Någon här som känner till en bra bok eller annan sammanställning med information om murade skorstenar/murstockar och dess konstruktion? Speciellt intresserad av äldre konstruktioner (1850-1950) men det lär väl fortfarande byggas rejäla murade skorstenar i nybyggen än idag så någon information måste ju finnas.
 
Finns några artiklar i senaste Byggnadsvård om konstruktion samt renovering
 
Tack för det, den är beställd.
 
Artiklarna i Byggnadsvård var intressanta(speciellt "byxbenen"!) men inte speciellt djupgående.

Tar tacksam emot flera tips på litteratur i ämnet.
 
Tack.

När det gäller vedspisar på övre plan i gamla hus. Vilar hela dess tyngd på träbjälklaget eller är de murade ihop med murstocken? Har själv vedspis på övre plan och då sticker hela djupet av vedspisen utanför murstocken så den kan inte stå på själva murstocken. Men man kanske har murat ut en "trappa" ifrån murstocken som tar del av tyngden?
 
Den står troligen på inmurade stålbalkar som sticker ut som konsoler ur murverket. Kan vara grovt som järnvägsräls för kakelugn och klenare för vedspis.
 
Jag har undersökt min spis och det verkar som att den vilar på träbjälklaget. Hoppar jag på golvet så hörs det på kopparkastrullerna som står på spisen att hela spisen vibrerar med. Där spisen är ansluten mot murstocken så finns något mjukt material precis som att man tagit hänsyn till rörelser från spisen. Spisen är en Huskvarna no 227 med ved/sotlucka undertill. Räknar jag på vikten så är det inte allt för tungt och ett träbjälklag ska klara detta utan problem så jag ser det inte allt för otroligt att spisen vilar på träbjälklaget. Huset är byggt 1928. Är jag ute och cyklar med min teori?:rolleyes:

Edit: svarade Ingenjörens inlägg ovan men som vanligt verkar det strula med Safari och Ipad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.