Hej alla,

Vi har fått bygglov för ett fritidshus i Huddinge kommun och blivit kallade till tekniskt samråd.

Är det någon som kan berätta lite kort sina erfarenheter av tekniskt samråd i allmänhet? Brukar de vara petiga och hårda? De vill ha stomritning och grundritning. Vad innebär grundritning? Jag har för mig att det finns nya regler 2012 på att grundritning ska visas upp...

Vi ska bygga ett lösvirkeshus med platta på mark, och vi har själva gjort designen, bygglovsritningarna och konstruktionsritningar i Sketchup, genomskärning av en vägg+grund.

Tack på förhand!
 
har någon konstruktör kollat på dina ritningar? På samrådet kan det vara så att KA eller kommunen kanske vill ha in egenkontrollen från "konstruktören" och då räcker nog inte egna ritningar! Bara en tanke!

Edit:

angående grundritning så är det nog en måttsatt ritning där det står längder och bredder på väggar och huset överlag. På "mina" grundritningar så brukar det även finnas vart fasadmätarskåpet skall vara samt alla avlopp och luftare! Även tillluft till en eventuell öppen spis.

typ såhär

http://www.google.com/imgres?q=grun...&ndsp=23&ved=1t:429,r:9,s:0,i:115&tx=99&ty=57
 
Redigerat:
Nej, ingen konstruktör har kollat våra ritningar. Vi hoppades att de inte skulle kräva det. Vår KA sa att det var ok, även om han lät lite skeptisk.
 
visar det sig att kommunen godkänner den kontrollplan du och din KA har satt ihop och ni inte nämner något om konstruktionen så KAN det slinka igenom, men personligen hade jag nog själv skickat in dom och fått dom verifierade utav någon som kollar på konstruktionen! Bättre att vara på den säkra sidan, skriver du ett ABS 09 avtal så är det den part som står för handlingarna som står för riktigheten i dom och är det fel på dina ritningarna så kommer hantverkarna gör fel också, just saying!
 
Tack för tipset. Jag ska överväga det. Eller så går vi bara dit och testar, det värsta som kan hända är att vi får göra om samrådet senare? Förresten så är det vi själva som är hantverkarna också:)
 
ja, antagligen att boka ett nytt samråd, liten kostnad för mötet samt att din KA vill säkert ha mer betalt :) Nyfiken vad din KA tar för ett lösvirkeshus, talat med en del KAs och vissa tycker det är besvärligt med lösvirkes byggen, mycket besök och så!

Lycka till med husbyggnation :)
 
Inför mitt första husbygge kändes det lite nervöst inför det tekniska samrådet. Men det var fullständigt odramatiskt. I princip en halvtimmes småprat runt husbygge i allmänhet. Inför mitt andra husbygge tyckte kommunen att det inte behövdes något samråd alls. (Det var dock i en annan kommun.)
 
Det var skönt att höra:) Jag skriver sen och berättar hur det gick.

En sak jag undrar är hur man definierar produktionskostnad? Om produktionskostnaden är under 420000kr så ska inte byggfelsförsäkring krävas. Ska man räkna med markarbeten, andra arbetskostnader, alla material, kommunavgifter etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.