Vi har en byggnad där en del av uppvärmningen utgörs av direktverkande el. Jag skulle nu vilja termostatstyra två av de tre värmegrupperna via en gemensam termostat.

Belastningen är 6 kW och ledarna 1,5 mm2 så det går inte att köra på en gemensam grupp. Jag vill inte heller byta ut de fem radiatorerna eftersom dom funkar bra bortsett från att termostaterna är kass. Dessutom finns ett stort behov att fjärrstyra anläggningen via SMS eller internet.

Ett krav till: Pga av verksamheten i byggnaden får det inte finnas några dunkande kontaktorer, lösningen måste vara helt ljudlös.

Screen Shot 2013-01-06 at 3.20.15 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur löser man nu detta? Finns det någon överkomlig lösning med tyrsistorstyrning eller liknande?
 
Bo.Siltberg skrev:
IQ Therm kanske. Kostar inte skjortan.
Alternativt nya termostater vid varje element.
Helt vanliga "statiska" reläer eller kontaktorer borde lösa kraftdelen på ett bra sätt. Bara att lägga till lämplig önskad funktionalitet i form av fjärrstyrning och termostater, man kan även lyxa till det lite med mjukvärme (tidsproportionell reglering, PWM) om man vill. Brukar funka fint när de gamla termostaterna gett upp.
 
Crouzet brukar jag hänvisa till....finns säkert hos någon av elgrossisterna på ön.....
 
Crouzet 25A 3-fas, E4009040, finns bl.a. hos Elektroskandia
Danfoss (samma som P-line hos Proswede) 20A 3-fas, E3294650, finns bl.a hos Solar
Kostar runt 1500..2000 + moms
 
Många bra förslag, tackar! (y)

IQtherm som Bo föreslår verkar ge rätt funktionalitiet till rätt pris för mitt lilla projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.