Vad är rätt verktyg/teknik för att justera en kapad OSB-skiva. I går kapade jag en skiva med cirkelsåg som blev 2 mm för lång. Justerade den med sticksågen, vilket fungerade, men speciellt rakt blev det ju inte.....
 
kanske cirkelcåg med skena? spänn fast skenan i osbskivan, sedan kan du såga av hur lite som helst. annars kan man hyvla, men inte optimalt mot ändträ,,jag har själv en lackfräs som äter trä fint :)
 
Du kan spänna upp en bräda längs OSB skivan med tvingar, t.ex 34mm ifrån var du vill kapa, och köra med cirkelsågen med brädan som anhåll...

Varför 34mm? Jo, från kanten till där klingan kapar på min cirkelsåg är det måttet 34mm, så bara mäta på din med tumstock eller göra en testbit om du vill veta exakt!
 
  • Gilla
Jojx81
  • Laddar…
Gör en skena till din cirkelsåg. Kolla i tips o trix tråden om hur man gör!
 
lorens skrev:
Du kan spänna upp en bräda längs OSB skivan med tvingar, t.ex 34mm ifrån var du vill kapa, och köra med cirkelsågen med brädan som anhåll...

Varför 34mm? Jo, från kanten till där klingan kapar på min cirkelsåg är det måttet 34mm, så bara mäta på din med tumstock eller göra en testbit om du vill veta exakt!
Den här tekniken kör jag när jag kapar skivorna, men jag tycker sågen hoppar för mycket när man försöker justera en kant. Tror man behöver en riktig sågskena om det ska fungera.
 
Men om du håller sidan på cirkelsågen mot brädan och även trycker den neråt mot skivan du kapar i så kan den väl inte hoppa och studsa?!
 
verktygsgurun skrev:
Gör en skena till din cirkelsåg. Kolla i tips o trix tråden om hur man gör!
Det tar cirka 10min att göra en skena...håll inte på o kludda med brädor.
 
ZipLock skrev:
Den här tekniken kör jag när jag kapar skivorna, men jag tycker sågen hoppar för mycket när man försöker justera en kant. Tror man behöver en riktig sågskena om det ska fungera.
Tror du har något problem med sågen om den "hoppar", för jag gissar på att den hugger i materialet. Antingen klingan eller glapp i motoraxeln så den wobblar.
T.ex. en slö klinga och du trycker på lite extra som gör att den går ned i varv.
Med endast 2mm kapning så borde det inte kunna vara klyvkniven eller dess justering så att klingan nyper? Eller hugger den vid annan kapning också.
Vad är det för såg du använder?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.