Jag har sett någon gång på nätet en tabell där det står vilken vinkel man bör gera ett dörrfoder.

Tabellen listade upp en massa vinklar beroende på bredd eller längd, minns inte.

Men jag tror det var för att kompensera att trät krymper på bredden när det torkar så att inte geringarna spricker upp.

Någon här som vet nått om en sådan tabell?

Alltså istället för att gera 45 grader så att innervinkeln blir 90 grader så gerar man så att innervinkeln blir lite mer än 90 grader (eftersom den blir 90 grader när trät väl har torkat).

Men det får ju inte blir allt för svårt att montera dörrfodret (om man har mycket mer än 90 grader).

Jag råkade själv ut för att geringarna i dörrfodrena sprack upp fast jag hade limmat dom också.
 
Tror det blir svårt att få det att fungera då det blir många parametrar som påverkar ,bättre att låta listerna ligga inne några veckor innan dom sätts upp, listerna ska ju förhoppningsvis sitta i 50 år så det är ju bättre att göra rätt.

Listernas längd och bredd borde inte påverka, fukthalten ,träslag och hur det är sågat blir dom viktigaste parametrarna.
 
Vad är en OK fukthalt i dörrfoder innan man ska gera dom?

Kanske borde skaffa en fuktkvotsmätare :)
 
10% är bra 12 är nog ok
Du kan mäta fuktkvoten med en brevvåg och ugnen det blir bra noggrannhet.
 
Kan jag skynda på torket om jag lägger ett dörrfoder på elementet? I vardagsrummet har jag två element bredvid varandra :)
 
Klicka skrev:
Kan jag skynda på torket om jag lägger ett dörrfoder på elementet? I vardagsrummet har jag två element bredvid varandra :)
Det går fint ,bäst effekt ger en liten fläkt som en kupevärmare el liknande
 
Ett annat knep är ju kanske att köpa dörrfoder i MDF som är formstabila :)

Får se hur jag gör nästa gång.
 
Klicka skrev:
Ett annat knep är ju kanske att köpa dörrfoder i MDF som är formstabila :)

Får se hur jag gör nästa gång.
Det hjälper inte... De krymper de oxå. Mdf lister håller sig raka o fina men krymper oxå på längden en aning.
 
Ajdå :-/
 
Det är trä, det rör sig alltid med årstiderna. sätt upp grejerna och måla allt efter 1 år så blir de bra.
Ska men torka snabbt måste det ligga i hård press som det gör på dom stora sågverken!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.