Två undringar:
Vad kostar det att anlita en arkitekt, dels för att bedömma en planlösning på en bostadsrätt vad gäller bärande väggar (enligt tid ägaren måste en arkitekt bedömma originalritningen innan man kan plocka bort en vägg, även om väggen är gips/trä/vass och de andra tegel), dels planera ett kök?
Kan man anlita arkitektstudenter till en lägre penning för tex köksplanering? Föreställer mig att man som relativt långt kommen student kan ha en hel del intressanta lösningar.

Edit: Ah, missade att det fanns ett till forum!
 
Vi betalade en student 3500 för kompletta bygglovsritningar men då hade vi själva ritat upp allt på millimeterpapper.

Ang ärande väggar i bostadsrätter så har jag för mig att vi en gång i tiden rev en sådan och då kontaktade vi endast föreningens ordförande som i sin tur tog kontakt med någon på kommunen.

Obs! Om du tar bort en bärande vägg så måste du ju stötta upp med något annars kommer du att få långa fula sprickor i taket. I värsta fall så rasar hela skiten ner ;D

Kontakta en konstruktör som kan räkna på vad du behöver. Borde inte vara allt för dyrt.
 
Tack för svaret! Tror det löst sig med väggfrågorna, nu vill jag bara ha en arkitekt att planera köket, ngn som tror att en arkitektstudent skulle kunna göra det?
 
Finns det någon som har tips om hur/var vi kan komma i kontakt med en akitektstudent som kan hjälpa till med vår bygglovsritning...?
Vad kan det röra sig om i kostnad/tim (mellan tummen o pek) för en arkitekt?
Vi bor i Stockholm.
Ser framemot tips !!! ::)
 
Hej
Ett sätt kunde ju vara att kontakta studievägledning på KTH:s arkitektskola be dem sätta in en "annons" i nyhetsbrev eler annan info som når alla elever.

http://www.arkitekturskolan.se/

(Såg liknande annonser då jag gick på Chalmers)

mvh
 
Tack Pure! Bra förslag! Det ska jag försöka med...
Kom gärna med flera förslag om någon har nå´tt...
Solen skiner idag! :D
 
Finns det något liknande för konstruktionsstudenter?
Vad jag behöver är ett led mellan konstruktören och hantverkarna. Dvs någon som gör mer detaljerade konstruktionsritningar. Just nu sitter vi ett par timmar om dan och ritar för hand.

mvh
David

Edit: Träffade ett studentbemanningsföretag idag på eftermiddagen som skulle kunna tillhandahålla en sån resurs. Dock skulle de ha 300 SEK/timme vilket inte blir så mycket billigare än att låta en "riktig" konstruktör göra det, med tanke på att konstruktören antagligen är snabbare/vanare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.