luft 5,5% V-red".

Murarna är 8m x 1.60m respektive 6,5m x 1,20m.

Jag köper resonemanget med spilltiden, helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.