3.10 i renoverat vardagsrum. Ursprungligt 3.50 men har tagit ner det lite (ångest!) och dragit ventilationsrör mm. På resten av nedervåningen blir det 3.50.

2.50 på övervåningen.

~2m i källaren.



Verkligen härligt med högt i tak! :) Gammal skola, 1914.
 
Hus 1932
Nederplan-260
Ovanvåning- 250-260.
Källare ca 2m
Vind ca 1.6m

Golvlister 145mm..... Gör sig bra!
 
  • Gilla
frebod
  • Laddar…
Byggt 2009, en gipsskiva i höjd både uppe och nere.
 
  • Gilla
-druvan och 1 till
  • Laddar…
Varierande både på samma plan och tom i samma rum. I hallen skiljer det nästan en dm på 4 m, ja det är charmen med äldre hus. Annars mellan 2,50 till 3m. Matkällare ca 1,8m
 
Nyfniken skrev:
Byggt 2009, en gipsskiva i höjd både uppe och nere.
Det var ju ett flexibelt svar med tanke på att det nog finns 10st olika längder på gipsskivor mellan 180 o 320cm :)
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
2,7m nere och 3m uppe, tror inte att de var riktigt nyktra när de bygde övervåningen då taklutningen är betydligt brantare, vilket då ger den höga takhöjden, än på ritningen. Eller vise versa.
 
Nimajneb skrev:
Det var ju ett flexibelt svar med tanke på att det nog finns 10st olika längder på gipsskivor mellan 180 o 320cm :)
Haha ,behöver jag säga att jag inte byggt huset själv?

2.50 då.
 
nybyggt
Nederplan-260
Ovanvåning- 240
 
hus från 1938
källare 2.10 - 2.15
1vån 2.7 - 2.8
2 vån 2.5
helt ok höjder för pendellampor + långvuxet folk på 1 vån :).
gaia
 
hus från 1936 byggt av domänverket,
källare 2.15
bottenvåning, övervåning 2.50

var det inte lägre takhöjder förr? eller gällde det bara för torp och timmerhus kanske, en kollega har nyligen köpt ett hus där man inte kan stå rak på övervåningen, och håret närapå skrapar i där nere, tror det är från 1850 ungefär.
 
Martin_B
kvistarn2 skrev:
var det inte lägre takhöjder förr? eller gällde det bara för torp och timmerhus kanske, en kollega har nyligen köpt ett hus där man inte kan stå rak på övervåningen, och håret närapå skrapar i där nere, tror det är från 1850 ungefär.
Det har både varit lägre och högre takhöjder förr. Nu ligger det någonstans däremellan med 240 som standard. Höjdvariationerna berodde väl mycket på de olika värmesystemen som användes. Sedan var det ju status förr att ha högt i tak. Över 3 meter var ju inte alls ovanligt i fina villor.

När man läser inläggen här så är det ju klart fler som strävar efter högre takhöjd än vice versa. Undrar varför det inte är vanligare idag att bygga kanske 2,80-3,20? Är det p.g.a alla byggnadshöjdbegränsningar eller är det ekonomin som avgör tro? Merkostnaden för ökat takhöjd med ca. 50cm kan ju inte vara så enormt stor? Grunden, plattan/källaren samt taket lär ju vara betydligt dyrare än själva väggarna. Och att exempelvis spika panel som är 50cm längre kan ju inte ta märkvärt längre tid. Det blir liiiiite mer hantering med det och det blir en rad med spik till samt läkt bakom, men det gör ju nästan varken till eller från känns det som. Materialmerkostnaden har jag inte räknat på så, men några vansinniga summor blir det inte där heller.

Jag tror man köper en väldigt värdefull upplevelse som varar för all framtid i huset i fråga, för väldigt lite pengar förhållandevis. Man kan ju inte bara höja takhöjden hursomhelst i efterhand om man önskar.
 
Enplanshus med källare. Byggt 1964
Våning 2.50
Källare 2.28
 
Sovrum, klk, wc, bad, klk och tvätt 2,40
Hall/Kök 2,40-5,00
Vardagsrum 2,80-4,80
Två mindre sovrum 2,60-3,50

Nyfunkishus med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum med nivåskillnad på 1 meter.
 
Niteowl skrev:
Sovrum, klk, wc, bad, klk och tvätt 2,40
Hall/Kök 2,40-5,00
Vardagsrum 2,80-4,80
Två mindre sovrum 2,60-3,50

Nyfunkishus med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum med nivåskillnad på 1 meter.
Stackare, jag lider verkligen med dig när det är dags att tapetsera om..:rolleyes:
 
Martin_B
Nimajneb skrev:
Stackare, jag lider verkligen med dig när det är dags att tapetsera om..:rolleyes:
Åtminstone om det handlar om mönsterpassat :) ...jag tippar på att han har målade väggar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.