Jag har monterat LK rör-i-rör i ett badrum och sedan lejt en firma att sätta upp våtrumsmatta på väggen. Nu undrar jag hur det är tänkt att det tätskiktet skall fungera i detta fall.

Mattsättaren säger att blandarfästet skall utgöra tätskikt, men hur skall det tätas runt skyddsröret?
Blandarfästets instruktion hänvisar till rör-leverantören. På LKs hemsida hittar jag ett dokument med följande text:

På vägg med plastmatta som utgör både tät- och ytskikt, kan blandarfäste eller väggbricka avsedd fördetta utgöra tätning mellan rörgenomföring och väggs tätskikt.


I detta fall utgör plastmattan tätskiktet vilket medför att tätskiktsentreprenören noggrant ska täta mellantomrör och plastmatta enligt PERs branschregler.


Någon som vet hur det brukar göras?
 
Man skär ett hål lite mindre än röret och trär över mattan som man gör runt avlopp, sen drar man aquatät runt också.
 
Skyddshöljet skall sticka utanför ngn mm och mattläggarn skall ha tätat så gott han kan, vet att jag stött på att de brukar använda något lim som är glasklart i färgen runt rörhöljet.Sedan följer du monteringsanvisningen för blandarfästet när du monterar.Brukar själv silikona runt rörhöljet som extra säkerhet vid monteing av fästet.

mvh
 
  • Gilla
Robert69
  • Laddar…
spekerök skrev:
Skyddshöljet skall sticka utanför ngn mm och mattläggarn skall ha tätat så gott han kan, vet att jag stött på att de brukar använda något lim som är glasklart i färgen runt rörhöljet.Sedan följer du monteringsanvisningen för blandarfästet när du monterar.Brukar själv silikona runt rörhöljet som extra säkerhet vid monteing av fästet.

mvh
Det "glasklara limmet" är väl aquatät
 
spekerök skrev:
Skyddshöljet skall sticka utanför ngn mm och mattläggarn skall ha tätat så gott han kan, vet att jag stött på att de brukar använda något lim som är glasklart i färgen runt rörhöljet.Sedan följer du monteringsanvisningen för blandarfästet när du monterar.Brukar själv silikona runt rörhöljet som extra säkerhet vid monteing av fästet.

mvh
Använde själv Vatettes väggbockfixtur(rör-i-rör) och duschblandarfäste(med separata väggbrickor). De är tyvärr så konstruerade att de inte tillåter så passa mycket utstick på matta och skyddsrör att det blir tätt där. Mattan och skyddsröret måste skäras väldigt nära väggen för att kunna gänga på dessa väggbrickor och dra de i botten, har för mig att det var max 2-3 mm. Eftersom mattan inte klara en så liten radie vid uppviket är det svårt att få tätt. Dessa ska användas som ett vanligt traditionellt blandarfäste och limmas/tätas med silikon innan de gängas i botten enligt supporten på Gustavsberg. Höll först på att göra en ordentlig tabbe här eftersom jag trodde att de medföljande vita plastbrickorna skulle räcka som tätning, de är bara till för att fördela kraften och minska punktbelastning mot keramiskt ytskikt. Använder man matta som tät/ytskikt är beskrivningen från Vatette bristfällig. Hur det fungerar med LK vet jag dock inte men jag får intrycket att det mesta nu för tiden är anpassat för just keramiska ytskikt.
 
Har Vatettes system och mattläggaren monterade matta + våtrumstapeter igår och lämnade det såhär vid slangarna - ok eller inte?
Både mattläggare och rörmokare säger ok men andra (här på forumet) säger att det inte är ok.

dusch.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där har han varet lat. det är inte rätt gjort.
Är detta till toaletten?
 
Krilleman
Jag har inte använt vatettes system för vägggeonmföring speciellt mycket. Bar någon enstaka gång. Men jag har alltid funderat hur dom löst fuktsäkerheten mellan bockfixtur och skyddsrör. För den delen blir inte 100% tät. fuktspärren ligger ju mot själva bockfixturen och inte skyddsröret. Vilket medför glipa som vatten tränga in i. Eller ska gängan som själva fästet dras med täta OK? Jag är nyfiken!

En parallell kan ju vara att om man använder en vanlig bockfixtur typ LK/Uponor ska ju själva fixturen kapas innanför väggbeklädnad för att tätskiktet ska täta mot skyddsröret.

http://www.vatette.se/fileadmin/upl...nteringsanvisningar/vaggenomforing_637515.pdf

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Universal/Monteringsanvisningar/
Klicka på väggbockstöd grip!

Men igår skyllde en hårding (läs rörkrökare) på carneige porter, så han kanske har mer info? :x

Och vad ska jag skylla på? Vanlig Gin och Fanta Lemon?
 
E
Oppigårds Amarillo
 
  • Gilla
Seaside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.