Hej
vi har nu gått från ide till att faktiskt börja jobba mot att bygga ut vårt hus.

huset består idag av 2 enplans huskroppar som ligger parallellt med varandra och är sammanbundna på mitten (ser ut nästan som et H) det är den ena huskroppen vi tänkt bygga till som står på gjuten platta (befintlig mått 5.10x 10,20m ).

vi har tänkt att bygga till med lika mycket till så att måttet blir 10.20mx10.20m samt att montera nya takstolar över hela byggnaden så det blir ett 1/2plan till. i "nya"delen blir väggarena reglade med 45x170 men i gamla delen är de befintliga 45x95.I nuläget kommer inte halvplanet att inredas utan kommer agera vind tills dess vi verkligen behöver det utrymmet.

fråga 1. hur förstärker jag lättast/enklast 45x95 reglarna så de klarar att bära upp 1/2 planet (som om det vore inrett)?
kan jag limma och spika/skruva en till 45x95 mot befintliga reglar eller ?bättre förslag?(vill skada så lite som möjligt inåt i den befintliga)

fråga 2. det blir ju den ena befintliga ytterväggen (iom utbyggnationen) som kommer att bli hjärtvägg och bärande håller den som den är eller behöver den oxå förstärkas

Nått annat som kan vara bra för en novis att tänka på?
Gjutaren kommer i morgon och skall titta och lämna pris på plattan.
fråga 3. har elvärme idag men tänkte gjuta in vattenburen värme i plattan för att kunna konvertera i framtiden är det bra eller onödig kostnad?


några frågor blev det hoppas på er hjälp!
/jocke
 
Hur har du kommit fram till att dina 45x95 behöver förstärkas?
Har du bara antagit det eftersom ni ska bygga på en våning till?
Jag tror inte det är säkert att det krävs någon förstärkning, men du bör låta en konstruktör titta på det.
 
Nej har bara antagit att de behövde förstärkas efter ett samtal jag hade med en snickare.
 
Dagens dimensioner styrs mer av isoleringstjockleken än av hållfasthetskrav. Det finns gott om tvåplanshus som är byggda med 45x95 väggreglar. MEN du måste låta en konstruktör titta på det. Olika hus har olika förutsättningar. De hus jag känner till med klena väggar kanske har mindre golvyta (varje kvm golyta bidrar med 200kg + egenvikt enl. normen). Eller det kan vara så att ditt hus inte behöver kraftigare reglar, men förstyvningar i sidled, så det inte kan vika ihop sig som ett korthus osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.