Kan du visst få höra, ska se ut ungefär så här (man ser iallafall delar av köket):

BV med köksdetaljerad ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska som sagt utgå från IKEAs stommar som i vissa fall får byggas om en del (en hel del på köpmandiskarna men jag bedömer att det ska gå det också). För att få det att se ut som innanförliggande så gör jag luckor av 22 mm MDF, sedan bygger jag på stommen utvändigt med remsor av samma MDF. Luckorna/lådfronterna som ju har speglar har varit ett bryderi hur de ska göras men jag kom fram till: såga ur fyrkantiga hål ur MDF:en, fräs fals på baksidan där 12 mm MDF lägges in (olimmat för att eliminera risken att det slår sig), sedan en tunn list för att hålla den på plats, eftersom det ska vara synliga gångjärn på luckorna fräser jag en fals på kanterna av luckorna där jag limmar fast en list så att gångjärnen fäster ordentligt. Det blir en 45 graders kantfräsning bara några mm på alla främre kanter (blir enklare än att skaffa profil/kontraprofilfräsar och göra allt i delar som limmas ihop men det blir ju förstås en enklare profil också). Fortfarande oklart med lådorna, mejlade precis theofils, får se vad de säger.

Budget: fick en offert från ett snickeri på 130000 för detta, om jag gör på det här sättet har jag räknat på 45000 (ja säg 50000 då), då får snickeriet göra vitrinskåpet. Det gällde bara skåpen och bänkskivorna dessutom omålat, sedan tillkommer ju allt annat, men det blir en hyfsad besparing att göra så här. Visst blir det en del jobb men då får jag ju till det som jag vill ha det.
 
PärW skrev:
Kan du visst få höra, ska se ut ungefär så här (man ser iallafall delar av köket):

[bild]

Det ska som sagt utgå från IKEAs stommar som i vissa fall får byggas om en del (en hel del på köpmandiskarna men jag bedömer att det ska gå det också). För att få det att se ut som innanförliggande så gör jag luckor av 22 mm MDF, sedan bygger jag på stommen utvändigt med remsor av samma MDF. Luckorna/lådfronterna som ju har speglar har varit ett bryderi hur de ska göras men jag kom fram till: såga ur fyrkantiga hål ur MDF:en, fräs fals på baksidan där 12 mm MDF lägges in (olimmat för att eliminera risken att det slår sig), sedan en tunn list för att hålla den på plats, eftersom det ska vara synliga gångjärn på luckorna fräser jag en fals på kanterna av luckorna där jag limmar fast en list så att gångjärnen fäster ordentligt. Det blir en 45 graders kantfräsning bara några mm på alla främre kanter (blir enklare än att skaffa profil/kontraprofilfräsar och göra allt i delar som limmas ihop men det blir ju förstås en enklare profil också). Fortfarande oklart med lådorna, mejlade precis theofils, får se vad de säger.

Budget: fick en offert från ett snickeri på 130000 för detta, om jag gör på det här sättet har jag räknat på 45000 (ja säg 50000 då), då får snickeriet göra vitrinskåpet. Det gällde bara skåpen och bänkskivorna dessutom omålat, sedan tillkommer ju allt annat, men det blir en hyfsad besparing att göra så här. Visst blir det en del jobb men då får jag ju till det som jag vill ha det.
Jag har gjort precis så som du fast lite annons lösning på luckorna. Men vill ge lite synpunkter på köpmannadisken som även den är exakt likadan. jag har dock inte krånglat till det utan drar jag ut de tre lådorna i mitten (de lådorna som ställer till det med Ikeas stommar) drar jag ut alla lådorna. Finns lite bilder från vårt köksbygge på bloggen, dock var det ett tag sedan det uppdaterades men kanske kan ge lite inspiration och tips.
 
Tackar! Det där var ju nästan löjligt likt vår köksplanering! Måste bara bifoga en bild för att visa på vår första skiss (som ej visar infällda luckor dock) bara för att visa :).
Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har även kontaktat några snickerier för att se vad dom skulle ha för att tillverka luckorna.
 
fredrik.an skrev:
jag har dock inte krånglat till det utan drar jag ut de tre lådorna i mitten (de lådorna som ställer till det med Ikeas stommar) drar jag ut alla lådorna.
Hej. Det där förstod jag inte riktigt. PÅ bilden ser det ut som att det inte är några mellanväggar mellan vissa lådor. Min egen lösning är ungefär: sätta ihop 2 st 60 cm underskåp, såga bort mellanväggen för den del där de tre mellersta lådorna ska vara , sätta dit en regel som kan bära upp nya mellanväggar för de tre mellanlådorna och dessa mellanväggar får i sin tur bära upp en regel som håller upp mellanväggar för de fyra översta lådorna.

Edit: måste lägga till att det ser väldigt bra ut det där köket, i princip är det så vi själva vill ha det. Snyggt med pärlsponten ovanför kaklet med listen emellan.
 
Redigerat:
bjolo360 skrev:
Tackar! Det där var ju nästan löjligt likt vår köksplanering! Måste bara bifoga en bild för att visa på vår första skiss (som ej visar infällda luckor dock) bara för att visa :).
Ja verkligen snarlikt. Men borde det inte vara en spis under köksfläkten??
 
PärW skrev:
Ja verkligen snarlikt. Men borde det inte vara en spis under köksfläkten??
Jag lyckades inte få Ikeas kitchenplanner att placera en sned spishäll, så jag får väl köra med triangakök :)
 
Hur har ni gjort med målningen? Jag skulle vilja ha penselmålat med synliga penseldrag (sprutmålning fanns väl knappast på 1800-talet?) men då är motargumentet att det inte ska "hålla" lika länge som sprutmålat har man sagt till mig. Även på detta skulle lite kulor kunna sparas.
 
Det här är avgjort nu, det blir IKEA:s rationell lådor. Ska man ha Blum så blir det ca 15000 dyrare för hela köket. Blum kostar ca 700 kr per låda för skenorna enligt Beijer (då ska man ordna med bottnar och bakstycken dessutom), Blum ska tåla mer belastning än Ikea men sammantaget tycker jag inte att det motiverar 15000 extra.
 
  • Gilla
nitram66
  • Laddar…
Men en annan fråga på det här temat: relingarna som är på den högre rationell-lådan, hur är de fästa i fronten? Med något specialbeslag eller? Med tanke på att jag ska göra egna lådfronter (22 stycken av den här sorten)
 
Ett hål som du sätter en "expander"-stång i. Ingen raketforskning :)
 
Tack för det!
 
PärW skrev:
Hej. Det där förstod jag inte riktigt. PÅ bilden ser det ut som att det inte är några mellanväggar mellan vissa lådor. Min egen lösning är ungefär: sätta ihop 2 st 60 cm underskåp, såga bort mellanväggen för den del där de tre mellersta lådorna ska vara , sätta dit en regel som kan bära upp nya mellanväggar för de tre mellanlådorna och dessa mellanväggar får i sin tur bära upp en regel som håller upp mellanväggar för de fyra översta lådorna.

Edit: måste lägga till att det ser väldigt bra ut det där köket, i princip är det så vi själva vill ha det. Snyggt med pärlsponten ovanför kaklet med listen emellan.
När du skriver mellanväggar, menar du då ribborna mellan luckorna i ön?
Eller hänger jag inte med på vad du menar nu? Vår ö fungerar som så att drar du ut en av de tre lådorna så drar du ut alla. Det gör ju att även mellanväggarna måste åka med ut, de är inte ditlimmade ännu... Eller pratar vi om olika saker nu?
 
Ok nu fattar jag. Det var en specialare :)
 
Jag har gjort precis detta, smalnat av en IKEA rationell fullutdragslåda och det fungerar bra. Jag sågade ner spånplattan till rätt bredd med cirkelsåg och fräste ett nytt spår på undersidan också med cirkelsågen. Bakstycket sågade jag av något assymetriskt med sticksåg med metallblad, och om jag minns rätt så borrade jag något extra hål för infästning i spånskivan också. Skarven tejpade jag sedan över med grå silvertejp. Om jag drar ut lådan till fullo syns det. Den gamla fronten satte jag sedan på utdragslådan.

Överlag fungerade det bra. Det klurigaste var att räkna ut exakt hur mycket som jag skulle smalna av lådan med för att den skulle passa, och sen att sätta hålen på rätt plats i stommen. Min köksstomme från -69 hade tyvärr inte förborrade hål på samma ställen som Faktum-stommarna :) 20130108221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att det hade blivit snyggare med lådor som byggdes med rätt bredd men då man bor i Falun så finns det ingen Theofils beslag i närheten. Hur IKEA-lådorna fungerade gick däremot lätt att titta på och undersöka. Sedan blev det troligen billigare också.
 
För att få hållen på rätt ställe, kan man offra en "tia" på fyndavdelningen på Ikea och helt enkelt köpa en sida till ett skåp. Sedan passa in det i ditt skåp och använda den som borrmall. En eltejp på borren, så man inte borrar för djupt. Gjort det några gånger, funkar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.