Fulfixvarning. Det verkar som om man kan ställa enheten att rapportera i Farenheit. På detta vis kan man få 0.5 grader (celsius) noggrannhet. Men det är ju lite trist i GUI:t kanske... ;)
 
vespaman skrev:
Finns säkert. Men det är många sidor att dumpa...
Så här såg det tex ut hemma hos mig för några minuter sedan:
Fliken som är uppe visar hårdvarunoder.

[bild]
vespaman - Jag ser att du har LVVP på din skärmdump. Hur kontrollerar du den vad gäller temp upp och ned?

Sitter och jämför TellstickNet och Vera/Z-Wave och det lutar åt det senare... trots priset... Nära att klicka på "Proceed to Checkout".. :rolleyes:
 
Blev till slut en Tellstick Duo. Egentligen endast för de mindre pengarna, har redan massa Nexa-prylar så startsträckan blir inte så lång. Funkar ok men visst missar Tellsticken vissa enheter ibland, får bli att finetuna Tellstickens placering. Trevligt att kunna få in mätvärden från trådlösa termometrar etc. men även här spelar placeringen och yttre störningar stor roll.

Uppgradering till Z-wave när det finns mer luft i budgeten... ;)
 
Freddan: Dessvärre tycks ju inte Z-wave vara skottsäkert heller. Det är väl enbart kabel som gäller om det ska fungera till 100%.
Jag kan rekommendera Switchking som är en gratis "server-variant" till Telldus.
 
slacker skrev:
vespaman - Jag ser att du har LVVP på din skärmdump. Hur kontrollerar du den vad gäller temp upp och ned?

Sitter och jämför TellstickNet och Vera/Z-Wave och det lutar åt det senare... trots priset... Nära att klicka på "Proceed to Checkout".. :rolleyes:

Hoppas du inte fortfarande sitter o ska klicka på "check out" :)
Jag tog en sista minuten till Thailand över jul/nyår...

Jag styr min luftvärmepump med en sådan här: http://www.remotec.com.hk/zaspx/product_content.aspx?aboutno=36&subaboutno=45&main=f

Den gör så att Vera kan kontrollera luftvärmepumpen, en mitsubishi i mitt fall. Rätt trivsamt för mig, eftersom jag kan variera tempen i bion om när jag ska använda rummet - antingen på tid eller på "snart dags att kolla på film" scenen.

Dessutom har jag en vanlig plugin-switch med effektmätning för att kunna logga hur mycket värmepumpen kostar. (Har även en "hela huset detektor" och sensorer på de flesta andra förbrukarna, som min "stora" luft-vatten värmepump.)
Med hjälp av detta kan man lätt se att det lönar sig snabbt att dra ner luftvärmepumpen till 10 grader om inte biorummet skall användas på en dag. Det går ganska snabbt att värma upp om man blåser på med några grader övertemperatur, och det drar mycket mindre energi. Bion är i dåligt isolerad källare.
 
@Kave
Rätt: inget radiosystem är skottsäkert. Men jag kan ju iaf säga att hos mig missas det aldrig någonting. Men det betyder ju inte att det inte kan vara problem i andra installationer.

Min erfarenhet, eller kanske på det sätt som jag brukar adda enheter till nätet, är att det är bäst att köra en nigthly heal när man addat prylar, även om man inte tycker att det behövs. Och:- ta bort enheter som har fysiskt kopplats ur, eftersom det kan lura nätverket till att försöka använda 'routes' via dessa enheter om dom förut har fungerat - och därmed tröga ner nätverket (eftersom noderna försöker köra via dom innan dom ger upp och tar en annan väg).
 
vespaman skrev:
Hoppas du inte fortfarande sitter o ska klicka på "check out" :)
Jag tog en sista minuten till Thailand över jul/nyår...

Jag styr min luftvärmepump med en sådan här: [länk]

Den gör så att Vera kan kontrollera luftvärmepumpen, en mitsubishi i mitt fall. Rätt trivsamt för mig, eftersom jag kan variera tempen i bion om när jag ska använda rummet - antingen på tid eller på "snart dags att kolla på film" scenen.

Dessutom har jag en vanlig plugin-switch med effektmätning för att kunna logga hur mycket värmepumpen kostar. (Har även en "hela huset detektor" och sensorer på de flesta andra förbrukarna, som min "stora" luft-vatten värmepump.)
Med hjälp av detta kan man lätt se att det lönar sig snabbt att dra ner luftvärmepumpen till 10 grader om inte biorummet skall användas på en dag. Det går ganska snabbt att värma upp om man blåser på med några grader övertemperatur, och det drar mycket mindre energi. Bion är i dåligt isolerad källare.
"Proceed to Checkout" är sedan ett par dagar "Fully Shipped"! =)
Då är det en precis likadan Remotec jag har beställt till min Z-Wave uppsättning, inte lyckats klura ut om den rockar till min Panasonic men det får tiden utvisa helt enkelt. Även två temp/humidity, rörelsedeckare samt 15 stycken Fibaro och en Vera Lite. Väntar med spänning och funderar på vad mer man kan peta i för att få det att bli ännu mer komplett. I och med att huset renoveras eftersom så planerar jag stegen eftersom och man vill ju ha fler funktioner än vad som snart ligger på posten.

Ska väl bli ett par Universal Sensorer med lite tempgivare och även komplettera med energilogg. Just nu har jag bara en Efergy E2 till det ändamålet...

Vilken lösning kör du för att övervaka energin på div enheter?

Tack för svar!
 
Redigerat:
Japp, det är lika kul som det var att bygga lego när man var barn - man får hela tiden lust att automatisera någonting mer... :) Jag tycker att de nya fibaro dörrkontakterna ser trivsamma ut, och kommer nog att beställa ett gäng för att montera lite här o där i huset.

slacker skrev:
"Proceed to Checkout" är sedan ett par dagar "Fully Shipped"! =)
Ska väl bli ett par Universal Sensorer med lite tempgivare och även komplettera med energilogg. Just nu har jag bara en Efergy E2 till det ändamålet...

Vilken lösning kör du för att övervaka energin på div enheter?

Tack för svar!
Jag kör som bas en plugin som heter dataMine. Till den kan man surfa direkt och plocka ut grafer över tex temp, energi osv på valda (loggade) noder.
Noder som jag har, som rapporterar enerigförbrukning:
NorthQ: "Hela huset" mätare, som läser av lysdiodsblinket på elmätaren.
Aeon labs HEM: Mäter trefas till luft-vatten värmepumpen.
Aeon labs Micro smart switch: Har tre stycken som mäter och styr elektrisk golvvärme i toalett och kök, samt mäter/styr el handdukstorken i dushrummet.
Aeon labs smart switch (plug) styr och mäter luftvärmepumpen.
Aeon labs Smart dimmer (plug) styr och mäter en lampa i kontoret som drar rätt mycket ström (många glödlampor).
Sedan har jag ett tiotal everspring AN158 som mäter/styr diverse prylar, runt om i huset.
Dock ska fibaro släppa *mycket* smidiga pluggar med effektrapportering någon gång nu på vårkanten, så det kan ju vara läge att invänta dessa! Jag kommer att köpa en fem-tio sådana, och montera mina gamla klossar bakom micron/tvätt/tork/köksfläkt/diskmaskin/osv osv. och ha fibarosarna i synliga uttag.

Aeon HEM är lite känd för att vara strulig, men för mig funkar den jättebra. Tyvärr är ofta dokumentationen som hänger med prylarna ... ska vi säga... undermånlig...

Dock är jag nu inne på att köpa en brultech Green Eye Monitor (GEM) för att mäta alla utgångar i proppskåpet direkt, den har även ingång för 1-wire temp-mätare (och pluginen i vera klarar decimal-upplösning på tempgivarna), vilket jag vill ha i pannrummet för att mäta/logga tur/retur temperaturer mot värmepump/golvvärme/radiatorslinga.
Kör idag med en Fibaro universal för tempen, men dessa klarar i dagsläget bara heltalstemperatur, vilket är lite onnoggrant när man vill mäta värmesystemet.

Ska man logga mycket temperatur, och vill ha högre upplösning än 1 grad, kan man annars köra med en OW server + plugin i vera. Dock är det ju smidigt att få temperaturer rapporetade i dörr-sensorerna i huset, eftersom man då automatiskt får ganska god täckning på temperaturen i huset.


Oj. Blev lite rörigt här... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Kave skrev:
Freddan: Dessvärre tycks ju inte Z-wave vara skottsäkert heller. Det är väl enbart kabel som gäller om det ska fungera till 100%.
Jag kan rekommendera Switchking som är en gratis "server-variant" till Telldus.
Installerade Switchking samtidigt som jag drog igång Tellsticken. Bra applikation! Kommer även med appar till iPhone/iPad och Android. Kompletterade med några Nexa-plugin och har nu totalt 15 st samt några Oregon som rapporterar temperatur. Hade blivit för kostsamt att byta ut allt mot Z-wave för tillfället så är nöjd med mitt val. Roligt att komma igång med automatiseringen och lärorikt inför en ev. framtida uppgradering till Z-wave. Nästa steg är nu att läsa av Google-kalendern för att starta motorvärmaren innan avfärd till jobbet. :)
 
vespaman skrev:
Japp, det är lika kul som det var att bygga lego när man var barn - man får hela tiden lust att automatisera någonting mer... :) Jag tycker att de nya fibaro dörrkontakterna ser trivsamma ut, och kommer nog att beställa ett gäng för att montera lite här o där i huset.



Jag kör som bas en plugin som heter dataMine. Till den kan man surfa direkt och plocka ut grafer över tex temp, energi osv på valda (loggade) noder.
Noder som jag har, som rapporterar enerigförbrukning:
NorthQ: "Hela huset" mätare, som läser av lysdiodsblinket på elmätaren.
Aeon labs HEM: Mäter trefas till luft-vatten värmepumpen.
Aeon labs Micro smart switch: Har tre stycken som mäter och styr elektrisk golvvärme i toalett och kök, samt mäter/styr el handdukstorken i dushrummet.
Aeon labs smart switch (plug) styr och mäter luftvärmepumpen.
Aeon labs Smart dimmer (plug) styr och mäter en lampa i kontoret som drar rätt mycket ström (många glödlampor).
Sedan har jag ett tiotal everspring AN158 som mäter/styr diverse prylar, runt om i huset.
Dock ska fibaro släppa *mycket* smidiga pluggar med effektrapportering någon gång nu på vårkanten, så det kan ju vara läge att invänta dessa! Jag kommer att köpa en fem-tio sådana, och montera mina gamla klossar bakom micron/tvätt/tork/köksfläkt/diskmaskin/osv osv. och ha fibarosarna i synliga uttag.

Aeon HEM är lite känd för att vara strulig, men för mig funkar den jättebra. Tyvärr är ofta dokumentationen som hänger med prylarna ... ska vi säga... undermånlig...

Dock är jag nu inne på att köpa en brultech Green Eye Monitor (GEM) för att mäta alla utgångar i proppskåpet direkt, den har även ingång för 1-wire temp-mätare (och pluginen i vera klarar decimal-upplösning på tempgivarna), vilket jag vill ha i pannrummet för att mäta/logga tur/retur temperaturer mot värmepump/golvvärme/radiatorslinga.
Kör idag med en Fibaro universal för tempen, men dessa klarar i dagsläget bara heltalstemperatur, vilket är lite onnoggrant när man vill mäta värmesystemet.

Ska man logga mycket temperatur, och vill ha högre upplösning än 1 grad, kan man annars köra med en OW server + plugin i vera. Dock är det ju smidigt att få temperaturer rapporetade i dörr-sensorerna i huset, eftersom man då automatiskt får ganska god täckning på temperaturen i huset.


Oj. Blev lite rörigt här... :)
Imponerande uppsättning och bra lista över intressanta prylar. Varifrån burkar du beställa?

Som jag skrivit tidigare har jag köpt en Tellstick så länge men kommer att fortsätta bevaka Z-wavelägret för att se vilka nya prylar som släpps i vår.
 
Freddan: gott, jag har nu "larm" på ytterdörren så jag får en pushnotifiering till mina iosenheter när dörren öppnas.
 
Sticker in här med en liten fråga, kanske lite OT, men som jag tycker mycket intressant. Fredman skrev om koppling till Google-kalendern. Är det en egenutvecklad plugin eller standard till tex Fibaro?

En sådan plugin breddar användningsområdet rejält, hatten av om egenutvecklad... :)
 
Tjuvkil,

Eftersom du skriver Fibaro, så antar jag att du menar Home Center 2? Där har jag inte någon aning, men självklart finns det google-kalender plugin till Veran redan färdig.
Freddan101 kör ju tellstick, kanske var honom du menade.
 
Finns alltså till både Veran och tellstick (och kanske home center 2). Nu blev jag oxå sugen på ett "startpaket". :)
 
Kave skrev:
Freddan: gott, jag har nu "larm" på ytterdörren så jag får en pushnotifiering till mina iosenheter när dörren öppnas.
Schysst! Kör du med Google Talk? Tänkte mig nåt liknande när jag fått upp min rörelsesensor vid uppfarten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.