erik_n skrev:
Principen är den att man lämnar en springa längs taket, tror även det finns ventilerade taklister. Sen får man göra hål i golvet bakom väggarna.
Ska nog ta en funderarevtill kring ventilerade väggar, det är torrt nu men man kanske ska satsa på både hängslen och livrem när man ändå kan...
Ja, golven är det ju inget problem med, men hur gör man med plåtregeln i takat? Skruvar man den med då med distanser? En glipa på någon mm tror jag inte på, det måste nog vara en centimeter åtminstone. Sedan kan man kanske montera en lite tjockare taklist en bit ut från väggen så syns inte glipan.
 
Ska kolla upp med nivell hur dom tänker sig att man löser ventilation i väggarna tror jag...

Idag blev det 6 timmar på knä i källaren. Pluttar i öronen och hörselkåpor över, ändå helt slut i skallen av ljudet. Slut i kroppen av värdelös arbetsställning... Detta va betydligt jobbigare än jag trodde! Men, alla fräsningar är klara! Nu återstår några smådetaljer som jag behöver feinsåg till. Det får bli nån kväll i veckan... Nu ska kroppen få vila ett par dagar tror jag!

ImageUploadedByByggahus.se1357430535.351212.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj oj oj vilken tråd jag har missat fram tills nu. Har läst hela tråden nu och är precis lika impad som alla andra av både arbetstakten och resultatet. Kör hårt! :)
 
iSnobben skrev:
Oj oj oj vilken tråd jag har missat fram tills nu. Har läst hela tråden nu och är precis lika impad som alla andra av både arbetstakten och resultatet. Kör hårt! :)
Kul att du hittade den :) många sidor att läsa igenom ;)
 
Det här med att vila kroppen gick inte så bra... Började klättra på väggarna vid 11, så det fick bli montering av det sista fönstret istället. Hade ingen salning hemma så jag får lösa det senare i veckan...

ImageUploadedByByggahus.se1357474801.418072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1357474856.502805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nice att få lite ljusinsläpp där borta i andra änden också :)
 
erik_n skrev:
Det här med att vila kroppen gick inte så bra...
Hehe, men du jobbar ju med kroppen, har jag förstått... Själv har jag hittills mestadels gymnasticerat programmerarfingrarna, och jag har jag inte träningsvärk av renoverandet -jag har fantomsmärtor...men jag är helt med på vad du menar med att "vila kroppen gick ju inte så bra". Man vill ju fanimej bli klar med skiten så man slipper leva i en grushög!?! Varje dag man lökar är en bortkastad dag...
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
hevi skrev:
Hehe, men du jobbar ju med kroppen, har jag förstått... Själv har jag hittills mestadels gymnasticerat programmerarfingrarna, och jag har jag inte träningsvärk av renoverandet -jag har fantomsmärtor...men jag är helt med på vad du menar med att "vila kroppen gick ju inte så bra". Man vill ju fanimej bli klar med skiten så man slipper leva i en grushög!?! Varje dag man lökar är en bortkastad dag...
jo jag äger ett byggföretag... Men jobbar med kroppen är att ta i! Jag är som vilken kontorsråtta som helst, vänder papper och raderar spam hela dagarna. Så jag är med dig till fullo ang fantomsmärtor :) men som du säger, det är bara att bita ihop och kämpa på! Nån gång måste ju skiten bli klart!
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Ojojojoj va snygga spotlights jag hittar till källaren!! Ikväll ska jag pitcha belysningslösning för frugan! :D
 
erik_n skrev:
Ojojojoj va snygga spotlights jag hittar till källaren!! Ikväll ska jag pitcha belysningslösning för frugan! :D
BILDER!! Länkar går också bra... Vi drog igång renoveringen av tv-rummet i helgen och letar just nu inspiration till öppna spisens utformning och kust till spotlights...
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
MaWa71 skrev:
BILDER!! Länkar går också bra... Vi drog igång renoveringen av tv-rummet i helgen och letar just nu inspiration till öppna spisens utformning och kust till spotlights...
Det kommer, det kommer... måste bara klura ut hur och vart man kan köpa dessa spottar till rimliga pengar... dvs max 30% av de svenska priserna ;) Dom ligger typ 1000kr över min budget, per styck! jag ska ha ca 25-30 st.
 
Vad är det för spottar då. Om du visar en bild, eller talar om vad dom heter kanske du kan få lite kina-tips?
 
  • Novelty-Modern-Plaster-Gypsum-Square-Adjustable-Recessed-Wall-Wash-Downlight-MC-9229-.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1335354627-79594900.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MR16-GU10-Recessed-Plaster-Gypsum-Gesso-Downlight-Ceiling-Light-Lamp-MC-9129-.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, dom var ju lite annorlunda, och jäkligt snygga! Känns som att det skulle gå att bygga själva "lådan" i gips och sen montera en vanlig spot längst in. Ganska mycket jobb om du ska 25 - 30 st dock, det lär ju vara en hel del jobb även om du köper dom färdiga dock. Jämfört med vanliga infällda spottar.
 
vectrex skrev:
Ja, dom var ju lite annorlunda, och jäkligt snygga! Känns som att det skulle gå att bygga själva "lådan" i gips och sen montera en vanlig spot längst in. Ganska mycket jobb om du ska 25 - 30 st dock, det lär ju vara en hel del jobb även om du köper dom färdiga dock. Jämfört med vanliga infällda spottar.
Jo, det blir helt klart en del merarbete mot vanliga spottar. Men det är det värt för att få det som man vill ha det. Blir till att maila Kina ikväll...
 
Nu börjar det komma upp reglar på väggarna... Det blir 15mm utlägg från vägg och ventilerat. Argumentet som gjorde att det blev ventilerat bakom vägg är att det är blåbetong! Hoppas kunna sänka radonet en hel del med detta!

ImageUploadedByByggahus.se1357921236.392582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1357921280.501326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.