Timpenningen borde väl inte ha med kvalitet att göra, förutom att han som är duktig kanske inte tar de billigaste jobben....

Däremot tiden det tar att göra saker borde ju vara kopplad till kvalité. Om t.ex. En plattsättare får några extra timmar att kakla ett badrum på så kan jobba lugnare och vara noggrannare.
 
Ett alternativ, om man nu inte uppskattar betalningsviljan, är väl att leta efter bättre kunder? Jag förhandlar alltid om priset, däremot kryper jag aldrig, då tackar jag hellre för mig och går hem. Att alltid göra sitt yttersta är en hedersak. Sådant tummar man inte på. De kunder som jag aldrig fick betalt av, det är de samma som jag ger som referens... Långsint hellre än långsam...
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
larsson r skrev:
Det är så i ALLA branscher ,man får vad man betalar för
Alls icke, även om det är en myt om omhuldas framför allt av dem som säljer onödigt dyrt. Det som avgör priset är lagen om tillgång och efterfrågan, även om den lagen ibland sätts ur spel på grund av asymmetrisk information.
 
Staffans2000
A andersmc skrev:
Alls icke, även om det är en myt om omhuldas framför allt av dem som säljer onödigt dyrt. Det som avgör priset är lagen om tillgång och efterfrågan, även om den lagen ibland sätts ur spel på grund av asymmetrisk information.
Hela TS konstaterande, är ren rappakalja.
Mina nyrika bekanta i Vicenza, skyter oavbrutet att de bara köper det bästa, eftersom de bara köper det dyraste. I sin pyttelitta parhusträdgård klipper den inhyrda trädgårdsmästaren. Nej nej. Det dög inte. Det är en Agronom som klipper den ännu mindre gräsmattan, samt rensar i rabatten. Mottot är: -Köper man billigt, köper man dyrt!
Så dumhet är ingen isolerad svensk företeelse.

Likaså är Jeans, bilar bra exempel på varor, där kvalite och pris inte är två parallella linjer. Min Jagga kostade lika mycket som 5 nya Volvo. Visst är den bättre. Men inte tusan är den 5ggr. bättre. Samma med Jeansen, hantverkare, matvaror, och allt annat där det finns en flärd eller fåfängefaktor.

Staffan
 
Trådarkeologi? 8 år gammal tråd Iof kanske lika aktuell fortfarande....
 
Staffans2000
Då fattar du hur spännande mitt liv är:D.

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då fattar du hur spännande mitt liv är:D.

Staffans
Du behöver några traktorlass ved att sysselsätta dig med tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.