Kan någon hjälpa mig att förklara detta?
Har betalt in skatt på 159 000 kronor 2011. På inkomstdeklaration 1 skulle jag få tillbaka cirka 8000 kr (har tyvärr slängt den och minns inte exakt) Begärde sedan nedsättning på förmånsvärdet för tjänstebilen eftersom jag kört mer än 3000 mil i tjänsten. Detta godkändes. I slutet på november kom domen: Jag ska betala in ca 5000 kr pga rotavdrag.
Uppställning.
Slutlig skatt 151 000 kr
Inbetald skatt 159 000 kr
= + 8000 kr
- utnyttjat Rotavdrag 2011 om 13 000 kr
=+8000 kr-13000 kr = -5000 kr.
Alltså har jag inte fått något ROT-avdrag. Handläggaren på skatteverket menar att det blir så här när man inte betalat in tillräckligt med skatt, men jag har ju för guds skull betalat in 159 000 kr!
Har någon varit med om något liknande eller kan någon förklara för mig? Jag kommer absolut inte använda mig av ROT-avdrag efter detta. Här betalar man ett högre pris för hantverkaren eftersom de utnyttjar ROT-avdraget och sedan får man inte använda ROT-avdraget till slut iaf.
Det får bli svart arbetskraft hädanefter!
 
Men, hur lyder skattemyndighetens motivering till detta? Att du får pålägg för ROT avdraget?
 
Det låter ju som att ditt rotavdrag av någon anledning inte blivit godkänt....? Men varför skulle det inte bli det? Har du utnyttjat ROT innan under året? Någonstans ligger en hund begraven.....
 
Din skatteinbetalning, gäller den "vanliga" skatter? Det jag tänker på är att om du ex. är egenföretagare, och inte tar ut någon lön ur bolaget, så kan det ändå bli stora skatteinbetalningar för moms, och liknande. Jag tror ex. att om du har enskild firma med anställda, så räknas socialavgifter som "skatt" på dig som företagare, trots att du kanske inte kan ta ut någon lön som genererar skatt själv. Jag är ganska övertygad om att man inte får dra ROT mot vare sig momsinbetalningar eller mot socialavgifter.
 
Så här ska det vara uppställt om du läser ditt kontoutdrag om jag tolkar dig rätt
Slutlig skatt 2012 års taxering: 151.000 "Här är ditt nyttjade ROT redan borträknat"
Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter: 159.000 "Hur mycket du betalat in i skatt"
Preliminär skattereduktion för husarbete: 13.000 "Här lägger man till de pengar som utbetalts för den ROT du nyttjat men utbetalats till utförande företag.

Så 151.000-159.000 = ger dig +8000, men sedan läggs utbetalad rot tillbaka då de pengarna betalats ut redan tidigare dock inte i din plånbok utan till utförande företag, dvs 8000-13000 som ger att du ska betala ytterligare 5000:-
Hade du inte nyttjad ditt rot hade du haft en högre slutgiltig skatt som varit 164.000:- och ser man på det blir de -5000:- som saknas.
Din skatt i plånboken blir aldrig mindre, däremot har du fått arbete på din fastighet utförd utan att behövt betala från egen plånbok så du gör en tankevurpa.

Det du troligtvis missat är att din skatt före avdrag för arbetsinkomster, rot, etc, var betydligt högre än de 151.000.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Så här ska det vara uppställt om du läser ditt kontoutdrag om jag tolkar dig rätt
Slutlig skatt 2012 års taxering: 151.000 "Här är ditt nyttjade ROT redan borträknat"
Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter: 159.000 "Hur mycket du betalat in i skatt"
Preliminär skattereduktion för husarbete: 13.000 "Här lägger man till de pengar som utbetalts för den ROT du nyttjat men utbetalats till utförande företag.

Så 151.000-159.000 = ger dig +8000, men sedan läggs utbetalad rot tillbaka då de pengarna betalats ut redan tidigare dock inte i din plånbok utan till utförande företag, dvs 8000-13000 som ger att du ska betala ytterligare 5000:-
Hade du inte nyttjad ditt rot hade du haft en högre slutgiltig skatt som varit 164.000:- och ser man på det blir de -5000:- som saknas.
Din skatt i plånboken blir aldrig mindre, däremot har du fått arbete på din fastighet utförd utan att behövt betala från egen plånbok så du gör en tankevurpa.

Det du troligtvis missat är att din skatt före avdrag för arbetsinkomster, rot, etc, var betydligt högre än de 151.000.
Det är exakt så här jag trodde att det var men min handläggare på skatteverket säger att det inte behöver vara så. Hon vågade inte lämna några som helst besked innan hon gjort en manuell uträkning som sedan skickas till mig. Samtidigt är det märkligt att jag först skulle få cirka 8000 kr tillbaka sedan fick jag godkänd nedsättningen av förmånsvärdet på tjänstebilen men sen slutar hela kalaset med att jag ska betala in 5000 kr. Enligt min handläggare pga ROTavdraget. Känns snurrigt just nu, så jag ser fram emot hennes manuella uträkning.
 
Just Rot-delen är lite krångligare i skatteverkets dokument och även i deras elektroniska hjälpmedel, men de ska kunna förklara för dig och du ska även få en skriftlig sammanställning hur beräkningen gått till.
Och släng aldrig några deklarationsdokument då du flera år senare kan påtala ev. felaktighet som du kanske missat men upptäcker vid senare deklaration.
 
Tänk på att en stor del av det man betalar in, och som man svepande kallar "skatt", rent tekniskt inte är skatt utan avgifter. ROT-avdraget reducerar enbart det som verkligen kallas "skatt", inte avgifterna.
 
http://www.skatteverket.se/privat/s...reduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.html

Skattereduktion för husarbete medges inte för den del av den slutliga skatten som rör allmän pensionsavgift, begravningsavgift och eventuell påförd kyrkoavgift.

Att detta skulle vara en stor del håller jag inte med om. Har man langat in runt 150 kkr borde dessa avgifter vara runt 30 kkr. Alltså gott om utrymme kvar för skattereduktionen för ROT. Så jag tycker att skatteverkets beräkning verkar konstig och det ska bli intressant att se detaljerna.
 
Ja så är det om det är "vanlig skatt". Men det finns alla möjliga varianter där man av olika anledningar har väldigt låg inkomstskatt ett år, men ändå stora inbetalningar av diverse avgifter. Utan att man behöver vara skattesmitare för det.
 
Det man kan lura sig på är det jag skrev tidigare att det i Skatteverkets dokument står "Slutlig skatt 2012 års taxering", men det är inte den summan som gäller för det belopp skatt man ska betala in. Utan man måste till "Slutlig skatt 2012 års taxering" addera det rot-belopp som utbetalats under året, summan av detta ger den skatt man förväntas betala.

Men det som TS tycker är märkligt är att han uppfattat att i den kastade deklarationsblanketten så angavs att han skulle få en återbetalning av 8000:-. Sedan har deklarationen justerats utifrån att ett för högt förmånsvärde för tjänstebil använts, vilket borde ge större återbetalt belopp, men nu istället resulterar i en restskatt på 5000:-.
Men som sagt, de siffror som TS anger i första inlägget, utifrån hur de benämns, bör ge en restskatt på 5000:-.
Längre går ej komma utan ytterligare information.
 
AndersS skrev:
Det man kan lura sig på är det jag skrev tidigare att det i Skatteverkets dokument står "Slutlig skatt 2012 års taxering", men det är inte den summan som gäller för det belopp skatt man ska betala in. Utan man måste till "Slutlig skatt 2012 års taxering" addera det rot-belopp som utbetalats under året, summan av detta ger den skatt man förväntas betala.
Aj, vad ont i huvudet jag fick (sågspån sväller i väta) men nu fattar jag. Det är ju lite lömskt att man dels får ut rot-avdragspengarna under året, fast man aldrig ser dem direkt, och att man sedan ska ta upp avdraget i deklarationen där det minskar skatten en gång till i uträkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.