Ska till våren börja med att panela om huset, som vanligt så har man lite tidsbrist och även platsbrist så har börjat att kolla på grundmålad och mellanstruken panel.
Frågan är hur bra grundskydd och mellanstrykning är det på fabriksmålat virke. Finns det några tester på detta? Jag betvivlar inte på att det är bra, är mest nyfiken.
 
Den infon jag fick var att bräderna är 'transportskyddade' och att man bör olja ändar och grundmåla innan täckfärg... Fördelen är att man kan slå upp brädorna och vänta tills allt är klart innan målningen, även om det skulle regna mm under väntetiden... Dessutom brukar färgleverantörernas garantier kräva att samma system används hela vägen.
 
Fast om man köper grundmålad och mellenstryken är det då helt värdelöst menar du?
Vad är det för garantier som en färgleverantör lämnar?
 
Vi köpte färdiggrundad från moelven. Och efter vi pratat med colorama sa dom att det bara var "transportgrundat" så vi ringde och kollade. Det var grundat med samma grundfärg som colorama ville sälja till oss:) Så de va bara att börja måla.
 
Garanti, var lite för kraftigt uttryck... Utfästelse är mer rätt:
Från Alcro:

"BESTÅ MÅLNINGSSYSTEM
Alcro Bestå är ett vattenburet fasadsystem med grundolja,grundfärg och täckfärg. Tillsammans ger de ditt hus effektivt skydd i upp till 15 år."

När det gäller grundmålad ytterpanel så får man nog olika svar beroende på om man pratar med en panelleverantör eller en färgleverantör... Det som står om grundmålad panel på Beijers sida och på Moelvens sida låter bra...

Det viktiga är nog att grundmålad panel täckmålas inom 6 mån oavsett färdig från fabrik eller målad för hand:
"Moelven Bekväm är en grundmålad kvalitetspanel klar för montering. 2 strykningar toppfärg krävs på den färdigmonterade panelen. Toppstrykning skall ske inom 6 månader."

Själv skulle jag inte välja mellanstruken panel, då ändträolja på täckfärg inte är en bra kombo och jag ställer allt ändträ i oljeburk, så att det är ordentligt inoljat, det är ändträt som mest känsligt. Dessutom blir det alltid glipor i monterad panel och de täcks bra med 2 lager täckfärg...

Men det är så jag gör, andra gör på sitt sätt...
 
  • Gilla
Beddo
  • Laddar…
Jag alltid extra skydda ändträt.
Är det någonstans en bräda blir dålig så är det där.
Bäst är om det går att få tag i något riktigt giftigt att doppa ändträt i
Fredrik
 
http://bac.nu/media/4011/malad-fasadpanel.pdf

Denna använde vi. Grymt skönt att bara behöva måla en gång. Tyvärr har de gått i konkurs i sviterna av den tuffa situationen för sågverksbranschen men de kommer med säkerthet att bli uppköpta inom kort.
 
Ja det lutar åt att köpa grundmålad och mellanstryken. Räcker att måla en gång känns det som, är ju inte det roligaste man kan göra.

@jeppeknaster vilken sorts panel du köpte och vad kostade den?
 
Redigerat:
Köpte dubbelfasspont 145mm halvfas. Har kontakter där så jag fick ett grymt bra pris. Kostar nog runt 25-30 kr lpm ordinarie.
Med facit i hand skulle jag tagit vanlig fas istället för halvfas. Tror den är enklare att hantera, särskilt om man är ensam
 
Köpte grundad 22x100 på hornbach för 11 kr lpm när jag bytte fasad. Målade ett extra lager på ändarna. Inget bra longlife test ännu - men två jobbiga vintrar och regninga sommrar senare så står huset kvar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.