Y
Lite grön ärgning kan finnas när jag blickar runt vid tex kopplingarna på pannan.

Nja. De närmsta åkrarna är betesmarker. Spannmålsåkerarna är längre bort och dess (ko)gödsel borde inte gå såpass. Så tror också det är naturligt i marken isf.

Att omsätta hela vattenpelaren, då menas det att jag kör med djupvattenpump ?


När de spolade ren brunnen så kom det endel sånna "rostkakor". svarta slangen såg rostig ut med. Var det pga läckaget med regnvatten. Eller att jag bara suger från ytan. eller helt naturligt och något som går att undgå framöver?
 
Redigerat:
Fördelen med en sänkpump är att du får vatten längre ner där det är mer syrefattigt. kan i vissa fall även bli ett bättre vatten.

Rost på slangen kommer det alltid vara, du har så mycket järn i vattnet.

Rost=järnoxid skapas när järn kommer i kontakt med syre. Det är därför luften försvinner i en HF, allt vatten äter syre. Det är därför alltid bra med en HP där syret är separerat.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Får börja läggaundan lite pengar för en sänkpump... :)

Vattnade blommorna nu och reagerade på att min vattenkanna(i grön plast) som jag använder sällan, den hade blivit lite missfärgad i svart ton... Så nu kommer jag gå och störa mig på detta och fasa för hur de nya toaletterna serut invändigt osv.
- Och svart det är manganet, och manganet, behöver jag komplettera för detta eller räcker de åtgärder som sagts tidigare?
 
Det ska nog fungera, mangan är värst att åtgärda då det blir väldigt kletigt vid oxidering. Man behöver väldigt högt pH för att kunna backspola utfälld mangan.
Men motverkar vi oxidation med en HP så blir det bra. Du skulle igentligen ha ett större filter, men kör som vi sa så ska det förhoppningsvis fungera.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Några har reagerat på att jag siktar på stor hydropress.

Skulle jag få bättre vatten om det är tätare utbyte. Så vattnet inte vilar förlänge i kärlet?

Tycker min pump startar ofta redan som jag har nu trots rätt mängd luft i tanken.
Hur blir det inte om arbetsvolymen är mindre.
Fast om mitt vatten skulle bli "färskare" så kanske det vore värt det.
 
Dom är inte kloka! :)
Vattnet blir inte mer dåligt än vattnet som står i borrhålet.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Fast borde ju röra lite på sig i borrhålet, kommer vatten in så bör det ju rinna ut med.
Fast och andra sidan rör det ju lite på sig i kärlet med om jag brukar vatten.

Vad kollegan resonerade om var egentligen ifall vattnet värmdes i kärlet och blev stående varmt onödigt länge, fast det står i ett gammalt mjölkrum som har rätt behaglig temperatur hela tiden.

Nåväl, då fick jag svar på det med då :)
Tack
 
Bakterier kräver samma förutsättningar som eld.

Syre
Bränsle
Värme

Ta bort nåt och bakterier kan inte frodas, och eld kan inte brinna.
I detta fall begränsar vi syret.
Du klarar dig bra med en 75liters det är vad jag brukar rek. På ett normalt hushåll.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Försökte få vattenfiltersäljaren att ge mig instruktioner hur jag öppnar deras modell.
Han var lite motstridig om att förse mig med denna info.

Fast sen fick jag svaret

"Vissa typer av filtermedier har en benägenhet att stelna. Detta gäller
inte S25, dvs risken för att filtermassan ska stelna är i stort sett noll.

Det går att gänga av hela automatiken från filtertanken. Dysröret som
sitter i mitten av tanken åker med automatiken då filtermassan kan inte
hålla kvar röret. I värsta fall hittar man inte den fördjupning i mitten
av tanken som dysan sitter i. Man får då hälla ut filterbädden."


Stämmer detta, är risken i stort sett noll så det inte är värt att riskera krångel?
 
Nja! Det stämmer inte riktigt!
Jonbytarmassa fungerar väldigt enkelt förklarat som en magnet. Utan salt blir massan +laddat då fastnar smutsen, med salt blir massan - laddat och smutsen släpper från massan.
Jonbytar massa kan rena järn, mangan men behöver backspolas ofta för att inte smutsen ska bränna ihop.
Själva massan stelnar inte utan smutsen.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
mummel. jag som slarvat massor med saltet då jag inte visste att detta var dess funktion.
:banghead:
 
And the truth shall set you free! :)
Ja! Det är tråkigt!
Det är så många som jag träffat som har lagt ner hur mycket som helst på filter och man vet inte ens hur dom fungerar.
 
Y
Följande är lite onödigt, men rätt ska vara rätt.

Jag tog mig tid att förstå mig på displayen. Det visade sig alltid ha varit 4dagars väntetid på spolning.
Siffrorna jag sett och trott varit dagar kvar, har i själva verket varit "akutell timme" på dygnet.

Har dock fyllt 4paket citronsyra i saltkärlet samt 2 i förfiltret.
Ska bli spännande att se hur vattnet kommer smaka framöver, citron kanske? haha

Undra vad citronen gör? På vilket sätt den rengör.
 
Har du hällt citron i förfiltret!! :) ja då smakar det citron en stund.
Citronsyra löser upp kalk, och gör att det blir lättare för saltet att komma åt filtermassan. Det hjälper även till att göra rent i automatiken. Men filtret suger bara upp salt och citron vid backspolning. Så inget går ut via kranen.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Citronsyra är förresten en annan sak än askorbinsyra:) (askorbinsyra är c-vitamin)

citronsyra är tämligen ofarligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.