Är ute efter att försöka styra mitt ventilationsaggregat (Heru 75S) med KNX.
Men jag verkar inte komma så långt.

Herun styrs ju av en fjärrkontroll som kontrollerar allt. Och enligt Östberg så kan bara fjärren styra Herun.
Någon som vet om man kan läsa av radiosignalerna mellan fjärren och Herun och kannske göra en egen sändare? Det jag är ute efter är ju att bara ändra fläkthastigheterna, iofs så vore det ju kul om man kunde läsa av temperaturerna också från Herun.
Någon här som har Heru som har några ideer eller någon som har ett annan FTX aggregat som ni kontrollerar med KNX?

Herun har ju en 5-läges transformator, 100v 130v 160v 190v 230v. Det går inte att klippa strömmen till dom och istället mata motorerna steglöst från en KNX dimmer?
 
Lyfter denna fråga igen. Någon som har lyckats styra Östbergs Heru aggregat med KNX? Skulle vilja ha möjlighet att styra ner ventilationen när man lämnar huset.

Jag vill inte ha en massa fristående system med fula fjärrkontroller i huset.
 
Jag pratade med Östberg i augusti och fick höra att det skulle komma ett styrkort till Heru, förhoppningsvis kommande höst. Och den hösten har ju gått nu. Drog iväg ett mail till Östberg igen nu för att kolla hur det går. Tror det är ett modbus-interface till Herun så det är alltså inte ett direkt interface för KNX utan man behöver något där emellan.
 
Är helt klart beredd att lägga ngn krona för någon pryl emellan. Hittar jag ett annat märke där detta går att göra till rimlig kostnad så blir det inget agg från Östbergs.
 
Har hittat att aggregaten från Enervent går att styra och övervaka via KNX. Kostar ju drygt 10 papp extra dock om jag skall välja ett motsvarande aggregat som Heru varianten.

Finns dock i Polen för bättre pris men vet inte om man kan få det skickat.
 
Borde väl finnas någon plint eller liknande i elskåpet på aggregatet där man kan ansluta någon manuell brytare och även få larmsignaler, och då är det bara att koppla till en standard KNX-modul med digitala In/Ut.
 
Jag ringde Östbergs nu på morgonen och ett kort för att kunna styra via KNX är under utveckling. Dock tidigast till våren. En uppgradering kommer att ligga på runt 1500 sek. Det låter ju helt överkomligt. (y)

Enervent aggeregatet är ju 10k dyrare.
 
  • Gilla
gein
  • Laddar…
ullberg
En fullständig KNX-integration är ju definitivt att föredra, men om man nöjer sig med styrning motsvarande fjärrkontrollen kunde man kika på Zennios (KNX-kopplade) IR-sändare. Om fullständig KNX-integration (bara) kommer kosta 1500 låter det dock som rätt väg att gå...

/U
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
På mitt Heru 130 ec 2 finns det möjlighet att styra forcering och tryckutjämning genom att sluta en krets på styrkortet. Vet inte om det finns på alla modeller. Kan vara värt att kolla. Koppla dessa till en aktor så kan du i alla fall automatisera dessa funktioner (typ städscenario, laga mat scebario och tända brasan scenario). När jag pratade med Östberg så i höstas så sa dom att det nya styrkortet som kommer var modbus baserat vilket i så fall skulle kräva integration mellan KNX och modbus.
 
Har fått svar från Östbergs idag att ett modbusgränssnitt är klart för leverans i slutet av augusti. Inget KNX-gränssnitt alltså, men för mig passar det utmärkt och är sannolikt billigare än en KNX-produkt.
 
Nu har jag ett fungerande modbusgränssnitt mot Herun. Detta kräver ju dock något mellan Modbus och KNX om man nu prompt vill brygga signaler mellan dessa system. I mitt fall har jag redan en dator som agerar brygga mellan KNX och andra system så för mig är det inget större bekymmer.

Denna installation innebar att jag var tvungen att byta ut hela styrkortet vilket kostade 2700kr + moms.
Tanken är att dra ner på ventilation (eller stänga av) när huset är pålarmat, samt att få status från olika tempsensorer och filterbyte presenterat på den väggmonterade surfplattan.
 
  • Gilla
JanneSjo och 1 till
  • Laddar…
Ok, vidarebefordrar tråden till maken. Nu har vi ju ett inflyttat hus och en drifttagen Heru och fyra enorma proppskåp, 2 patchpaneler för data och f*n och hans moster... någonstans måste det finnas någon tåt som passar. :x

Det var ett attans pris förresten... dubbelt mot vad de sa från början! :confused:
 
Redigerat:
Att det blev så dyrt var nog för att hela styrkortet var tvunget att bytas ut för att få en modbus-utgång. Kanske levereras nya herus direkt med detta styrkort. Det nämndes ju tidigare en direkt koppling mot KNX, det vet jag dock inget om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.