Någon som lagt ett färdigt golv typ klickgolv direkt över kraftig glespanel, vattenburen golvvärme och plåtar?

Vilka färdiga golv skulle klara den uppgiften? Länka gärna! :)
 
ja, ett vanligt klickgolv fungerar. Jag la ett lager papp mellan för att undvika gnissel mellan slang och golv. Tycker det funkar ok, i början glappade golvet på något ställe men nu efter några år har golvet "lagt till sig" och format sig efter underlaget. Ev skulle jag lägga ett lager gips mellan för att få en jämnare yta.
 
MathiasS skrev:
ja, ett vanligt klickgolv fungerar. Jag la ett lager papp mellan för att undvika gnissel mellan slang och golv. Tycker det funkar ok, i början glappade golvet på något ställe men nu efter några år har golvet "lagt till sig" och format sig efter underlaget. Ev skulle jag lägga ett lager gips mellan för att få en jämnare yta.
Tack för svaret!

Tanken är att få slangen så nära fötterna det bara går. 22 mm golvspån + ytskikt har jag i andra rum men tycker det isolerar lite väl mycket för att vara riktigt effektivt.
 
Om man förstärker/kompletterar golvåsarna + kraftigare gles och sedan lägger ett tunt renoverings-spån över slangen och plåtarna. http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/18/1/ ? Visst isolerar 10-12 mm gips mera än 10-12 mm golvspån?

Men annars bör ett färdigt klickgolv av bra kvalitet klara sig direkt över slangen/plåtarna?
 
Vad tror ni om att lägga golvspån på golvåsarna, sedan klamra fast vattenburen slang ovanpå spånet. Sean skära till gipsremsor eller spånskiva mellan slangvarven. Sedan flytspackla ett tunnt skickt så man får en jämn yta. Sedan Laminat eller parkett som ytskikt? Strunta helt i glespanel och slangplåtar? Åsikter?
 
Om man ska börja med diverse skivmaterial på plåtarna när man kör glespanel, hade det inte varit lika att köra spårad spån på reglarna? Har lagt det i kök och hall med klickgolv direkt på och kommer köra på samma lödning i övriga rum när det blir dax.
 
Diverse material på plåtarna? Är det klickgolv du menar med diverse?
 
Det är taget upp, golvspån, gips och flytspackel.
 
Jag hade en kund för något år sedan som lagt vattenburen golvvärme i frigolitskivor och bara ångspärr innan han la laminatgolvet direkt på detta.
Efter bara någon månad så hade golvet börjat spricka i fogarna vilket den oinsatte säljaren på Golvpoolen i Malmö försökte slå i kunden, berodde på att köksinredningen stod på golvet trots att bara jag lagt golv under ett antal hundra köksinredningar tidigare utan några som helst problem.

När man pratade med Pergos tekniska support så visade det sig att felet berodde på att inte kunden lagt in 6mm masonitundergolv under laminatgolvet samt att de pumpade ut för hög temperatur i värmeslingorna. ;)
De rekommenderade dessutom att man skulle lägga golv under inredningen.
 
Jag lade 10mm spånskiva ovanpå slingorna. Som Paul-Staffanstorp säger går det säkert med 6mm masonit också.

Jag lade fast spånskivorna med ca. 5-6 mm spel mellan varje och sen åtta st. 8mm spikpluggar i varje skiva som jag måttade in (väldigt noga) mellan slingorna.

//Anders
 
anders07 skrev:
Jag lade 10mm spånskiva ovanpå slingorna. Som Paul-Staffanstorp säger går det säkert med 6mm masonit också.

Jag lade fast spånskivorna med ca. 5-6 mm spel mellan varje och sen åtta st. 8mm spikpluggar i varje skiva som jag måttade in (väldigt noga) mellan slingorna.

//Anders
Vad har du sedan för ytgolv? Tunnt laminat eller tjockare parkett? Hur upplever du effekten av golvvärmeslangen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.