Jag planerar för att använda IKEAs skåpstommar och lådinsatser för att bygga ihop ett s k sekelskifteskök med "innanförliggande" luckor/lådor (mest lådor). Fronterna ska jag göra själv.

Jag tittar på IKEA:s grejor idag på internet, har inte möjlighet att se dem "live". Det är IKEA "rationell" fullutdragslåda det gäller, ett antal av dem vill jag ha smalare än standardmåtten. Det är frågan om bakstyckena som tydligen är gjorda av plåt: går det att kapa dessa och sedan få ihop det snyggt igen på något rationellt sätt? Någon som gjort det redan kanske?
 
Ikeas lådor har precis som du säger bakstycken i plåt. Dessa har en vikt profil och sedan två stycken hål på vardera kortsida som två motsvarande hakar på sidostyckena hakar i. Så för att smalna av lådan (och återmontera den så som den är kostruerad för) måste du först klippa till plåtens vinklar och sen göra nya håll för hakarna på rätt ställen. Ingen omöjlighet, men inte helt enkelt heller. Jag hade nog försökt att hitta en annan lösning. Men det beror kanske lite på vad man har tillgång till för verktyg för plåtbearbetning, min verktygsarsenal är rätt begränsad på den fronten.
 
Kanske har jag själv löst det, jag studerade bilden på http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/rationell-fullutdragslada-djup__AA-268627-5_pub.PDF och tänker att det borde gå att med sticksåg såga av bakstycket rakt av, dock inte i mitten för där är det ett skruvhål, utan lite assymetriskt, sedan lägga bitarna omlott och popnita ihop dem. Kanske måste man såga bort lite av nederdelen för att få ihop det men det borde gå tycker jag, man lär väl knappast tänka på hur detta ser ut då det sitter längst bak i en låda. Går detta, ni som äger en Ikea-låda?
 
PärW skrev:
Kanske har jag själv löst det, jag studerade bilden på [länk] och tänker att det borde gå att med sticksåg såga av bakstycket rakt av, dock inte i mitten för där är det ett skruvhål, utan lite assymetriskt, sedan lägga bitarna omlott och popnita ihop dem. Kanske måste man såga bort lite av nederdelen för att få ihop det men det borde gå tycker jag, man lär väl knappast tänka på hur detta ser ut då det sitter längst bak i en låda. Går detta, ni som äger en Ikea-låda?
Jo, det bör funka att kapa bakstycket.

Sedan tar du cirkelsågen och kör en ny skåra i botten (efter att du smalnat av den med). Så gjorde jag när jag breddade deras sockellådor (ny botten då förstås). Dock byggde jag en "träram" runt avloppet, så jag behövde inte nita ihop plåtbakstycket. Botten skjuts i spår och håller även den i sidorna.
 
cecar33 skrev:
Kolla här [länk] sedan kan du handla på [länk] så blir det kanon bra.
Mig veterligen kör IKEA inte längre med Blum, utan Hettich istället. Om de inte har bytt tillbaks dvs...

Jag skulle satsat på att köpa Blums beslag istället och göra ett träbakstycke i önskat mått själv. Det finns en adapter som man fäster på bakstycket som sedan fästs på lådsidorna, tex denna: http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=60059200
 
Så här ser mina lådor ut. De är knappt ett år gamla men jag tror att det fortfarande är samma.

33kexvo.jpg

Jag hade kapat bakstyckena på mitten och lagt en skarvplåt på baksidan, Alternativt så hade jag tagit fram svetsen å svetsat ihop delarna.


/Magnus
 
PärW skrev:
Kanske har jag själv löst det, jag studerade bilden på [länk] och tänker att det borde gå att med sticksåg såga av bakstycket rakt av, dock inte i mitten för där är det ett skruvhål, utan lite assymetriskt, sedan lägga bitarna omlott och popnita ihop dem. Kanske måste man såga bort lite av nederdelen för att få ihop det men det borde gå tycker jag, man lär väl knappast tänka på hur detta ser ut då det sitter längst bak i en låda. Går detta, ni som äger en Ikea-låda?
Konstruktionsmässigt sätt så löser det ditt problem. Störs du inte av att ha en skarv där så kör på, då är ditt problem löst. För min del hade det inte funkat. Jag hade stört mig för mycket på det, framförallt i de lite högre lådorna, då man ser mer av bakkanten i dom.
 
makervall skrev:
Jag hade kapat bakstyckena på mitten och lagt en skarvplåt på baksidan, Alternativt så hade jag tagit fram svetsen å svetsat ihop delarna.


/Magnus
Tack för den bilden. Ja det har du rätt i Magnus, det blir nog något mindre fult. Tack ni andra också för engagemanget. Tror inte jag skulle störas av en skarv så mycket men lite iallafall (ingen normal människa skulle tänka på det naturligtvis, så är det ju :rolleyes:) men kanske ändå bättre att kolla på det här theofils, då kan man ju slippa det här extra mekandet samt: ingen ful skarv.

Ikea hade ju Blum-beslag förut så de torde ju ligga i samma prisklass ungefär, det går ju att köpa de enskilda delarna till ett köksskåp från Ikea och det blir samma pris som det kompletta skåpet så prismässigt troligen inte mycket att vinna på att meka och såga. Då är det bara till att försöka lista ut vilka beslag det ska vara från theofils, torde vara bäst mejla dem o fråga.
 
PärW skrev:
Ikea hade ju Blum-beslag förut så de torde ju ligga i samma prisklass ungefär, det går ju att köpa de enskilda delarna till ett köksskåp från Ikea och det blir samma pris som det kompletta skåpet så prismässigt troligen inte mycket att vinna på att meka och såga. Då är det bara till att försöka lista ut vilka beslag det ska vara från theofils, torde vara bäst mejla dem o fråga.
Anledningen till att ikea inte har blum längre är nog just en fråga om pris. Dessutom fått nog ikea ett betydligt bättre pris av blum än vad du får av Theofils. Räknar du med samma pris där som på ikea kommer du bli besviken. En gissning från min sida är att du är betydligt närmre sanningen om du multiplicerar ikeas pris med fyra eller fem.
 
Åh fan...:eek: Bra synpunkt. Då får det bli ett hemmabygge. Med skarvplåt.
 
Jag har köpt en del Blum-lådor hosTheofils, och de är långt ifrån 4-5 ggr dyrare än motsvarande Hettich på Ikea. En vanlig 60-låda hamnar ungefär en hundralapp högre (orabatterat pris). Jag tycker att det är det värt det då Blums lådor håller högre kvalitet i min mening, samt att man kan få dem i de mått man önskar (Ikeas sortiment är lite begränsat). Om man köper Blum från Tyskland kan man komma ner under Ikeas pris (i varje fall när jag kollade ebay.de för ett tag sedan). Samma sak om man kan handla genom någon som har "konto" hos Theofils (tror dessutom inte att de skickar varorna till privatkunder, utan det är handel i butik som gäller).

Knatar man in på Ikea i tex USA så är det en Blum-låda man åker hem med. Samma sak gäller i diverse andra länder, inkl vissa länder i Europa. Av två oberoende källor har jag fått förklarat att Ikea har både Blum och Hettich pga att Blum inte klarade av att möta Ikeas volymer utan att bygga ut sin tillverkningskapacitet. För att göra det ville de ha en försäkran från Ikea att de skulle fortsätta köpa en viss volym av deras lådor under en viss tid, men det gick Ikeas hårdnackade inköpare inte med på. Istället valde man att ta in en ny leverantör (Hettich) på utvalda marknader för att lösa problemet. Tyvärr blev Sverige "drabbat" av detta beslut.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det låter ju onekligen som att det kanske är värt att titta på Theofils ändå. Min uppfattning var att de var dyrare efter att jag frågade efter pris på en blum-låda för ett tag sedan när jag inte heller fick ihop mitt kök med ikeas lösningar. Men det låter ju som jag har fel och det är ju inget fel i att fråga efter pris oavsett. Jag ville bara förvarna TS om att det var långt ifrån säkert att det var samma prisklass. Men det finns ju inget att förlora på att fråga. Är det mycket grejor det handlar om är det kanske till och med möjligt att få lite rabatt.
 
Det där om att ikea inte ville garantera volymer har jag också hört. Men jag visste faktiskt inte att dom fortfarande körde böums lådor på vissa marknader. Gångjärnen och en del andra grejor är ju fortfarande blum dock.
 
Lite OT, men det skulle vara väldigt intressant att få höra lite mer om projektet med innanförliggande luckor, hur du tänkt göra det, budget, tid osv? Tycker också att innanförliggande luckor är grymt mycket snyggare, men då brukar ju prislappen åka upp i taket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.