I samband med fiberindragning har vi nu även IP-telefoni. Det fungerar klockrent, en SIP-låda medföljde i vilken man anslöt en telefon och sedan en nätverkssladd som jag kopplade direkt till vår befintliga router.

Men, vi har redan idag sedan tidigare en telefonslinga i huset och det snyggaste vore om man helt enkelt kunde koppla in denna slinga in i SIP-boxen och därmed kunna ansluta telefonen till något av de 8 uttag som finns i huset.

Är inte så jätteinsatt, men logiskt sett så känns det som att jag borde bara kunna kapa av telefonkabeln som kommer in i huset och sedan koppla in den delen mot min slinga in i SIP-boxen istället.

Men, när jag började mecka så föll mina kunskaper. Se bilder nedan:

2013-01-06 15.46.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-06 15.47.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den första bilden visar telekabeln såsom den kommer in i huset. Den verkar bestå av 8 trådar, istället för 4 som jag förväntade mig. Dock så verkar endast 4 användas, då de översta fyra (de som går upp i bild) sen bara sitter ihoptejpade med svarttejp, medan de fyra nedre sedan går vidare in i ett ormbo av kopplingar (som man kanske förstår byggde inte vi/jag huset :)).

Den andra bilden visar en typ av kontakt som jag köpt, plats för fyra trådar.

Till min fråga. Har jag tänkt rätt när jag tror/tycker att jag kan koppla på en telekontakt på de fyra trådar som används (av 8), koppla in i SIP-box och sen ska "allt fungera"? Om ja, hur vet jag *hur* dessa fyra trådar ska ligga i kontakten?

Tacksam för alla svar :)
 
Uppdatering:

Ändrade taktik till att helt enkelt bara köra på och testa och efter att ha kopplat in fyra av de trådar som användes i min kontakt (fick chansa lite vilka som skulle var) så funkar nu telefonen klockrent i alla våra uttag i huset, men slingan inkopplad i SIP-lådan!
 
Bara för att vara komplett så är det bara två av trådarna som används (om det nu helt säkert är första jacket du fått tag på). Dessa är i 99.999% av fallen ett komplett par alltså blå+blåvit eller brun+brunvit.

Skälet till att man har fyra (två par) är för vidarekoppligen mellan uttag i huset; vi kaskadkopplar våra telefonuttag i Sverige. Utomlands (läs USA) är det vanligt med ren parallellkoppling, och det är därför inte ovanligt med utrustning som bara klarar det, dvs inte kan göra något vettigt med det utgående paret.

Nu skadar det inte om du kopplat in ett extra par som inte används, så låt det du sitta. Det är paret på de två mittenstiften som används. Om jag får gissa så är det det blå-vita paret som används.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Bara för att vara komplett så är det bara två av trådarna som används (om det nu helt säkert är första jacket du fått tag på). Dessa är i 99.999% av fallen ett komplett par alltså blå+blåvit eller brun+brunvit.

Skälet till att man har fyra (två par) är för vidarekoppligen mellan uttag i huset; vi kaskadkopplar våra telefonuttag i Sverige. Utomlands (läs USA) är det vanligt med ren parallellkoppling, och det är därför inte ovanligt med utrustning som bara klarar det, dvs inte kan göra något vettigt med det utgående paret.

Nu skadar det inte om du kopplat in ett extra par som inte används, så låt det du sitta. Det är paret på de två mittenstiften som används. Om jag får gissa så är det det blå-vita paret som används.
Tack för svaret. Jag är väldigt säker på att jag kopplat in slingan "från början", kabeln jag kapat och satt på en kontakt är den som kommer in i huset från grunden.

Det stämmer bra, jag satte blå-vita paret i mitten på kontakten. Efter att ha läst runt lite verkade detta vara vanligt. Kollade upp hur en serie/kaskadkoppling såg ut och även om jag inte har rätt ut alla trådar/kopplingar som vi har så kan jag ifall relatera till det jag ser.
 
O
matthiask skrev:
I samband med fiberindragning har vi nu även IP-telefoni. Det fungerar klockrent, en SIP-låda medföljde i vilken man anslöt en telefon och sedan en nätverkssladd som jag kopplade direkt till vår befintliga router.
Varför krångla till det så fruktansvärt?

Normalt sett får man en s.k. "mellanpropp" med sin IP-telefonibox. Den ser ut som en kombination av ett vanligt teleuttag och en telefonkontakt med ett litet RJ11-uttag på sidan. Plugga den i vilket telefonjack som helst och vips är alla uttag efter det i slingan anslutna. Sätt den i första jacket och du har IP-telefoni i hela huset. Mellanproppen utnyttjar kaskadkopplingen för att koppla bort inkommande telejack och istället ansluta SIP-dosan via RJ11-kontakten.

Mellanpropp:
http://www.netonnet.se/art/telefon/...emtelefon/Telia-MellanpRJ11vitpa/102359.3266/
 
Redigerat:
Det är sant. OM det funkar med mellanpropp så är det smidigast.

Dock är det dels inte alltid man får en med (jag fick ingen till min låda, antagligen eftersom det är fiber och inte ADSL, dessutom så undviker man problem om man "tvingar" kunderna att koppla in en telefon direkt och pröva, då är resten "inte vårt problem".). Dessutom är det långtifrån alltid det är rätt/smart/modernt kopplat i huset. Telefoni är ofta lite hur som helst i gamla hus. Inkommande/utgående på fel stift, parallellkopplat-i-serie istf. kaskad-i-stjärna osv, osv. som kan gör mellanpropp omöjlig.
 
Nej, mellanpropp var (tyvärr) ingenting som vi fick med, jag visste inte heller att det kunde ha varit en lösning. Den väldigt korta hjälptext som jag med med sa i princip att för att koppla in telefoni så 1) kopplar man in en telefon direkt i SIP-lådan eller 2) kopplar den befintliga telefonslingan. Men ingen referens till hur [2] i så fall kunde göras.

Men jag tror inte det skulle ha fungerat så bra i just mitt fall. Om jag gissar rätt så är tanken att man bara ska koppla in den i sitt första jack, och RJ11-uttaget på dess sida kopplar man sedan till sin SIP-låda, som sedan i sin tur är kopplad till Internet via sin router (eller liknande).

I mitt fall är dessa saker dock inga som ligger nära varandra. Min router har jag i ett mediaskåp där såväl fiber som telelina kommer in i huset. Det var därför väldigt bekvämt att även ha SIP-lådan här precis bredvid. Att ha en sladd till första jacken hade inte varit praktiskt möjligt, utan då hade det blivit till att koppla om så att jag kunde få "första jacket" precis här i mediaskåpet (här finns inga uttag), vilket känns som om det hade varit lika mycket jobb.

Men ja, med facit i hand hade det kanske varit en snyggare lösning på så vis att jag inte hade behövt "förstöra" den inkommande telekabeln, men men...
 
Min IP-telefoni-leverantör http://www.affinity.se föreslog att använda en mellanpropp från ip-telefoni-adaptern till första jacket. För er andra som inte hunnit så långt som TS är det absolut snabbaste sättet att koppla in ip-telefoni på alla jack i huset.

Skulle den svaga ström Telia har på inkommande trådar på något vis sedan störa samtalen är det bara att koppla bort de nedersta kablarna i första jacket.

mvh
Daniel
 
Jag ska koppla in min SIP box (Cisco Spa-122) till det befintliga i huset men det funkar sådär. Jag har kopplat bort inkommande fasta telefonen så inget störs därifrån. Från mitt 1:a jack går det alltså 2st kablar ( de 2 nedre anslutningarna) vidare till nästa jack osv. När jag kopplar in från SIP boxen med en mellan propp till 1:a jacket så går det att prata/lyssna i 2 telefoner, det bryts alltså inte om man lyfter en annan telefon. Varför gör det inte det? När vi körde med den fasta telefonen så funkade det som det skulle.
 
Joukko skrev:
Jag ska koppla in min SIP box (Cisco Spa-122) till det befintliga i huset men det funkar sådär. Jag har kopplat bort inkommande fasta telefonen så inget störs därifrån. Från mitt 1:a jack går det alltså 2st kablar ( de 2 nedre anslutningarna) vidare till nästa jack osv. När jag kopplar in från SIP boxen med en mellan propp till 1:a jacket så går det att prata/lyssna i 2 telefoner, det bryts alltså inte om man lyfter en annan telefon. Varför gör det inte det? När vi körde med den fasta telefonen så funkade det som det skulle.
Det är väl de två övre anslutningarna i ett telefonjack som ska gå vidare till nästa jack ifall jacken är seriekopplade.
 
se bild från telia:
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp. Jag tog bort de nedre som var inkommande från Telia och pluggade i mellanproppen men då funkade inte telefonen. Men flyttade jag de övre kablarna (som går till nästa uttag) till de nedre anslutningarna så gick telefon igång men det funkar inte som det ska.
 
Då har du fel mellanpropp.
Är det orginalmellanproppen som följde med telefoniboxen?
Om du öppnar mellanproppen så kan du förhoppningsvis koppla om den så att det blir rätt.
 
Fick endast med box och nätverkskabel så denna är köpt efteråt. Jag får pilla lite mer imorgon.
 
Nu har jag kollat igenom alla kontakter och kablar. Jag undrar om det inte är någon speciellt med mellanproppen som vissa får med sina boxar. Den mellanpropp jag har skickar ut signaler på de nedre stiften när det är inkopplat fast de ska gå ut på de övre stiften. Hur ser era mellanproppar ut och kopplingen i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.