P
Har byggt en bänk till min kap&ger såg men tyckte nog bänken blev i kortaste laget,runt 4 o halv meter åt varje håll.
hur långt tycker ni de ska vara intill vägg?

nu när jag ska kapa plank/brädor så är dom minst 5 meter långt, och då kan jag inte kapa ändarna om det skulle behövas vid tex listtillverkning.

6 meter åt varje håll borde kanske vara ett mer optimal avstånd?
 
6m åt varje håll! har du en hel idrottshall att leka med? :)
Du kanske ska jobba med kortare brädor?
Vidare så behöver du ju inte en bänk under hela brädan, rullbockar fungerar ju det åxå.
En inte helt ovanlig lösning om rummet är för litet är att ha fönster/luckor i väggarna som ligger på samma höjd som sågbordet.
 
P
Har runt 13 meter att leka med på långsidan.. dock finns det en dörr i den anslutningen med vilket förlänger det med 6-7 meter..:wow:

Det med fönster/lucka har jag funderat på. kan nog funka
 
Jag vet inte vad du har för såg, men om du har en med vinkling åta båda hållen, behöver man inte placera sågen symmetriskt. Du kan ha exempelvis 6 meter åt ena hållet och 2 åt det andra. Om jag nu har tänkt rätt.
 
P
nu ljög jag.. runt 16 meter är det ju, inte 13 meter .. sågen är en GCM 12 GDL, Ja det går ju det med att sätta sågen symmetriskt, men då kommer sågen bakom ett fönster och det fönstret är solbelyst mest hela dagarna..då lär inte sågen se så fin ut efter några år har jag inbillat mig :surprised:... IMG_6493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snyggt! :)
 
Mikael_L
Jag förstår inte ditt problem.

Om det bara är för att skryta om din stora verkstad, din fina såg och den jättefina sågbänken, så kan jag säga att du lyckades, jag är grymt avundsjuk på alla tre. :D

Men den bänken måste ju räcka helt utmärkt, de längsta normalt lagerförda bräder och reglar är ju 5.40.
Så att ev låta dessa sticka ut 89 cm ifall du bara tänkt kapa bort en cm kort bit är väl ingen isuue?
 
P
haha tack tack :)
nej vi köper aldrig virket då vi har egen skog.. står en LM pro 12KW precis brevid snickeriverkstan som sköter själva sågandet.

om jag har en 5meters list som jag bara vill ta sidorna på eller m jag har en 7 meters regel som jag ska göra viss längd på.. så blir det knas.. men Nimajneb,s förslag funkar.. göra upp ett hål i väggen med en lucka så det går att ta in virket där..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.