Har 2st set av dessa: http://www.clasohlson.com/se/Lysdiodplatta-3-pack/Pr363828000#moreinfo

Ska monteras under köksskåp men jag vill koppla dem mot en fast knapp för på/av, dvs kapa stickproppen och dra kablarna mot en tryckknapp.

Bruksanvisningen säger såklart att inga modifikationer får göras men som jag ser det borde det inte röra några problem att kapa stickpropp för att kopplas mot en fast knapp för på/av. Eller?
 
Om spänningsomvandlaren sitter monterad efter stickproppen på sladden är det inga problem att klippa bort stickproppen och göra en fast installation.
 
Redigerat:
Skruva upp ett vägguttag så är problemet löst.
 
Tobbe_74 skrev:
Om spänningsomvandlaren sitter monterad efter stickproppen på sladden är det inga problem att klippa bort stickproppen och göra en fast installation.
All fast installation MÅSTE utföras av behörig elektriker.
 
Skruva upp ett vägguttag så är problemet löst.
Finns ju vägguttag, men vill inte hålla på stoppa in och dra ur 2st stickproppar samt ha sladdar hängandes under skåpen. En brytare blir snyggt och löser problemet.

Trafon sitter efter stickproppen så det är inget problem bara kapa denna och sedan dra sladdarna in i en fastmonterad brytare.
 
Laths skrev:
All fast installation MÅSTE utföras av behörig elektriker.
Det förutsätter jag att TS vet. Jag säger bara att går att göra.
 
Om du ska klippa bort stickpropparna måste du sätta dit en kopplingsdosa med dragavlastning för att dra in kabeln i och göra en övergång med wago 222
130051106-40.jpg
till FK/EK, du kan inte koppla RK 0.75 direkt i en strömställare.
 
Om du ska klippa bort stickpropparna måste du sätta dit en kopplingsdosa med dragavlastning för att dra in kabeln i och göra en övergång med wago 222
Kopplingsdosa finns redan i och med att jag tidigare ersatt lysrör med en halogenramp + 2vägsuttag. Wago222 har jag aldrig ens sett, vad ska den göra för nytta som skiljer sig från "sockerbitar" etc som använts tidigare.
 
Om man ska skarva ihop RK med RK eller vilken annan tråd som helst är sockerbitar helt värdelösa egentligen och inget som ett proffs skulle använda iaf.
Wago 222 FTW :)
 
Jag brukar lösa problem av denna sort genom att sätta upp/modifiera ett vägguttag så att det går att bryta strömmen via befintlig /ny brytare. Hellre detta än att göra modifieringar av inköpt utrustning. Så har vi gjort med LED-belysningen i köket t.ex. ROT-dosa, ny brytare med tändtråd till ett 2-vägsuttag.

Förutsätter dock elektriker... vilket jag var innan pension

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.