B
Jag ska lägga klinker i hallen och håller på att planera var jag ska börja och hur jag ska lägga för att det ska se snyggt ut.
Rummet är lite knepigt planerat och väggarna är inte helt vinkelräta mot varan så jag tror det blir svårt att utgå från en vägg utan att behöva kapa den raden först.

Jag har gjort en skiss i revit hur jag tänker och hoppas någon kan tycka till lite.
Har även en skiss om någon orkar testa att placera plattorna med bättre förslag.

Mvh Carl hallgolv vers.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hallgolv vers2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu beror det lite på var dörren sitter, och inredningen.

Men jag hade nog börjat med en hel platta längst ner till vänster. Det enda stället som inte blir bra då är den översta horisontella sidan, men det skiljer så lite så det hade jag fördelat ut i fogarna för att få sista hela plattan att räcka fram till den väggen. Sen kan det också hänga lite på hur man lägger klinkersen i hörnen om kaklet på väggen ställs på klinkersen, eller om kaklet går hela vägen ner och klinkersen läggs mot kaklet på väggen. I det senare fallet "vinner" du tjockleken på fix + kakel + en fog, i varje änden. Det kan alltså göra en skillnad på upp till 30-40mm lite beroende på typ av kakel och fogbredder.
 
B
Det låter kanske som en bra idé. gjorde en ny skiss med ditt förslag och jag tycker inte det verkar bli någon dålig passform uppe till höger. Jag borde självklart placerat ut dörrar och dörrhål för bättre förståelse.

Jag skrev tidigare att det är en hall som ska ha klinker och väggarna har redan färdiga utskilt. Så plattorna kommer läggas nära vägg och sedan monterar jag golvlister för att få en snygg avslutning vid anslutning golv/vägg..

Tror ni att det blir bra med den här modellen nu?

Mvh Carl hallgolv vers3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
En fråga som jag skulle behöva svar på innan jag börjar imorgon. Hur gör jag med en platta som ska omsluta ett hörn så att säga. Det blir ju några sådana plattor. Då går det ju inte att använda kapen, men går det bra att använda vinkelslip och kapa av ett hörn på plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.