Hej!
Jag vet att det finns många trådar inom ämnet om byggplast och att det också verkar existera två läger för och emot. Nu önskar jag diskutera min specifika huskonstruktion. Tack.

När: nu, pågående nyproduktion, färdigt utvändigt.
Var: mellarsta Norrland.
Uppvärmning: kamin, el-element och luft-luft värmepump (ev. driftvärme vintertid).

Min väggkonstruktion ser ut som följer, utifrån till insidan:
- Fasadpanel, vildmarkspanel 20mm
- Luftspalt
- Asfaboard
- Stolpresning 145mmx45mm + isolering 145mm Rockwool
- Regel (liggande, skruvad från insidan på stolpresningen) 45mmx45mm + isolering Rockwool 45mm

Planerad insida: OSB+träpanel (OBS. Detta är inte gjort ännu, planerat till våren).

Min lokala byggmästare, som är expert på lösvirkeshus, bygger inga hus med byggplast. Enligt devisen att plasten bara skapar "bekymmer".

Hur vanligt är det att en seriös byggmästare inte följer byggnormen?

Vågar jag bygga utan byggplast i väggarna?
Lite lägre isoleringseffekt är jag beredd att ta utan plast, om det är en parameter i huvudfrågan.
Om ja, vilka "negativa" effekter ska jag leva med?
Om ja, vilka övriga byggtekniska krav blir extra viktiga? Ventilation mm.

Tacksam för feedback.
 
Redigerat:
Hur kommer det att användas, värmas upp tillfälligt eller stadig temperatur? Hur kommer huset att ventileras?

Om huset kommer att kallställas vissa tider och användas som ett fritidshus, dvs tillfälligt, tror jag att det kan vara klokt att skippa plasten. Om det däremot alltid kommer stå varmt och ventilerat, ser jag inga fördelar med att inte följa byggnormen. Å andra sidan, om huset inte används genereras inte heller fukt därinne.
 
norrbottenstorpet: huset kommer att vara uppvärmt året-runt, dock kanske bara via driftvärme (+10) via luft-pump vintertid om huset inte används. Huset kommer dock aldrig kallställas när det är "färdigt". Ventilation? Vanliga luftventiler enligt standard-installation och sedan eventuellt ett frånfläktssystem, vilket byggmästaren önskar installera.
 
Detta har nog genom åren varit den fråga som det diskuterats mest på forumet.
Använd sökfunktionen !
Där kommer det att stå att om du har huset uppvärmt vintertid så skall använda plast i väggarna enligt byggnormen idag.
Vid kallställning skall du inte ha plast.
 
Ja titanium. Visst är det en av de vanligaste frågorna och jag tycker inte att jag blivit klokare av att läsa inläggen. Vi byggde fritidshus 1978 med plast i väggar och tak, kallställs på vintern, men värms upp några veckor under den kalla årstiden. Jag kan inte se att det blivit fukt någonstans men det vet jag ju inte eftersom den fukten i så fall kommer utifrån. Innan vi byggde ut med ett rum och garage, på isolerad betongplatta, så konsulterade jag min "hovsnickare", dvs en duktig byggnadssnickare. Han hade sett fuktproblem i gamla hus utan plast men inte i de med plast. Så vi gjorde utbyggnaden med plast på insidan. Men om det är rätt vet jag inte.
Hoppas att jag inte krånglat till det för dangra.
 
Tillägg. Vi har dock bara 120 mm reglar och isolering. Och en följdfråga. Om vi planerar att bosätta oss där som pensionärer så blir det ju uppvärmt året om. Vad göra då, man kan ju inte hålla på och riva ner och sätta tillbaka plasten beroende på hur huset används.
Ett ganska komplext problem.
 
Amatörbyggaren skrev:
Tillägg. Vi har dock bara 120 mm reglar och isolering. Och en följdfråga. Om vi planerar att bosätta oss där som pensionärer så blir det ju uppvärmt året om. Vad göra då, man kan ju inte hålla på och riva ner och sätta tillbaka plasten beroende på hur huset används.
Ett ganska komplext problem.
Man bor där utan plast i väggarna, behöver inte alls bli några problem. Teorier, konstruktioner och material ändras över tiden och det som var riktigt för 20-30år sedan kan visa sig inte tillämpbart idag.
Även hur noga man är med olika byggmoment kan det sedan påverka resultatet för huset senare. Man bygger t.ex. när det regnar och delar blir blöta och så byggs det igen med olika material, Om byggaren är nogrann och bygger utan glipor i isolering, inga springor vid väggskivor och tak så blir det ändå ett tät hus.
År huset är placerat på plats där vinden driver extra med snö/regn och kan ta sig in lättare, etc, påverkar mera än plast eller inte i väggarna.

Men som sagt ska byggaren följa rekommendationer för ett bostadshus som värms året runt, gäller även underhållsvärme, så ingår plast som del i konstruktionen. Men i ditt fall vet i tusan om inte materialvalet OSB+träpanel kan räcka.

Så ta en dialog på nytt med din byggare och välj sedan det du tycker känns tryggast.
Jag har i vårt fritidshus gjort vissa avsteg utifrån vad som är praktiskt och där jag vet att det i praktiken fungerar,
 
Isolera med nåt annat än sten-/glasull så behövs inte plasten även om du bosättar dig där.
 
I och för sig kanske ovidkommande, men varför OSB bakom träpanelen?
Vilken funktion skulle den fylla?

Det brukar ju vara något folk vill ha för att kunna hänga upp platt-TV på sina gipsskiveväggar.
Men du har ju redan träpanel.


Tag bort OSB-skiktet och lägg pengarna på plastfolie i stället.

Om du vill lyxa till det så välj ISOVER Vario KM Duplex UV - Ångbroms

http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=25203
 
Det finns en speciell ånggenomsläpplig folie på marknaden, för fritidshus.
Leverantören tror jag heter T-embalage.
 
titanium skrev:
Detta har nog genom åren varit den fråga som det diskuterats mest på forumet.
Använd sökfunktionen !
Där kommer det att stå att om du har huset uppvärmt vintertid så skall använda plast i väggarna enligt byggnormen idag.
Vid kallställning skall du inte ha plast.
Det stämmer att detta är en mycket vanlig diskussion. Och den besvaras väldigt ofta just så: hus som är uppvärmda året runt ska ha diffspärr, hus som kallställs periodvis ska inte ha diffspärr.

Men - jag har ännu inte sett någon som visat vad detta påstående baseras på. Finns det forskning på området, är det någon som har egna konkreta erfarenheter?

För det är väl inte så att det blivit en mem, ett påstående som upprepas tills det fått ett eget liv?
 
Det jag läst (orkar inte leta upp dem men ni hittar dem om ni söker) gällande byggnader och åldersbeständig plast i väggar/tak är att om klimatet inomhus har en lägre temperatur än utomhus (gäller temp under 10 grader och kallare), dvs kalla nätter (även dagar) där sedan solen värmer på så kan effekten bli att man får kondensering på insidan av plasten.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Det jag läst (orkar inte leta upp dem men ni hittar dem om ni söker) gällande byggnader och åldersbeständig plast i väggar/tak är att om klimatet inomhus har en lägre temperatur än utomhus (gäller temp under 10 grader och kallare), dvs kalla nätter (även dagar) där sedan solen värmer på så kan effekten bli att man får kondensering på insidan av plasten.
Tack, där illustrerade du precis vad jag menade med en mem. Någonting man är helt säker på är sant, som man "läst någonstans" men inte minns var men är säker på att någon annan kan leta fram och som man framför som en sanning.

Rent fysikaliskt så är det möjligt att man kan få kondens på insidan av plasten under olyckliga omständigheter. Det är väl framför allt några dagar under våren det blir så. Det intressanta är om detta är så viktigt att undvika att man kan acceptera att få kondens i resten av isoleringen under större delen av året i stället.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Här kan ni läsa lite om diffusion och konvektion.
http://www.sp.se/sv/index/services/moist/general/Sidor/default.aspx
Sammanfattningsvis säger man att det viktigaste är att skapa lufttät konstruktion innifrån och ut, där även vissa papptyper fungerar tillfredställande men att väggmaterial med tapet kan vara tillräckligt.
Men det är troligtvis lättare att lösa konstruktionen och även lämna garantier om man bygger in tätningen i konstruktionen.
 
AndersS skrev:
Här kan ni läsa lite om diffusion och konvektion.
[länk]
Det är förvisso informativ läsning. Men det viktiga i sammanhanget är att det INTE står att hus som ständigt är uppvärmda ska ha diffspärr, medan hus som periodvis kallställs ska vara utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.