app.. då går jag ut o kopplar på uttaget nu då :wow:

NEJ DÅ.. JAG SKOJA...

Sätter en sockerbit där..

Tack alla för alla svar o all hjälp.. Ni är guld värda som svarar så snabbt... (y)
 
Eftersom ingen annan påpekat det redan och att det får sägas en ggn/tråd... detta är ett behörighetskrävande jobb som skall utföras av en elektriker.

Många ggr kan man känna vibbar av vilken kunskapsnivå TS har och då veta om det går att lösa problemet genom att hjälpa TS eller inte. I detta fallet så får man inga bra vibbar. Ring en elektriker.

Edit: Men vad i hela... det kom 7 st inlägg som dessutom löste allting under den korta tiden jag skrev mitt inlägg. :banghead:

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
Kvällens klokaste beslut! :up:
 
trxer skrev:
Ajabajja nu börjar det och bli farligt.......
Med risk för att bli lite moralpolis här så får man inte utföra elarbeten utan nödig kännedom........


Man får alltså inte koppla in ett jordat uttag utan att koppla in jord och med den beskrivningen av kabeln du gjort, här har du ingen jord.
Jord är en gul grön ledare och det är ENDAST denna som får vara jord.
ALLTSÅ koppla inte in uttaget du har!

Som elmont skriver så av färgerna så vet du inget utan man måste reda upp vad det går till och sen mäta eller titta sig fram till vad det används som för att vara säker.
Och är man inte säker ska man absolut inte koppla in något = Livsfarligt
Men du ska naturligtvis ha ett ojordat vägguttag såvida alla andra uttag i rummet är ojordade inkl lamputtag.
Ajabaja, som sagt! Det är en sanning med stor modifikation att man får utföra elarbeten om man har nödvändigt kännedom! För att utföra elinstallationer så krävs det allmän behörighet eller ett anställningsförhållande till en med AB.
Däremot om man "innehar" nödvändig kännedom så får man byta strömbrytare och uttag, byta en säkring m.m. d.v.s. inga särskilt större ingrepp.

//Patrik
 
Vill som sagt tacka alla o vissa anser att jag inte har kännedom så visst kan det vara så men i andra ögon kanske man kan massor..

Känner till den sedvanliga kabeln som de flesta med hus gör.. Dvs Brun Blå Grön/Gul kabeln o trodde att det var en sådan som hängde där...

Men eftersom det nu inte var det så vart jag ställt att det var en 2 fas kabel som hängde där..

Följa kablar kan jag göra.. Jobbar som cisco tekniker så det är minsta problemet men tror dom flesta skulle få panik i detta fallet o paniken var att få ström dit ut o få reda på vad fan det var för kablar.. Har frys o allt där ute så där var paniken...

Jag är EXTREMT tacksam för all hjälp o jag är inte dum så självklart ser jag mig snabbt besegrad o ringer en tekniker..

Ha en underbar vecka nu allihoppa.
 
  • Gilla
stoif och 1 till
  • Laddar…
Trodde att någon kunde snabbt förklara för mig att denna kabel är det o denna kabel är det o dom skalll in där men så var det inte... Nu vet jag o är en erfarenhet rikare.
O jag fick det svar jag ville...
 
Inget konstigt med att få lite panik. Det är nervöst med el när man är lite ovan och möjligen lite osäker.
Jag minns när jag hade gjort en liten belysningsinstallation i ladugården hos mina föräldrar och skulle koppla in matningen i gängsäkringscentralen. Då pirrade det rejält i magen, kan jag säga!
Detta var under tiden jag gick el-programmet på gymnasiet.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
Den kabel du hittade används troligen endast till belysning. Det kanske inte ens finns en fast fas där utan bara tändtrådar, och skyddsomslag finns ju uppenbarligen inte Heller. Så du får nog skarva ihop kabeln igen och dra fram en ny.
 
trxer skrev:
Jord är en gul grön ledare och det är ENDAST denna som får vara jord.
Inte ens detta stämmer riktig då det i äldre anläggningar kan t.ex. förekomma röd skyddsjord. Och har anläggningen sedan kompletterats så kan både röd och gul/grön finnas som detta.
 
Däremot får Gul/Grön endast vara jord, men man kan i princip ta vilken färg som helst och anända som jord om man märker upp den.
 
Om man kapar en fast installerad kabel, hur ska man då kunna få dit ett uttag? Sladdarna kommer vara allt för korta?
 
Kan man byta ena änden av kabeln så är det bra. Annars går det att använda en stor dosa och dubbla toppklämmor med en mellantråd.
 
sajjen skrev:
Om man kapar en fast installerad kabel, hur ska man då kunna få dit ett uttag? Sladdarna kommer vara allt för korta?
Det fanns överflöd av kabeln det var därför det skulle passa så bra...

Men elektrikern kommer i morrn o fixar det där åt mig..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.