Jag fick just reda på att ett bygglov för ett gäng tokiga förändringar bland annat bryter grovt mot detaljplanen.

Bygglovet beviljades strax innan nya PBL (nov 2010) och sänker värdet på min fastighet. Jag har inte orkat ta tag i det här tidigare, då jag trodde kommunen hade gjort rätt och att jag inte hade något val alls. Är det möjligt för mig att nu ifrågasätta kommunens beslut, påpeka felen/slarv och se till att "rätt blir rätt" eller är det kört då det har gått mycket mer än tre veckor (enligt nya PBL)?

Kort och gott: går det fortfarande att hantera bygglov utfärdade under gamla PBL enligt de gamla reglerna (felaktiga saker måste rivas/förändras innan 10-års-"avskrivningen" osv) eller gäller de nya PBL-reglerna om "laga kraft" även gamla bygglov?
 
Redigerat:
På din egentliga fråga hart jag inget svar, jag har själv funderat över det. MEN även nya PBL så finns det ju villkor för att den begränsade överklagans tiden skall gälla (som jag förstått det). Om kommunen beviljar en mindre avvikelse så måste man genomföra ett grannehörande, det gällde även i gamla PBL. Och bygglovet måste enl. nya PBL skickas ut till berörda grannar oavsett om det fökjer detlajplanen eller ej.

Det är förutsättningen för att man skall kunna ha den korta tiden, att berörda blir meddelade att ett bygglov beviljats.

Jag har uppfatt det som att OM kommunen missar att meddela lovet så gäller det inte.
 
hempularen: jag fick inget grannehörande då min fastighet har en minimal kommunal ledningsgata mot bygglovets gräns. Enligt vad jag har läst här på forumet så tror jag att det var korrekt enligt gamla PBL (ingen direkt gräns), men det tråkiga kan vara att jag borde ha hörts enligt nya PBL då jag är en berörd granne.

Jag tror förresten jag kan ha hittat ett vagt svar på min egen fråga på Boverket: "... olovliga byggnationer som utförts före 2 maj 2011 sanktioneras enligt nuvarande [gamla] PBL om det inte är så att nya PBL ger en lindrigare påföljd."

Det gäller i och för sig sanktionerna, men det borde ju kanske innebära att jag fortfarande har en chans att överklaga och påpeka slarvet i bygglovet.
 
Boverket: "Äldre regler ska fortfarande gälla för mål och ärenden som har påbörjats före den 2 maj 2011 och mål och ärenden som avser överklagande av beslut i ett sådant mål eller ärende till dess målet eller ärendet är slutligt avgjort. Plan- och bygglagen 1987 gäller alltså om ditt ärende påbörjats före 2 maj 2011."
 
O
Om bygglovet godkändes 2010 så är det svårt att överklaga oavsett. Dock så går det teoretiskt att överklaga ett bygglov som strider mot detaljplanen hur länge som helst.
Men ett bygglov som godkänts under den tiden gamla PBL då gäller gamla PBL... inget konstigt med det.
Lagar brukar inte gälla retroaktivt....

Men varför har du inte överklagat bygglovet förrens nu?
 
Nu kanske iofs en ledningsgata gör skillnad. Men när vi byggde om så gick det grannehörande även till fastigheter på andra sidan gatan här. men det är en vanlig gata, inte en ledningsgata.
 
Nu vet vi ju inte vad dte är för fel gentemot detaljplanen det handlar om, men i praktiken kan man nog inte räkna med att ex. få ett hus rivet oavsett hur grovt det bryter mot planen.

I de fall kommunen har fattat "olagliga" besult om bygglov som strider mot detaljplan, så har kommunen i de flesta fall åtgärdat på olika sätt. Typ att genomföra en detaljplaneändring som tillåter byggnaden. Det finns exempel på det både här på forumet och i massmedia.

Så att överklaga ett bygglov i efterhand blir i praktiken mest en fråga om att djävlas med grannen. Sannolikheten att få bygglovet upphävt permanent är liten.
 
I mitt fall handlar det inte om en byggnad, utan enklare saker som höga murar och lysande reklamskylt.

Detaljplanen förbjuder uttryckligen sådant, så jag trodde i min enfald att kommunen hade ordnat en frimärksplan, men det var fel. Allmänt kan man undra om "slarvet" beror på att bygglovet tilldelades en kommunpolitikers egna firma.
 
Då finns det skäl att upphäva lovet vid ett överklagande och lovet har förmodligen inte vunnit laga kraft då lov enligt gamla lagstiftningen inte gjorde detta. En avvikelse mot ett uttryckt förbud i detaljplanen har sällan ansetts vara en mindre avvikelse...

Men det är nog bara en fördröjningsåtgärd, om kommunen vill ha skylten där så gör man nog en förändring av detaljplanen...
 
O
men hur kommer det sig att du inte överklagat detta förrens nu? drygt 2år senare?
 
Fast om det nu är en politikers privata avvikelse från detaljplan så borde man kunna koppla in massmedia också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.