hempularen skrev:
I de mera proffeionella sammanhangen, det finns ju uppvärmda trotoarer etc. Där har jag hört att man nyttjar restvärme i ventilationsluften från byggnaderna till att värma upp vatten i slingorna.
Har läst någonstans att man tex tagit restvärmen från en ishall för att värma fotbollsplanen, ska visst gå jämt upp.
 
Alborz skrev:
Hej ,
Vi skall bygga ett hus på ett skaft tomt. Som Ni vet, innebär detta att det finns ju en infart till tomten (och i i vårt fall, infarten är ungefär 40 m). Detta innebär mycket arbete på vinter , mycket snö som skall skottas. Jag skall köra med bergvärme och vatten burna slingor på plattan.

Jag tänker hur det går om jag skall köra med värme slingor under infarten och t.o.m på trappingången till huset också? På så sätt slipper man en massa snö och vinner mycket tid.

Har någon gjort detta? Skall man köra med el slingor eller vatten slingor? Hur dyrt kommer det att bli? Är det värt överhuvudtaget att köra med värme slingor utomhus?


Hälsningar
Alborz
Ärligt talat, jag har också haft funderingar på detta. Jag skulle i så fall lägga ut golvvärmeslang på hela uppfarten. Sen skulle jag använda beredarslingan i acktanken och köra ett glykolsystem. Man behöver ju bara använda markvärmen vid behov och har man vedpanna och billig ved är det inga problem.
Skulle vara skönt att få en snö och isfri uppfart året om.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gäller väl antar jag och isolera under för att få värmeeffekten uppåt, likaså hur mycket man egentligen behöver i yta.
Jag skulle satsat på att få hjulspåren rent och hellre lagt lite mer vid entre.

Finns det någon direkt livslängd på glykolen med tanke på att det är slutet system?

Har också varit inne på det, idag är det traktor och salt som gäller men när inte traktorn startar så är det 3 tim handkraft ;)
 
Jag tror inte man behöver isolera något. Det kommer tina ändå.
Glykolen håller länge. Beror i och för sig på vilken typ av glykol man använder.
Har för mig att etylenglykol håller längre än propylenglykol men propylenglykolen är miljövänligare.
Förresten är det nog noga att det inte läcker. Blir kanske miljöskador då:|
 
Isoleringen är bara för att spara energi. Smälter gör det nog ändå.

Har man inte lagt någon form av värme i "backen upp" vid Jönköping? Jag har hört det. Fast där har man säkert bara värmeväxlat med vätternvatten så är det löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.